Velkommen til boklansering Sidsel Mørcks utvalgte dikt – «til stede»

I november fyller Sidsel Mørck 80 år og det er 50 år siden hun debuterte.Hun har som kjent markert seg som en populær og allsidig forfatter gjennom dikt, noveller, romaner, barnebøker og sakprosa. Med mot og dikterisk talent har hun synliggjort urettferdighet og maktspill. Hun har løftet frem vår samtid med varme og et skarpt blikk. Hun har utfordret oss og det har vært, og er, både fruktbart og nødvendig.

Kvinnebevegelsen, fredsbevegelsen og miljøorganisasjonene har ønsket henne spesielt velkommen – hennes grunnleggende solidaritet med utsatte grupper preger hele forfatterskapet.

Trenger vi dikt? Ja!

Boken «til stede» gjør Sidsel Mørcks mangfoldige utvalgte dikt gjennom 50 år tilgjengelig for fremtiden. Samlingen inneholder dikt fra diktsamlinger, barnevers, avis-dikt og prologer.

2. november kl.19.00 i Kjelleren på Litteraturhuset.  Gratis

Boken kan kjøpes til kr. 200,-

Arrangører Jannik Bonnevie og Einar Dahl

Du kan gjerne informere venner som du tror kan være interessert i Sidsels Mørcks Utvalgte dikt, om dette arrangementet!

Publisert i Forfattere

Karin Valum og Barbara Czapran i Lørenskog Kunstforening

«Med Hånd og Ånd» utstilling på Blaker Skanse

Utstillingen » med Hånd og Ånd » er en markering av 100 år med produksjon av kunst og håndverk på Blaker Skanse i Sørum, og er åpen hver lørdag og søndag kl. 13-16 i perioden 7. – 29. oktober.

Vi viser studentarbeider fra tiden da Blaker Skanse huset Statens Husflidskole, Statens lærerhøyskole i forming og fra studiet Produktdesign.
Vi viser også arbeider laget i grunnskolen og ved kulturskolen.

» med Hånd og Ånd » er et samarbeid mellom KunstSkansen, Institutt for Produktdesign, Kunst og Design i Skolen, tidligere studenter, familie av tidligere studenter, grunnskoleelever, Sørum Kulturskole, Blaker Historielag og private som har lånt ut arbeider fra sin egen og slektningers tidlige skolegang.

Utstillingen støttes av Sørum kommune, Aurskog Sparebank, Blaker Sparebank og Stiftelsen KunstSkansen.

Tog L14 fra OsloS hver time.

Nyhetsbrev fra Lars Strandh

I am pleased to invite you to the following upcoming exhibitions:

«Lars Strandh, malerei + Sabine Straub, stahlskulptur»
Galerie Kautsch, Michelstadt, Germany
October 14 – December 2, 2017

Untitled, 2017. 120 x 120  cm (47 1/4 x 47 1/4 inches)

«Salon de Rot» (group show)

(by Radial Art Contemporain)

Museum Villa Rot, Burgrieden-Rot, Germany
October 12 – 15, 2017
​​***

Still on show:

«Black Box(es)» (group show)

Faux Mouvement, Centre d’Art Contemporain, Metz, France
Until October 22, 2017

«En Konstruktiv Tendens» (group show)
Tommarps Kungsgård, Kvidinge, Sweden
Until November 12, 2017

Best regards
Lars Strandh

Hege Tunaal – «Annet hvert sekund» – CD-presentasjon

CD-presentasjon med Hege Tunaal

Klaver: Morten Gunnar Larsen

Lars Klevstrand (musikkprodusent)

ANNET HVERT SEKUND….

Kvinneskjebner

LITTERATURHUSET, Wergelands salen

TIRSDAG 17. oktober kl. 20:00 (Varighet ca. 1 time)

Billetter: 90,-/60,- (tar kort)

Ved kjøp av CD og/eller plakat: kontant betaling.

