«DANNELSESREISE» TIL POLEN OG BERLIN, MAI 2013

Hele gruppen samlet

Selv om ordet «dannelse» ikke lenger brukes i Norge, benytter jeg det likevel. For i Sverige taler man om «bildning» og i Tyskland «Bildungsreise». Og det var nettopp det vi alle, Siv Kirsten og jeg inkludert, opplevde på denne turen til Polen og Berlin. Vi lærte og opplevde alle av det vi hørte og så underveis, og vi lærte av hverandre. Vi fikk påny demonstrert hvilke fantastiske menneskelige og kunstneriske ressurser vår forening representerer.

På reisen bidro mange av våre fine kunstnere –  Rut Tellefsen, Espen Skjønberg, Marit Bockelie, Kine Hellebust, Sonja Lid og Ineke Brinkmann. Knut Jørgensen berettet om arkitektur og Elisabeth Seip om den norske stavkirken på grensen mellom Polen og Tyskland.

Siv-Kirsten og Jahn Otto, initiativtaker og  reiseledere

Siv-Kirsten og Jahn Otto, initiativtaker og reiseledere

Våre bussreiser er blitt et rullende universitet og et teater på hjul. Dette var tiende og siste gang Siv Kirsten og jeg holdt slike foredrag. På nedturen til Karlskrona snakket Siv Kirsten om den truede og historisk interessante Østersjøen og jeg om det nye Polen. Fra Gdansk til Wroclaw berettet Siv Kirsten om polsk litteratur og jeg introduserte Wroclaw, tidligere Breslau, som snart blir europeisk kulturhovedstad. Fra Wroclaw til Berlin var temaene det tyske samfunn og tysk kultur og ikke minst Berlins historie. Vi var begge i Berlin da Muren ble satt opp, mens Elisabeth Seip fortalte hvordan det var da Muren ble åpnet. Det var «oral history».

foreningsbilder 030De tre østersjøbyene Gdansk, Gdynia og Sopot var en interessant opplevelse, ikke minst den gjenoppbygde gamlebyen i Gdansk. Vi hadde håpet å møte fredsprisvinneren  Lech Walesa, men det ble avlyst. Siden det var førte pinsedag med første «Communion» (nadverd) for barnebarna, fikk han ordre fra kona for en gangs skyld å holde seg hjemme. Onde tunger ville ha det til at hans sønn, som sitter i Europaparlamentet, hadde anbefalt faren å gå til skrifte og be om tilgivelse for sine stygge uttalelser om homofile.foreningsbilder 031

Den store opplevelsen i Wroclaw, der vi bodde på et norskeid prisbelønnet hotell med ultramoderne arkitektur og «toalett på utstilling», var foruten Gamlebyen og Rådhuskjelleren, møtet med den norske sangerinnen og skuespilleren Benthe Kahan. Hun leder Benthe Kahan Foundation som er et stort kulturprosjekt, delvis finansiert av EU, der ikke bare den gamle jødiske Storke-synagogen og det jødiske kvartal gjenbygges, men der det er kunstutstillinger og holdes konserter og konferanser for mennesker av alle slags livssyn, slett ikke bare jøder.

foreningsbilder 077Bare et mindretall av jødene er strengt ultraortodokse. Mange er ikke religiøse i det hele tatt, men tar vare på tradisjonene. Polske og europeiske jøder generelt har høyst forskjellige meninger om Midt-Øst-konflikten og kan ikke holdes personlig ansvarlig for den politikk staten Israel fører til enhver tid. Dette må visst understrekes ofte.

foreningsbilder 088Før omvisningen i det jødiske kvartalet og en fabelaktig konsert med den russiske sangerinnen Zjanna Bitjevskaja, som Siv Kirsten og jeg husket godt fra Moskva, tok Benthe oss med til den gamle tysk-jødiske kirkegården som på en merkverdig måte ble oversett av nazistene som myrdet de som var igjen av Breslaus jøder og skulle jevne alt jødisk med jorden. Der ligger blant annet det europeiske sosialdemokratis far, LaSalle, begravd, og det er gravstøtter til noen av Europas største kunstnere, vitenskapsmenn, filosofer og medisinere. Breslau var før nazismen et europeisk kultursentrum av rang. Dette området ble avstått til Polen etter at Stalin tok de tradisjonelle polske områder i øst med kulturbyen Lvov (Lemberg) og hele befolkningen der ble flyttet vestover. Blant annet tok de med seg det berømte panoroma, et enormt sirkelmaleri som fremstiller polakkenes kamp mot russerne før landets delinger på slutten av 1700-talet. Det kunne tidligere ikke settes opp av hensyn til Moskva, men er nå montert og har mange besøkende.

Turdeltagerne vil sent glemme inntrykkene fra Wroclaw som for de fleste av dem hadde vært en ukjent by.

foreningsbilder 111I Berlin var det besøk til de nordiske ambassader og vår kunstnerleilighet, museumsbesøk og operaforestilling. Der bodde vi på Hotell Intercontinental sammen med den kinesiske statsminister, som var på offisielt besøk i Tyskland.

