Årets skreiaften på Engebret!

Samarbeidet med Engebret Café har ført med seg en strålende tradisjonen. Kunstnerforeningens medlemmer og ledsagere inntar alle saler på Engebret for å nyte årets skrei. I år gikk festen av stabelen den 13. februar, med store forventninger til kveldens servering av skrei m/alt tilbehør!

Men først var det velkomstskåler til Æresmedlemmene Erna Skaug, Espen Skjønberg og Jahn Otto Johansen. Derpå selvfølgelig til livsledsagere Ranveig Getz, Marit Kvam, Rigmor Schulerud og Solveig Levin. Så var tiden inne for servering av skrei til nærmere 200 sultne gjester som serveres rykende varmt på 25 minutter til alle!

Praten senket seg og man bare nøt, og ovasjonene lot ikke vente på seg; til og med nordlendingene skrøt av skreien!

Når alt var fortært var det tid for overraskende underholdning av: Tiril Heide-Steen med bassisten Kay Hartvigsen som fremførte 2 svingende jazzlåter, Nicolai Huse på sekkepipe, Ari Bajgora (12 år) som rappet med høyaktuell snert i tekstene, og til slutt men ikke minst så kom Mikkel Gaup med joik. Han kurset gjestene i å lære en joik, for så til slutt å joike i kor! Latter og moro!

Styret hadde vedtatt å tildele to tverrfaglige Prosjektstøtter som skal realiseres i 2017. Under desserten ble tildelingene presentert: Barthold Halle og medvirkende i prosjektet «André i hundre», en cabaret basert på André Bjerkes tekster til Kåre Grøttums musikk. Cabareten skal fremføre i høst.

Det andre prosjektet som ble tildelt støtte var «Annen hvert sekund», en cd-utgivelse av og med Hege Tunaal og mange kjente medvirkende.

Prosjektstøtten deles ut en gang i året og søknadskjema ligger på vår hjemmeside, med søknadsfrist 1. desember. Et viktig kriterium er at det skal være tverrfaglig og at det er realiserbart senest 12 mndr. etter tildeling.

Kvelden fortsatte utover med de gode samtalene blant kjente og noen mindre kjente!

Vi gleder oss allerede til neste år!

En liten billedkavalkade:

Styreleder opp og ned trappen for å skåle og hilse

Nicolai Hus med sekkepipe

Mikkel Gaup joiker