Hege Tunaal, kjent fra 60-årenes visebølge, har på denne CD’ n konsentrert seg om kvinneskjebner, sett med kvinnens øyne. Temaer som barneekteskap eller æresdrap blir belyst, og Bertolt Brecht, Arnljot Eggen, Alf Prøysen er blant forfatterne. Med seg har hun Morten G. Larsen og Lars Klevstrand, og Kari Rolfsens illustrasjoner bl.a.

Her er hva hun selv skriver om CD-platen:

Kvinneskjebner sett med kvinnens øyne er sjelden kost i visetekster. Kvinnen blir gjerne romantisert der.  Den harde virkelighet som kvinner kan møte, blir ofte usynliggjort. Det kan være æresdrap, her beskrevet av Jan Hammarlund i sangen Jenta fra fjellene, eller barne-ekteskap som jeg selv har skildret i Annet hvert sekund….

På denne CD’ n møter vi mange kvinneskjebner, for eksempel tiggerkvinnen Keiserinnen slik Anna Döbling beskriver henne eller Alf Prøysens fortelling om vaskehjelpen Alma Assosiala. Arnljot Eggen synligjør det schizofrene kvinnesynet i Eg er ei kvinne. Bertolt Brecht griper oss med sin såre fortelling om svik i Surabaya-Johnny. Tekstene forteller alle om vonde sider ved det å være født som kvinne der holdninger, kultur, etnisitet og sosial stand er med på å avgjøre deres skjebne.

Flåtebesøk er hentet fra revyen «Rah-ta-Tah» laget av studenter ved Norges Tekniske Høyskole; NTH (nå NTNU) i Trondheim 1921.Den ironiserer over bruk- og kast mentaliteten blant datidens sjøfolk. Dessverre et aktuelt tema også i dag, slik vi møter det i debatten om sexturisme og prostitusjon.

Alt er heldigvis ikke bare trist og leit i kvinnelivet. Tango i svime, forteller om gleden og spenningen på en tangofestival i Seinäjoki i Finland, hvor jeg selv deltok. Til varmeputen skildrer et godt øyeblikksbilde, selv uten en partner ved din side.

Mine medspillende musikere på CD ‘n, er et rent stjernelag:

Morten Gunnar Larsen: Klaver og arrangement

Georg Reiss: Klarinett, Tenorsaksofon, Blikkfløyte

Edvard Askeland: Bass

Birger Mistereggen: Slagverk

Åsbjørg Ryeng: Bandoneon

Bjarne Magnus Jensen: Fiolin

Lars Klevstrand: gitar og musikkprodusent

Steinar Haugerud: Bass

Illustrasjoner: Kari Rolfsen

Design: Erik Johan Worsøe Eriksen

Tekniker: Vidar Lunden (MUSIKKLOFTET)

Utgivelse: Grappa Musikkforlag

Tekstenes innhold og melodier er én ting, framførelsen med tolkning og arrangement, en annen. Mitt ønske er at valgene som er gjort, vil gi opplevelser til ettertanke og glede hos deg som lytter.

Hege Tunaal.

Lanseringen i media vil være på

FN’ s Internasjonale Jentedag, onsdag 11. oktober 2017.

Produksjonen er støttet av

Fond For Utøvende Kunstnere (FFUK) og Kunstnerforeningen

Publisert i Musikk

Gro Folkan stiller ut i Moss Kunstforening

Berit Overgaard viser et kunstverk på Høstutstillingen

Ny bok fra Dag Bredal

Dag Bredal analyserer i dette essayet forholdet mellom makt, politikk og kunst sett i historisk sammenheng og ender med å avdekke prosessen som har ledet til en stadig mer impotent og kjedelig kunst.

Etter forfatterens oppfatning har den interessante kunsten oppstått i spenningsfeltet mellom makthaverens vilje og kunstnernes ønske om frihet til innovasjon. I det 20 århundre har kunstnere kjempet for å bli fri fra den politiske makten. De lyktes et stykke på vei, bare for å oppleve at makten mistet interesse for kunst og for selv å bli underlagt et anonymt og autoritært byråkrati.

Resultatet er at det dynamiske spenningsforhold mellom kunst og makt, kunst og samfunn og kunst og publikum ble brutt. Vi har fått maktesløs kunst som ikke tas i betraktning der beslutninger tas, en utvikling som må lede til en politisk populisme som er fremmed overfor ideen om at kultur utgjør en forutsetning for det gode samfunn.

