"Fragile" i Bærum Kulturhus – et danse-prosjekt

kjerstikramKjersti Kramm Engebrigtsen er en av korreografene til danseforestillingen «Fragile»,som har norgespremiere i Bærum Kulturhus 16. april

FRAGILE er et EU-prosjekt om inkludering av synshemmede i dans, ledet av Bærum Kulturhus og initiert av Kjersti K. Engebrigtsen og i samarbeid med VoArte (Portugal), Tallinn University (Estland) og Salamanda Tandem (England).

kjersti kramFRAGILE baserer seg på den norske koreografen Kjersti Kramm Engebrigtsens erfaring med å inkludere blinde aktører i dans og danseforestillinger og lignende erfaringer gjort henholdsvis av den estiske koreografen Ajjar Ausma og den portugisiske koreografen Ana Rita Barata. Målet for prosjektet er å utveksle og utvikle kunnskap om dans for blinde/synshemmede og å øke integreringen av synshemmede i scenekunsten gjennom et transnasjonalt samarbeid. Målet er at danserne, koreografene og de synshemmede gjennom et tett samarbeid over tid vil bli i stand til å finne et nytt «dansespråk».

kjerstiHvordan er det å berøre et ansikt du aldri har sett? Hoppe på en kropp du ikke kan se?
Tre koreografer fra Estland, Portugal og Norge forsøker å svare på disse spørsmålene ut fra hver sine forskjellige erfaringer. De har samarbeidet i to år og laget hver et verk som inkluderer en eller flere synshemmede utøvere.
I Plexus, Edge og Touched knyttes disse spørsmålene opp til andre temaer som koreografene har valgt å utvikle.
Nå vises disse tre verkene som en helaften., med norgespremiere 16. april 2013 i Bærum Kulturhus. Synshemmede publikummere er velkommen 1 t før forestillingen for å få en omvisning på scenen. Forestillingen blir synstolket.

Ajjar Ausma (Estland)
PLEXUS
Plexus is a bundle, a maze of channels, where information is continuously flowing. PLEXUS is about the ability to understand people with different perceptions and to cooperate with them.
Koreografi: Ajjar Ausma
Koreografisk assistent: Riina Ausma
Utøvere: Hedy Haavalaid , Kärt Tõnisson, Jaan Ulst
Lys- og lyddesign: Taavet Jansen
Kostymer: Liis Plato

Ana Rita Barata (Portugal)
EDGE
«Our eyes made of flesh are now much more than light receivers, color and lines: compilers of the world, gifted with the visible, vision is a mirror or a concentration of the universe?» Eye and Mind, Merleau-Ponty
Kunstnerisk ledelse: Ana Rita Barata and Pedro Sena Nunes
Koreografi: Ana Rita Barata
Utøvere: Bernardo Gama, Joana Gomes, Luís Oliveira, Sofia Soromenho
Lysdesign: João Cachulo

Kjersti K. Engebrigtsen (Norway)
TOUCHED

TOUCHED er et møte mellom to verdener, den seendes og den blindes, hvor utøverne forsøker å utvikle et felles språk samtidig som de utforsker sin egen individuelle stemme.
Koreografi: Kjersti K. Engebrigtsen
Utøvere: Alexander Aarø, Nina Biong, Hege Finnset Eidseter, Geir Hytten, Katja Henriksen Schia
Lysdesign: Jan Erik Smedhaugen
Komponist: Knut Olaf Sunde

Ca 90 min inkl. 20 min pause

FRAGILE er støttet i Norge av Norsk Kulturråd, Norges Blindeforbund, Kulturkontakt Nord og Bergesens Stiftelse.
Dette prosjektet er gjennomført med støtte fra Den europeiske kommisjonen. Synspunkter og perspektiver som kommer fram i rapporten står for forfatternes regning og Kommisjonen kan ikke holdes ansvarlig for innholdet og bruk av publikasjonen.

Les mer her

Publisert i Dans