Det fulgte en liten hær av europeisk kledde kinesere med mobiltelefoner med. De var visst orientert om at de delte det fasjonable hotell med norsk kunstnere, men vi registrerte intet diskret forsøk på å forbedre forholdet Kina-Norge. Og bra var det, for Kunstnerforeningen bedriver ikke politikk og den avgåtte formann er ikke særlig diplomatisk av seg. Kunstnerforeningen står for kunsten, ytringsfriheten og menneskerettighetene.

Men ytterst diplomatisk og vennlig var vår tradisjonelle sjåfør og veileder Erik Berglie. Uten hans støtte kunne vi ikke ha gjennomført en opplevelsesrik tur som jeg fikk inntrykk av at alle likte.  Vi kom alt for sent i gang med planleggingen på grunn av svikt og rot hos den kontormann som skulle ha ordnet opp i det hele. Men takket være Erik Berglie, som ikke bare er godt kjent med det europeiske veinettet, men kan mye om Europas kultur, gikk det bra. Han ble da også behørig avtakket. At bussen var helt ny og på jomfrutur, men dog uten jomfruelige passasjerer, gjorde også sitt.

Stemningsbilde fra Schildkrøte

Og eks-formannen som henger mangfoldig og vaktsomt på veggene i de tradisjonsrike kneipene Dicke Wirtin og Schildkröte, sørget for at vi der vi ekte tysk husmannskost og rikelig med drikkevarer. Som en av deltagerne bemerket var det vanskelig å holde match-vekten med så mye god mat og drikke som på denne turen. Underveis and og gås og i Berlin Schweinshaxe og Europas største Wienerscnitzel.

Jahn Otto og Espen Skjønberg

Alle bestod Ratzeputz-prøven, en spesialdram på 55 prosent med sterk ingefærsmak. Særlig imponerte senioren Espen Skjønberg som kneipepublikumet fikk inntrykk av var en pensjonert admiral fra Norwegen.

Jeg tror mange vil tilbake til både Polen og Berlin etter denne turen. Alle var så imponert over vår vakre og velutstyrte leilighet i Fuggerstrasse, sentralt i Berlin, at det nok skal bli mange av våre medlemmer som fremover vil benytte seg av dette. Vi hadde med oss flere bilder til leiligheten og en stor mengde bøker, medbrakt fra Norge eller innkjøpt i Berlin. Det er fortsatt plass til flere bøker, av eller om våre medlemmer. At det følger med egen parkeringsplass inne i gården, er et ekstra pluss som er gull verdt i Berlin.

Jahn Otto Johansen                                                         Formann Emeritus

Jahn Otto, Siv-Kirsten og Espen

Naturen – og den polske poeten Wislawa Szymborska – forteller oss noe om vårt grenseløse liv!
Takk for en minnerik tur til Jahn Otto, Siv Kirsten og dere alle, fra Sonja Lid.

SALME.

Hvor utette er ikke de menneskelige staters grenser!
Hvor mange skyer glir ikke ustraffet over dem,
hvor mye ørkensand blåser ikke fra land til land,
hvor mange steiner ruller ikke til annen manns grunn
I utfordrende sprang ned en bergvegg!

Trenger jeg å nevne fuglen, der den flyr etter en annen,
eller nettopp setter seg på en forlatt grensebom?
Bare en spurv, la gå – men stjerten er alt utenlands,
skjønt nebbet innenriks. Dessuten – som den vrikker på deg!

Av et utall insekter nøyer jeg meg med mauren,
når den mellom grensevaktens venstre og høyre støvel
på spørsmålet ”Hvorfra? Hvor hen?” blir svar skyldig.
Å, hvordan registrere alt dette samtidige rot
på samtlige kontinenter!
For smugler ikke ligusteren fra den motsatte bredd
For hundretusende gang et blad over elven?
Og krenker ikke blekksprutens frekke fangarmer
territorialfarvannets uantastelighet?

Kan det overhodet kalles et minimum av orden
når selv ikke stjernene lar seg arrangere
så man klart kan se hvilke som lyser for hvem?

Og så denne vemmelig drivende tåken!
Og støvet i hvirvlende fyk over hele steppen,
som om den ikke var delt på midten!
Og stemmene, båret på luftens lydige bølger:
lokkende pip og talende klukk!

Bare det menneskelige kan være virkelig fremmed.
Resten er blandingsskog, muldvarparbeid og vind.

WislawaSzymborska.

Så en liten billedkavalkade:

foreningsbilder 032

Ragnhild Monsen, Anne Aanerud og KjerstiW. Goksøyr

Kari Bjørg Ile og Stein Johan Grieg Halvorsen

Sonja Lid og Rut Tellefsen

foreningsbilder 049foreningsbilder 050foreningsbilder 051foreningsbilder 058foreningsbilder 060

Siv Kirsten og Kine Hellebust

Anne Berit Nedland, Rannveig Getz Nordheim, Knut Jørgensen, Elisabeth Seip og Otto Homlung

Trine Lindheim, Rannveig Getz Nordheim, Knut Jørgensen, Elisabeth Seip og Otto Homlung

Hyggelig bordsete

foreningsbilder 099foreningsbilder 116foreningsbilder 117foreningsbilder 118foreningsbilder 119