Eventyrlig vårtur til Ringsaker og Hamar.

tur1Årets bussutflukt kunne telle 40 deltakere som var både morgenfriske og klare til en interessant dagstur langs Mjøsa. Vi må kunne tillate oss og si at besøkene på Prøysenhuset, Sveinhaug gård og Kirsten Flagstad museet gikk over all forventning.

Allerede før halv ni var universitetsplassen fylt av spretne fløytetoner fra Marit Bockelie, som hadde tatt oppstilling ved trappen til det nåværende juridiske fakultet. Tonene spratt veggimellom om kapp med andre fugler og etter hvert med kunstnerforeningens medlemmer som skulle på busstur. Litt før kl 9 var alle på plass i bussen, som nå dreide til høyre for å kjøre gjennom Vaterlandtunellen, så vi i forlengelsen av Peter Buttenschøns debattmøteinnlegg om byplanlegging kunne beskue Barcode fra baksiden til alles undring eller irritasjon. Vår hyggelige sjåfør Erik Klippengren manøvrerte bussen som vanlig på en behagelig måte, han vet jo det ikke skal skvulpes rundt med voksne kunstnere som drikker vin på tur.

På vei til Prøysenhuset, som var første stopp, ble vi oppdatert på historikken til en rekke av stedene underveis av Bjørn Birch med følgende motto: ”Jeg skal fôre dere med en lang rekke totalt unyttige opplysninger dere vil ha glede av å glemme”. Som eksempler kan nevnes 6 kirkebygg fra middelalderen fram til i dag bare på kløfta, masovnen på Eidsvoll jernverk, Bjørns fars venn som fløy under brua på Minnesund, en lang rekker detaljer om spritproduksjon på Toten, om 20 fiskearter i Mjøsa, og mer om jernbanen midt på 1800 tallet enn vi orker å gjengi her. tur2

Da vi nærmet oss Ringsaker, fikk vi levert noen av Prøysens lørdagsstubber av Ragnar Dyresen. Med åpne armer og stemt gitar, en god kombinasjon, mottok daglig leder Hogne Moe og hans guider oss. Omvisning i Prøysenstua og underholdning i det nye Prøysenhuset av Hogne og sangeren Hanne Seem Murbræck var en strålende oppvarming til de neste smakebitene av den varme og sårmuntre forestillingen til Ragnar Dyresen, som avsluttet med å lese Erik Byes vise om’n Alf; Det går en kjempe igjennom læinnet.

Videre gikk turen langs Prestvegen til Sveinhaug gård. Her stod skiltet ute og ønsket velkommen på vegne av eieren Ingeborg Sørheim, som er 5 generasjon som driver gården. Den er vakkert restaurert tilbake til 1700-tallet av Ingeborg, som også er kunsthistoriker og entusiast. Hun leier ut til selskaper og overnattinger, og har anlagt både en gårdbutikk, og en sommercafé.

tur5I storstuen var det dekket til en varm kortreist lunsj. Nydelig lokal mat, hjemmebakt brød, hjemmelaget is med rabarbrakompott, og vin og øl inkludert kortreist akevitt til de som ba om det. Alt var svært så velsmakende! Stemningen toppet seg når våre to barytoner, Knut Skram og Terje Stensvold, reiste seg og overraskende sang hvert sitt soloinnslag, og avsluttet med den muntre duetten fra Gluntarna; ”Herre min Gud hva den månen lyser.” ”Now, THIS is a party” kommenterte serveringspersonalet. Og ja, det ble en verdensbegivenhet! Knut og Terje har aldri sunget sammen før, så dette ble en eventyrlig opplevelse for oss alle!

Ingeborg Sørheim fortalte til slutt om gården; Sveinhaug navnet er knyttet til gravhaugen på gården fra 600-tallet, hvor Svein ligger. Hageanlegget var ryddet, slik at man kunne se ned til både gravhaugen, Ringsaker kirke og Mjøsa. Ellers var det også anlagt en urtehage. Stemningen var stor da Ingeborg serverte oss hver vår spiseskje ”kortreist medisin” på vår vei videre. tur6

Besøket i Kirsten Flagstad museet ble nok en stor opplevelse. Annika Aasen, bestyrer på museet, ventet på oss. Også hun med åpne armer. Hun ga oss en felles velkomst, og Terje og Knut gjentok sin muntre Gluntarna til enda større begeistring. Selve museet er Kirsten Flagstads barndomshjem, og er det eldst bevarte huset i Hamar. I tillegg er det nå innredet en ”Hall of fame” i det gamle vognskjulet, der både Knut Skram og Terje Stensvold ble innlemmet i fjor, da denne delen ble åpnet. Annika delte oss i to grupper, den ene gikk til Hall of fame, den andre til et lite foredrag inne i selve barndomshjemmet. Annika renner over av historier og entusiasme, og dette gjorde besøket til en ekstra nær opplevelse for oss alle. Stemningen i bussen var stor hele dagen, praten gikk muntert, og ingen benyttet anledningen til en dupp på hjemveien heller. Tvert i mot ble hjemturen ekstra kort med Bjørns historie om Bjørnstjerne Bjørnsons Nord Norge tur for 146 år siden, en tur han selv kalte ”Champagne og spetakkel”. Og litt sånn ble vår tur også, selv om vinen var fri for bobler denne gangen.

En liten bildekavalkade:

Bussen er klar

Hogne Moe og

Hogne Moe og Hanne Seem Murbræck

Ragnar Dyresen

Til bords

IMG_6722 (2)

Knut Skram, Terje Stensvold med sin kone Kari

Knut Skram og Terje Stensvold i duett

Ingeborg Sørheim

Fra Sveinhaug gård

Litt medisin på veien