Hege Tunaal – «Annet hvert sekund» – CD-presentasjon

ANNET HVERT SEKUND….

Kvinneskjebner

LITTERATURHUSET, Wergelands salen

TIRSDAG 17. oktober kl. 20:00 (Varighet ca. 1 time)

Billetter: 90,-/60,- (tar kort)

Ved kjøp av CD og/eller plakat: kontant betaling.

Hege Tunaal, kjent fra 60-årenes visebølge, har på denne CD’ n konsentrert seg om kvinneskjebner, sett med kvinnens øyne. Temaer som barneekteskap eller æresdrap blir belyst, og Bertolt Brecht, Arnljot Eggen, Alf Prøysen er blant forfatterne. Med seg har hun Morten G. Larsen og Lars Klevstrand, og Kari Rolfsens illustrasjoner bl.a.

Her er hva hun selv skriver om CD-platen:

Kvinneskjebner sett med kvinnens øyne er sjelden kost i visetekster. Kvinnen blir gjerne romantisert der.  Den harde virkelighet som kvinner kan møte, blir ofte usynliggjort. Det kan være æresdrap, her beskrevet av Jan Hammarlund i sangen Jenta fra fjellene, eller barne-ekteskap som jeg selv har skildret i Annet hvert sekund….

På denne CD’ n møter vi mange kvinneskjebner, for eksempel tiggerkvinnen Keiserinnen slik Anna Döbling beskriver henne eller Alf Prøysens fortelling om vaskehjelpen Alma Assosiala. Arnljot Eggen synligjør det schizofrene kvinnesynet i Eg er ei kvinne. Bertolt Brecht griper oss med sin såre fortelling om svik i Surabaya-Johnny. Tekstene forteller alle om vonde sider ved det å være født som kvinne der holdninger, kultur, etnisitet og sosial stand er med på å avgjøre deres skjebne.

Flåtebesøk er hentet fra revyen «Rah-ta-Tah» laget av studenter ved Norges Tekniske Høyskole; NTH (nå NTNU) i Trondheim 1921.Den ironiserer over bruk- og kast mentaliteten blant datidens sjøfolk. Dessverre et aktuelt tema også i dag, slik vi møter det i debatten om sexturisme og prostitusjon.

Alt er heldigvis ikke bare trist og leit i kvinnelivet. Tango i svime, forteller om gleden og spenningen på en tangofestival i Seinäjoki i Finland, hvor jeg selv deltok. Til varmeputen skildrer et godt øyeblikksbilde, selv uten en partner ved din side.

Mine medspillende musikere på CD ‘n, er et rent stjernelag:

Morten Gunnar Larsen: Klaver og arrangement

Georg Reiss: Klarinett, Tenorsaksofon, Blikkfløyte

Edvard Askeland: Bass

Birger Mistereggen: Slagverk

Åsbjørg Ryeng: Bandoneon

Bjarne Magnus Jensen: Fiolin

Lars Klevstrand: gitar og musikkprodusent

Steinar Haugerud: Bass

Illustrasjoner: Kari Rolfsen

Design: Erik Johan Worsøe Eriksen

Tekniker: Vidar Lunden (MUSIKKLOFTET)

Utgivelse: Grappa Musikkforlag

Tekstenes innhold og melodier er én ting, framførelsen med tolkning og arrangement, en annen. Mitt ønske er at valgene som er gjort, vil gi opplevelser til ettertanke og glede hos deg som lytter.

Hege Tunaal.

Lanseringen i media vil være på

FN’ s Internasjonale Jentedag, onsdag 11. oktober 2017.

Produksjonen er støttet av

Fond For Utøvende Kunstnere (FFUK) og Kunstnerforeningen