17. mai – kransenedleggelse på Parelius' grav

IMG_0153Været var på alles side denne tidlige 17. mai morgen, i det 15 frammøtte – vi tangerte rekorden fra 2012 – samlet seg om en fornyelse av tradisjonen rundt kransenedleggelse på våre velgjøreres grav. Foreningens nye leder, Bjørn Birch, holdt en kort uformell tale som vakte stor munterhet i den lille flokken av festkledde medlemmer. I full respekt for Fredrik og Signe Parelius, æret forsamlingen ham med hva vi kan kalle morgenfriske stemmer under framførelsen av Pareliushymnen til Torkil Baden.

IMG_0149Parelius var kjent som en stor elsker av drikken Amontillado. (A-mon-tillader De, Hr. ReParelius?) Derfor innførte vi en ny tradisjon, nemlig å sette en flaske Amontilado til livs. Etter høytideligheten uttalte den lille forsamlingen tilfredshet med lederens tale, og i samme ånd sa Hilde Vemren at ”det er jaggu ikke lett å hoppe etter Wergeland!”

I respektfull munterhet bega forsamlingen seg videre på den tradisjonsrike Gravhoppingen på Vår Frelsers Gravlund. Der møtte vi enda flere av våre medlemmer. En imponerende 7de klassing fra Nordstrand skole holdt tale på Wergelands grav. På Bjørnstjerne Bjørnsons grav holdt Tone Ringen tale, og til slutt holdt Rut Tellefsen en munter tale på Ibsens grav. Avslutningsvis holdt det Mosaiske trossamfunn en verdig markering på Wergelands grav.

Styret oppfordrer våre medlemmer til, til tross for de ukristelige tidspunkter, å delta i denne markeringen ikke bare neste år, men i årene som kommer. Det er en fantastisk stemning å starte Nasjonaldagen på.

fparelius

Publisert i Arrangementer