Frits Thaulow atelier Paris

citedesarts300[1]CITÉ INTERNATIONALE DES ARTS18, Rue de l`Hôtel de Ville 75 180 Paris

For informasjon om Cite

Takket være en gave fra Alex (barnebarn av Frits Thaulow) og Fredrik Qvale, disponerer foreningen en atelierleilighet i Cité Internationale des Arts i rue l’Hôtel de Ville, sentralt i bydelen Marais. Medlemmer i kunstnergruppene kan søke arbeidsopphold. Søknaden må inneholde en begrunnelse; f. eks. et prosjekt eller annen relevant ønske for oppholdet. Utleieperioder er på minimum 2 måneder, så det betyr at 6 kunstnere kan få tildelt opphold pr. år. Derfor er en god søknad av stor betydning. Det koster kr 4.500,- pr. måned i leie (pr. dato), og man må betale ekstra om man har med seg en gjest eller får besøkende overnattingsgjest. Denne prisen varierer.

Søknadsfristen er 1. september hvert år for påfølgende år, og blir behandlet av en egen komite. Søknad sendes elektronisk til sekretæren guri.heinonen@kunstnerforeningen.no eller pr. post: Kunstnerforeningen, Postboks 2856, Solli, 0230 Oslo

Her er litt generell informasjon om studio:

ATELIER NORVEGIEN – FRITS THAULOW

Atelier Frits Thaulow ligger i annekset til hovedbygningen Cité Internationale des Arts, og er et eldre bygg beliggende i sidegaten. Til Cité kommer kunstnere fra hele verden da komplekset rommer leiligheter/atelierer som disponeres av en rekke forskjellige land.

Atelieret ligger i 3. etage (fransk 2. etg) og har fire franske vinduer vendt ut mot Seinen. Her har man utsikt til de to øyene Ile Saint-Louis og Ile de la Cité samt katedralen Notre Dame.

Atelieret er enkelt innredet, men det er viktig å påpeke at dette er et arbeidsted og ikke et hotell! Kjøkkenet er utstyrt med kjøleskap og to kokeplater/stekeovn . Det er bad med vask, toalett og dusj. Soverommet har 2 enkle senger og vender ut mot bakgården. Atelier/stue med bord og stoler, sofa, skrivepult og staffeli.

Atelieret er nyoppusset og kjøkkenstandarden er oppgradert i februar 2013.

Man får direkte informasjon fra Cite med datoer for ankomst og avreise, de beregner noen dager for vask og rydding mellom oppholdene både i forkant og etterkant.

Det er viktig å melde fra til Cité god tid i forveien om når du ankommer. Vår kontaktperson er Mme Drey. Ved ankomst melder man seg til resepsjonen på Cité og man blir deretter vist til atelieret. Etter en tid vil en person komme på atelieret og gå rundt for å krysse av alle eiendelene der. Dette for at ingenting skal forsvinne.

Man får sengetøy som man kan skifte hver andre uke. Håndklær må man besørge selv. Til kaldere årstider har kunstnerforeningen kjøpt inn dyner som ligger i skapet på soverommet.

Det finnes tre vaskemaskiner i en felles vaskekjeller som man kan benytte ved kjøp av poletter i resepsjonen.

På Cité kan man delta på franskkurs to ganger i uken. Det kan være et veldig ujevnt nivå på studentene, og kurset har derfor ingen akademisk karakter. Man kommuniserer kun på fransk selv om man er totalt nybegynner. Man betaler kun for de gangene man vil delta. Dette er et fint sted å treffe andre som bor på Cité.

Det finnes øverom for musikere og også en konsertsal hvor det jevnlig holdes konserter. Det er også et galleri, med jevnlige utstillinger av billedkunstnere som har opphold i komplekset.

Atelier Frits Thaulow ligger midt i smørøyet i Paris, med det livlige Marais-distriktet rett rundt hjørnet. Her er det fantastiske matbutikker, cafeer, restauranter og ellers alt hva man kunne trenge. Nærmeste Metro er Saint-Paul (gul linje 1) eller Pont Marie (rosa linje 7).

Man kan fly til Orly eller Charles de Gaulle. Fra Orly koster en drosje ca €40. Fra CHDG tar man toget til Châtelet/Les Halles og videre derfra med metro eller drosje. Med mye bagasje er det å anbefale å ta drosje fra Orly.

Bilder fra atelieret:

Fra atelierrommet