Feststemt Grandmøte i Speilsalen i Thorbjørn Egners ånd

Det var bortimot 100 påmeldte til Grandmøte 4. november i Speilsalen. Høstens møte var viet Thorbjørn Egners 100-års jubileum. Han ble født 12. desember 1912,angivelig kl 12!  Det var også utdeling av årets BlomstipenderFør middagen samlet man seg i baren på Palmen, hvor det til en aperitiff bl.a. ble øvet på ”Pareliushymnen”, skrevet av Torkil Baden. Han var selv tilstede som forsanger, siden han ikke kan komme på Juleballet, hvor hymnen blir en del av foreningens hyllest til vår store mesen ved utdeling av årets Parelius- og Steenbergpriser. Hymnen avsynges også ved kransenedleggelsen 17. mai på Vor Frelsers gravlund.

Litt på overtid var alle plassert ved bordene i Speilsalen og formannen startet det hele med å ønske velkommen, på sin engasjerte og orienterende måte:

Formannen flankert av damene
Hjørdis Egner, Kari Bjørkvold, Liv Baden og Siv Kirsten Johansen

«Velkommen til et nytt Grand-møte i Thorbjørn Egners ånd, strek og poesi. Det er en aften vi har sett frem til, for selv om jubileet er blitt feiret og fortsatt vil bli feiret i ulike fora, er det noe spesielt med Egner og Kunstnerforeningen. Han er vår mann.

Derfor er vi så glade for å ha hans sønn, Bjørn Egner, med i styret som varamann for arkitektene. Skål for Bjørn, hans kone Hjørdis og hele Egner-familien!!!

Solveig Levin og Guri Egge

Rigmor Schulerud og Espen Skjønberg

Et særdeles varmt velkommen til to ”æresenker” – jeg kaller dem det – Solveig Levin og Rigmor Schulerud.  Skål for dem!!!

Æresmedlem Oddvar Kvam og hans Marit er ute på reise, og har sikkert noe å skåle i hvor de enn måtte befinne seg.

Men tilbake til Thorbjørn Egner. Det kommer i jubileumsåret ut nye bøker om ham. Anders Heger tar neppe munnen for full når han sammenligner Thorbjørn Egner med Einar Gerhardsen i etterkrigstidens nasjonsbygging. Begge satte sitt preg på samtidens norske identitet. Det dreier seg om noe langt mer enn bare å pusse tenner, selv om det i seg selv er en bragd at han fikk alle norske barn til å kjenne Karius og Baktus.

Jeg tar ikke munnen for full når jeg sier at Thorbjørn Egner med sitt mangslungne virke skapte en forståelse for hvem vi var og hva som ikke bare var den norske tenkemåten, men også den norske væremåten som sosiologene kalte det. Men det var først og fremst kunstner Thorbjørn Egner var, og han viste et kunstnerisk mangfold som var usedvanlig. Han behersket tresnittet like meget som tegningen, noe Sidsel Helliesen tar opp i sin utmerkede bok om Egners tresnitt og tegninger av gamle hus.

I dag slår vi sammen Dagens Dikt og Dagens bilde og lar Bjørn Egner si litt om disse spesielle tresnitt og tegninger. Jeg ga ham fem minutter, det er normalt for Dagens dikt og Dagens bilde; Bjørn: Ta den tid du trenger, bare ikke maten blir kald!»

Bjørn Egner

Bjørn Egner presenterte sin fars billedkunstneriske virke, noe som ikke har vært særlig fokusert på før;  en virksomhet som ikke er kjent av så mange. Men heldigvis er det nå samlet i boken, som er ført i pennen av Sidsel Helliesen, seniorforsker og kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet for kunst: «Thorbjørn Egner – Tresnitt og tegninger av gamle hus»

Han reiste rundt i Vågå og Rauland under krigen med penn og skisseblokk, og resultatet av dette ble to bøker «Gamle hus i Vågå» og «Gamle hus i Rauland», utgitt i 1943 og 1945. Parallelt med dette arbeidet han med tresnitt, først og fremst fargetresnitt, og laget bl.a illustrasjoner til Asbjørnsens «Lystige historier» i 1943.

Bjørn Egner hadde laget en liten mini-utstilling, hvor det var montert originaltresnitt og tegninger og lagt frem utgitte bøker, som alle kunne beskue nærmere etter middagen ute i foajeen foran salen.

Liv Baden og Bjørn Egner

Thorbjørn Egner har også i sin tid hatt en betydelig rolle i Kunstnerforeningen gjennom mange år som styremedlem. Han var kommandør av Purpurnæseordenen med skjold på Blom. Ellers var han et aktivt medlem helt frem til sin død i 1990.

Deretter var det middag med lammestek som hovedrett, hvilket falt i smak hos de fleste.

Jon-Roar Bjørkvold

Mellom middagen og desserten kom dagens hovedinnslag, som Jon-Roar Bjørkvold, professor i musikkvitenskap ved Uio sto for. Hans tema «Stemmen. Thorbjørn Egner – en forteller med sang som nøkkel», ble en uforglemmelig opplevelse. Med en akademisk og humoristisk vinkling fikk vi en innføring i hvilken betydning stemmen kan få i vår bevissthet (eller ubevissthet), både i tale og

Jon-Roar Bjørkvold, formannen og Torkil Baden

sang, hvilket antakeligvis er en forklaring på hvorfor Thorbjørn Egner er like fascinerende den dag i dag.

Etter desserten var det utdeling av årets Blomstipender. Det var bestemt å dele ut 8 stipender i år,  fordelt på 3 billedkunstnere, 2 forfattere, 1 musiker og 2 teaterkunstnere. De respektive styremedlemmene presenterte årets stipendmottakere,  og ga fyldige begrunnelser for valgene.

Erland Kiøsterud takk for stipendet

Det var i alt mottatt 45 gode søknader, og det hadde vært en vanskelig og arbeidskrevende oppgave å velge. Årets Blomstipendiater er; Gunnar Aune, Åsil Bøthun og Mikkel Wettre, billedkunstnere; Tone Klev Furnes og Erland Kiøsterud, forfattere; Bentine Holm og Worm Winther, skuespiller og regissør. Musiker Ole Bøhn er også tildelt Blomstipend 2012, men hadde gyldig grunn for ikke å møte, da han er utenlands. Han kommer på et vårmøte for å motta sitt stipend.

Årets Blomstipendiater med styrets representanter
Fra venstre: Åsil Bøthun Mikkel Wettre, Britt Juul, Karl Hansen, Gunnar Aune, Tone Klev Furnes, Erland Kiøsterud, Tom Lotherington, Bentine Holm, Worm Winther og Bjørn Birch

En billedkavalkade av kveldens gjester:

Sonja Krohn og Gunnar Aune

Chatrine Stang og Ørnulf Boye-Hansen

Bjørn Birch, Roger Garmo og Worm Winther

Bente Midgard, Tull Engø og Svein Haglund

Kari-Bjørg Ile og Georg Reiss

Hedy Lotherington og Bente Midgard

Elena Engelsen og Per Ung

Tordis Hjelmtveit og Skule Waksvik

Aftenen ble avsluttet i Palmen til kaffe/avec og hyggelige samtaler og samvær.

Publisert i Medlemsmøte