Hyggelig start på høstsesongen!

Fullsatt sal!

Det inspirerte både styret og daglig leder, at sesongen startet med fullt hus i Festsalen i 2. etasje på Engebret mandag 21. September. Mange medlemmers første hilsen i døren var at ”nå er endelig sesongen i gang, så nå blir det moro igjen”. Fra første stund var stemningen på topp, her liker vi oss!

Velkommen!

Etter velkomstskål, ikke minst for æresmedlemmene Espen Skjønberg og Jahn Otto Johansen og æres-livsledsagere, var det duket for kveldens kunstneriske innslag; ”Næropera”. Styreleder presenterte kveldens artister; Morten Bjørgan, komponist og klassisk gitarist, samt utdanning som urmaker! Han hadde med seg den svenske sopranen Stephanie Lippert, utdannet i København og bosatt i Norge, altså en skikkelig nordisk kunstner.

Morten Bjørgan og Stephanie Lippert

De framførte: «Ombra mai fu», av Händel, fra opeaen Xerxes. ”Voi che sapete”, av Mozart, fra Figaros bryllup. Rusalkas sang til månen, av Dvorak. ”Lascia chio pianga”, av Händel. «Zueignung», av Richard Strauss. Til slutt ”O, Mio Babbino Caro”. Av Puccini.

Programmet falt i smak og publikum var henført og begeistret, særlig etter siste nummer: Puccinis, ”O Mio Bambino Caro”, som ble etterfulgt taktfast applaus.

Esther Bjørneboe, Lars Strandh og Marit Aabel

Så var det tid for både mat og vin. Etter hovedretten kom dagens høydepunkt; det første Engebrets Kunstnerstipend ble bekjentgjort. Kay Johnsen innledet med å fortelle om ideen og motivasjonen for dette stipendet, noe både han og hans kone Siri Riise Jensen høstet virkelig stor applaus for. Deretter presenterte Lars Strandh, medlem av Stipendkomiteen, Marit Aabel som er mentor for denne første stipendiaten. Hun hadde innstilt Lukas Bjørneboe Brændsrød, som fikk overrakt stipendet In Absentia. Lukas er 18 år, og nylig utdannet ved Royal Ballet i London. Han er nå så heldig å være tilknyttet ensemblet, noe som borger for høy kvalitet. Han kunne dessverre i møte selv for han samme kveld danset i forestilingen Romeo og Julie i Royal Opera House. Marit Aabel leste brevet Lukas har skrevet, der han uttrykker stor takknemlig og han følte seg beæret over å motta dette stipendet som vil komme godt med når han nå skal etablere seg.

Stipendet er, som Kay Johnsen sa, ment som en oppmuntring til en ung kunstner, som er tidlig i sitt påbegynte kunstneriske virke og karriere. Stipendet er det første av mange og er kommet for å bli, og stipendstørrelsen blir vurdert fra år til år.

Det skåles!

Dette er nok en generøs gest fra Engebret, og bevis på vårt gode samarbeid!

Deretter var det tid for epleterte og kaffe, og den gode praten og latteren summet rundt bordene i lang tid. Nok en vellykket kveld med mange glade mennesker, og ikke minst en kulturhistorisk begivenhet med det nye stipendet som så dagens lys!

Noen stemningsbilder:

Anniken Thorsen, Bjørn Egner, Hjørdis Egner og Didrik Hvoslef-Eide