ENGEBRET KUNSTNERSTIPEND OG BLOMSTIPENDER 2016

fullsizerenderMandag 31. oktober var det høstmøte i Festsalen på Engebret, med utdelinger av stipender 2016. Salen var fullsatt av feststemte mennesker!

Styre- og foreningsleder Bjørn Birch ønsket velkommen; spesielt til æresmedlemmene Oddvar S. Kvam og Toralv Maurstad, og til æresdamene Solveig Levin og Rannveig Getz Nordheim med en skål!

Kay Johnsen og Petter Haukaas

Engebret Kunstnerstipend ble utdelt for andre gang, og i år gikk det til en ung komponist og musiker Petter Haukaas. Mentor Gisle Kverndokk presenterte stipendiaten, og sa i sin begrunnelse for valg av ham:

«Petter Haukaas er en meget talentfull, ung komponist. Jeg har hatt gleden av å være en av hans veiledere på Norges musikkhøgskole, og har fulgt ham de to siste årene på bachelor studiet. Han er også en meget dyktig slagverker. Petter er målrettet, har god gjennomføringsevne, jobber hardt og produserer mye musikk. Hans uttrykk er moderne og personlig, og han finner alltid interessante og originale innfallsvinkler til sine komposisjoner.»

Kay Johnsen, som har innstiftet stipendet sammen med sin kone Siri Riise Jensen, overrakte stipendet og et diplom.

Haukaas

Anders Kregnes Hansen og Petter Haukaas

Anne Marie Ottersen

Som takk for stipendet fremførte Petter Haukaas sammen med Anders Kregnes Hansen, ett verk av Steve Reich, ett verk av Mauricio Kagel og noe han selv hadde skrevet for anledningen. Begge spilte på skarptrommer, og det ble en morsom, ny og spennende opplevelse. Middagen sto for tur, og lammefrikasséen var en velsmakende og passende høstmeny. Så var det utdelinger av Blomstipendene. I år var det bestemt å dele ut 4 stipender, som ble fordelt til musikeren og pianisten Reidun Askeland, billedkunstneren Runa Boger og Dag Skedsmo og til film- og scenekunstneren Anne Marie Ottersen.Utdelingen var ved hhv Guri Egge, Karl Hansen og Bjørn Birch, representanter for de tre faggruppene; med begrunnelsen for hva som var vektlagt for valget av årets stipendiater. Anne Marie Ottersen kvitterte til slutt for stipendet med en hysterisk morsom historie fra egen opplevelse ved teateret, samt et nyskrevet dikt av Jan Erik Vold: «Blues for Therese Johaug». Latter og stor applaus!  Hjemmelaget karamellpudding smaker himmelsk! Og så gikk praten og de gode samtalene utover kvelden! Nok et vellykket arrangement med fornøyde gjester: Vi liker oss på Engebret!!

Publisert i Medlemsmøte