Forhåndssalg: Boken kommer i handelen fra 19. oktober. Frem til 5. oktober kan den bestilles fra forlaget til en favørpris på kroner 279 + frakt. (Ordinær pris er kroner 328). Boken er innbundet og er på 176 sider. Utgivelsen er støttet av Kulturrådet, Fritt Ord og Det Faglitterære Fond.

Ved bestilling sendes:  Navn,  Adresse, Postnummer til post@frekkforlag.no

Bestillingene merkes: «Tilbud til Kunstnerforeningen». Faktura vil følge forsendelsen.

Publisert i Forfattere

Stiftelsen Edvard Munchs Atelier tilbyr kurs i høst

Kurs i tresnitt og kobbergrafikk

Stiftelsen Edvard Munchs Atelier tilbyr i høst,  kurs i både tresnitt og kobbergrafikk.

Begge kursene gir også en introduksjon til Edvard Munchs atelier og Ekely, den store og praktfulle eiendommen Munch kjøpte i 1916 og hvor han skulle arbeide og bo i 28 år.

Du får en grunnleggende opplæring i teknikk innen tresnitt eller kobbergrafikk og bruk av verktøy. Og du får trykke dine egne bilder!

Kursene går over en kveld og varer i 3 timer.  Du trenger ingen forkunnskap men det er også rom for å videreutvikle deg der du er.

Kurset koster 400 kroner inkl. materialer.

Kursene i tresnitt ledes av  billedkunstner Trine Lindheim, utdannet fra Kunstakademiet i Trondheim og Kunsthøgskolen i Oslo

Kursene i kobbergrafikk ledes av billedkunstner Kaja Sjetne Bakke, utdannet fra Kunst og håndverkshøyskolen, inst. for farge.

For påmelding eller spørsmål;

-for kobbergrafikk send mail til kajabakke@me.com  eller kontakt Kaja Sjetne Bakke på tlf: 98600268

-for tresnitt send mail til trine.lindheim@hotmail.com eller kontakt Trine Lindheim på tlf: 45470460

Stiftelsen Edvard Munchs Atelier Org. nr.: 963 145 853 Jarlsborgveien 14, 0379 Oslo

Påmelding er bindene og er gyldig når du har betalt

Kurs i kobbergrafikk                         Kurs i tresnitt

Tirsdag 17 oktober 18-21 Mandag 9 oktober 18-21
Fredag 27 oktober 18-21 Torsdag 12 oktober 18-21
Lørdag 28 oktober 12-15 Mandag 16 oktober 18-21
Søndag 29 oktober 12-15 Torsdag 19 oktober 18-21
Torsdag 9 november 18-21 Mandag 23 oktober 18-21
Fredag 24 november 18-21 Tirsdag  24 oktober 18-21
Lørdag 25 november 12-15 Mandag 30 oktober 18-21
Søndag 26 november 12-15 Tirsdag 31 oktober 18-21
Tirsdag 28 november 12-15(dagtid) Mandag 6 november 18-21
Tirsdag 5 desember 18-21 Tirsdag 7 november18-21
Fredag 7 desember 18-21 Mandag 13 november 18-21
Søndag 9 desember12-15 Tirsdag 14 november 18-21

Kursene arrangers med støtte fra

Eva Laila Hilsen stiller ut i Italia

trans form a tion

mostra di grafica e scultura

EVA LAILA HILSEN

– Vernissage –

Sabato 23 Settembre 2017
ore 18:00

Associazione Culturale Internazionale Atelier 3+10
via Cappelletto 20, 30172 Mestre

La mostra sarà visitabile fino al 27 Settembre,
da Lunedì a Venerdì
dalle 13:00 alle 19:00
Ingresso gratuito

Atelier 3+10 ospiterà » trans form a tion», la mostra personale di Eva Laila Hilsen, artista norvegese, vincitrice del premio di residenza «Memento Andy», concorso indetto lo scorso Giugno dall’ Associazione.