Juleballet – Årets høydepunkt!

012Med 220 gjester og ny rekord, ble årets juleball et strålende arrangement, og gikk av stabelen søndag 7. desember på Grand i de stilfulle bankettsalene Speilsalen og Rococosalen. Det hele startet med et glass musserende i Rococosalen og vårt medlem Henning Høholt spilte hyggelig taffelmusikk i foajeen. Til bords ønsket styreleder Bjørn Birch alle velkommen, og spesielt til Æresmedlemmene Oddvar S. Kvam, Jahn Otto Johansen og Espen Skjønberg. Så var det livsledsagerne Rigmor Schulerud og Rannveig Getz Nordheim. Til slutt, men ikke minst ble Solveig Levin spesielt fremhevet og hyllet for sin 100-års fødselsdag, som er i slutten av desember. Stående applaus og bursdagssangen av alle tilstede. I gave fikk hun et bidrag til Robert Levins minnefond og en liten flaske til seg selv.

Juleballet blir avviklet hvert år nærmeste søndag til Bjørnstjerne Bjørnsons fødselsdag og foreningens stiftelsesdag 8. desember. Bjørnson som foreningens første Æresmedlem ble skålt for og minnet med Bjørnsonsitater. I år ble det også utnevnt nye Æresmedlemmer: Kari Frisell, Inger Sitter og Toralv Maurstad var forhindret å være tilstede, og ble utnevnte in absentia. Men Edith Roger og Kjell Askildsen fikk sine Æresmedlemskap med gode taler og utdeling av Bjørnsonstatuetten, som er laget av Nina Sundbye til formålet. De nye Æresmedlemmene er tildelt sin hedersbevisning for sine betydelige kunstnerskap.

Til slutt og før middagen ble servert leste Ragnar Dyresen en morsom liten julefortelling av Alf Prøysen, om juletreet borti «Svingen».

Hovedretten var hjortefilet m/tilbehør, og det falt i smak, og stemningen sto i taket!

Mellom hovedretten og desserten var det utdelinger av et Blomstipend til billedkunstner Lars Strandh, som ikke kunne være tilstede i oktober. Og så var det Parelius- og Steenberg prisutdelinger til Sølvi Edvardsen og Georg Reiss. Begge prisene blir omtalt i et eget innlegg, hvor begrunnelser og takketaler bekjentgjøres. Prisene er på kr 50.000,-, samt et spesiallaget grafisk trykk, et for hver av prisene, som Hilde Vemren har laget og skjenket foreningen.

Henny Moan fremførte en morsom fortelling og avsluttet med et dikt. Desserten besto av marinerte multer med syrlig Rørosrømme, sorbet og sprø kjeks.swingit

Da var tiden inne for polonesen ledet av Bjørn og Hjørdis Egner og Morten Røhrt med dame, til toner fra «Swing It», vårt Juleballband. I år gikk det helt etter intensjonen. og gulvet var stappende fullt til første valsen. Dansegleden var stor og musikken god, så her ble det danset til siste slutt.

En liten stemningsrapport fra ballet:

Yvonne Hjerting og Louise Dahm Hedemark

June Paalgaard

Reidag Kraugerud og Tordis Hoem

Reidar Kraugerud og Tordis Grønstad Hoem

Elena Engelsen mellom Tomas Bagackas og Henning Høholt

Røykepause

Britt Juul, Cathrine Smith, Hannemor Hansen-Krone og Odd Johan Fritzøe

Eli Hovdenak med ledsager

Hanne Borchgrevink og Odd Johan Fritzøe

Vårt nye Æresmedlem Edith Roger

Tomas Bagackas og Bjørn Birch