JAPANSK HAGE & kulturnatt på Drammens Museum

19:00 Åpning av den japanske hagen ved Åsmund Thorkildsen og Åsmund Bergwitz
20:00 Japonismen og japanfascinasjon v/ Vidar Halén fra Nasjonalmuseet
21:00 Naturen som kunst: Utflukter i den japanske hagen m. Ika Kaminka

Den japanske hagen på Drammens Museum er en kunstnerisk, minimalistisk tolkning  av estetikken i naturen. Et sted for ettertanke.

HERKOMST, TRADISJON OG FORMSPRÅK:
Bortsett fra den japanske lykten, og jap. Lønn, har alle materialer og vegetasjon norsk herkomst. Vi viser dermed at japansk hagekunst ikke er et fenomen begrenset til Japan, men en universell kunstform som fungerer like godt i Norge. Det er kunsten å se den grunnleggende estetikken i naturen, forstå vår relasjon til den, og innrette oss på best mulig etter den. Så enkelt – og så vanskelig…

Med inspirasjon fra Tofuku-ji zen tempel i Kyoto (byggår: 1236) og 13. Generasjon Zen prest Shunmyo Masuno’s samtidige arbeider, i tillegg til norsk fjellandskap, er formspråket minimalistisk, tydelig og tilstrebet høyest mulig presisjon i forhold til komposisjon og balanse mellom elementene. Når man arbeider med få elementer, er utvelgelse, og presisjon desto viktigere.

Den japanske hagetradisjonen strekker seg ca 1000 år tilbake i tid. Den har en helt annen status i det japanske samfunnet, enn det vi er vant med i Norge. Det er hage som kunstform, og representerer ofte et sted dedikert til kontemplasjon og åndelig utvikling.
For mer info klikk her

Publisert i Arrangementer