Geir Uthaug utgir nytt verk – «Romantikkens Univers»

Romantikkens univers

Tidligere styremedlem Geir Uthaug utgir i høst sitt verk Romantikkens Univers på Dreyers Forlag, http://www.dreyersforlag.no/romantikkens-univers.6026579-401548.html et arbeid som har hatt mange års forberedelse og er kulminasjonen av Uthaugs arbeid med romantikken. Mange vil sikkert huske hans Wergeland-aften på Grand i 2008, eller Byron-aftenen i Teaterkjeller’n. Selve boklanseringen vil foregå på Litteraturhuset 10. november under Oslo bokfestival, men i forkant av dette har Uthaug fått i stand en feiring av Romantikken 30. september på Schafteløkken i Oslo. Med seg har han kapasiteter som dr. philos Sverre Dahl, som skal snakke om Hölderlin, tidligere rektor for Nansenskolen Peder Christian Kjerschow som tar for seg filosofi og musikk i tysk romantikk, tidligere seniorkonservator Frode Haverkamp som skal ta for seg romantikk i norsk malerkunst og vårt medlem Wolfgang Plagge som gir en hel Beethoven-konsert. Det blir også åpning av Dag Hols maleriutstilling. Kvelden avsluttes med et poesiprogram der Uthaug leser egne gjendiktninger av Byron, Blake, Keats, Shelley m. flere mens klassisk gitarist Petter Richter gir musikalsk følge. Alt dette får man for 100 kroner. Det er også bokdisk med massevis av romantisk litteratur.

Sted: Schafteløkken, Zahlkasserer Schafts plass. Dato: 30. september. Tid: Kl. 12 – 19.

Bilde: Fra bokens omslag. Caspar David Friedrich: Saltklipper i Rügen. Facebookside

Publisert i Forfattere