Årets tur til Blaafarveværket

Kaffe på Nyfossum

Årets tur var lagt til søndag 20. mai, og vi var 29 personer inkludert vår hyggelige sjåfør Øistein Andersen fra Norbuss.

Vår kjære formann hadde vært uheldig et par dager før og snublet og falt og måtte sy flere sting i hodet, og kunne derfor ikke bli med. Siv Kirsten Johansen hilste fra sin mann og fortalte om hendelsesforholdet.

Det ble servert litt i glassene underveis, noe som alltid skaper god stemning.

Kaffe og nogo attåt på Nyfossum

Tordis Hjelmtveit og Eva Aas i solskinnet

Først ankom vi Haugfossen, hvor det ble nytt kaffe og vafler ute i strålende solskinn. Deretter var det Nyfossum som sto på programmet. Det var det en stor utstilling av
Magne Furuholmen med bl. a. store, fargerike tresnitt, som imponerte. Utstillingen besto også av tegninger og keramiske krukker.

Deretter gikk turen til Blaafarveværket og Sommerutstillingen ”Et knippe kvinnelige kunstnere”. Vi hadde vår fremragende omviser Kari Lien, og ikke minst var vi så heldige at Nina Sundbye var med oss på turen. Maleri og skulptur blir vist sammen på årets utstilling. Kari Lien viste og fortalte entusiastisk og informativt om de kjente og mindre kjente kvinnelige malere fra de gylne 1880-90-årene, som er representert på årets utstilling; det briljante trekløveret Kitty Kielland, Harriet Backer og Asta Nørregaard, og de fire mindre kjente malerinner: Signe Scheel, Marie Tannæs, Agnes Steineger og Marie Hauge, som fortjener å komme frem i lyset. Motivene gjenspeiler kvinnenes liv. Her er det landskaper, bondeliv, portretter og motiver fra deres arbeidsværelse, i atelieret.

Vår omviser Kari Lien

Maleriene er laget innen samme tid som da Ibsen skapte Nora og Hamsun Victoria. Nina Sundbyes mange vakre skulpturer fra Hamsuns og ikke minst Ibsens litterære persongalleri, som hun har skapt i sitt bilde. Utenfor galleriet kan man beundre store
bronseskulpturer av ”Peer Gynt” og ”Victoria”, og i 2. etasje var det i tillegg til ”Fruen fra havet” i stort format, mindre skulpturer, både i gips og bronse.

Nina Sundbye blant sine skulpturer

Det ble en interessant dialog mellom Nina Sundbye og Kari Lien, og vi fikk et unikt innsyn i Sundbyes arbeidsmetoder. Skulpturuttrykket kan ikke planlegges på forhånd,
og som hun selv sier; ”Alt kommer fra hjertet og blir til underveis.”

Etter omvisningen, som varte over 1 time, takket Siv Kirsten og overrakte bøker til Kari Lien og Nina Sundbye.

Siv Kirsten foreslo at Kari Lien og hun kunne lage et samarbeide, i og med at Siv Kirsten har skrevet om kvinnelige komponister og deres kår.

Etterpå var det deilig å nyte laks og bløtkake i restauranten, og alt var som vanlig
veldig smakfullt, og med hyggelig betjening.

Marit Bockelie hadde underholdt med sin fløyte underveis og på hjemveien tok hun et
par av sine drikkeviser.

Publisert i Innenlandstur