«Den fri kjærligheds by» av Edvard Munch vises på Engebret Cafe 11. og 12. mai

«Den fri kjærligheds by» av Edvard Munch

Prosjektansvarlig : Tormod Lindgren

“Den fri kjærligheds by” er et teaterstykke skrevet av Munch i 1904 som vi setter opp som figurteaterforestilling. Stykket, som er en satire over Kristiania-bohemen, får sin urpremiere på Munchmuseet i mai 2017, og skal siden turnere i Norge og utland.

Det blir en intim forestilling som kan spilles i mindre saler og utstillingsrom, uten behov for avansert scenelys eller lydteknikk. Vi har med 4 skuespillere samt en pianist i forestillingen. Den skal være lett tilgjengelig for et bredt publikum, både kunst-, teater-, litteratur- og musikkinteresserte. Det er ikke nødvendig å ha forkunnskaper om Munchs liv og kunstnerskap for å se forestillingen, men hvis det er ønskelig, kan vi tilby en kort presentasjon av stykkets plassering i Munchs liv og kunstnerskap.

Forestillingen vil ha en varighet i underkant av 1 time, slik at det vil være mulig å ha flere visninger. i løpet av en dag. Forestillingen passer både for et voksent publikum og for barn/ungdom fra ca 10 år. Samtidig vil vi understreke at dette ikke skal bli en barneteaterforestilling, ei heller en historiskpedagogisk forestilling om Munch.

“Den fri kjærligheds by” blir en intim forestilling, med nær kontakt mellom publikum, utøverne og figurene. Publikum blir plassert på 3 sider, og vi ønsker å begrense antallet til ca 50-60 pr. forestilling. Dukkene, av forskjellig format, er samlet på et bord som er «scenen».Skuespillerne/dukkespillerne sirkulerer rundt. Pianisten er i nær kontakt med forestillingen, ikke ulikt en stumfilmpianist. Vi har prøvd å ivareta noe av det skissepregede ved Munchs tekst inn i forestillingen. Dette er Munch “unplugged”.

Publisert i Film- og scenekunst