Iselin Bast åpner utstilling 1. juli

Rakkeveien 78, Stavern

1. – 16. juli 2017

12:00 – 16:00

Iselin Bast f. 1950 i Oslo fullførte Statens håndverk og kunstindustriskole (SHKS), grafisk linje i 1973. Hun er aktuell med utstillingen i Fuglevik utenfor Stavern, der hun bor og har sitt virke.

Utstillingen denne gang er blant annet et resultat av Iselins gjentatte opphold som artist-in residence i Frankrike og også i Polen. Ikke til forkleinelse for at hun stadig fordyper seg i motiver i hennes nærmiljø.

Iselin fokuserer på å likestille de vesentlige elementene i samme motiv, slik at objekter, natur, mennesker eller menneskers spor beholder sine iboende kvaliteter og preges hver for seg for så å skape et rent billedlig uttrykk. Hun viser at motsetningen mellom uvante miljøer kontra erfarte omgivelser bare er tilsynelatende. Denne oppfattelsen fremhever hun gjennom monteringen av bildene: Treet og stolen er likeverdig med den nakne menneskekroppen. Bruddstykker kan vise en helhet, og et oversiktlig motiv kan henlede oppmerksomheten til narrative fragmenter i bildet.

Iselin Bast uttrykker sin motivkrets gjennom tegning, maling i akvarell, pastell og olje. I tillegg benytter hun grafikk og foto.

Nytt av året er en utvidelse av utstillingsplassen ute og inne i Iselins Fuglevik. Hagen har etter hvert utviklet seg til en skulpturhage med kunstverk av hennes far Ørnulf Bast, og der den sanerte fyrkjelen sto har Iselin ervervet plass til flere bilder.  Derav navnet Fyrhuset på dette lille bygget.

Arrangert av Iselin Bast:

Bente Sætrang – siste uke i Galleri Format

en liten reminder om
RESILIENCE
en utstilling i Galleri Format
på hjørnet av Kongens gate og Rådhusgata
som stenger søndag 18.juni
siste sjanse denne uka

Sommerkonsert med SyrinEnsemblet

Sommerutstilling på Hovedøya

Jorunn Steffensen stiller ut i Soft galleri

Komposisjon II

Jorunn Steffensen
Farger i Flaten

1. juni – 30. juli 2017

Vi har gleden av å ønske velkommen til Jorunn Steffensens utstilling Farger i Flaten, 15. juni kl 18 – 20. Utstillingen åpnes av Billedkunstner Wenche Gulbransen.

Jorunn Steffensen jobber innenfor et konstruktivistisk formspråk, hvor form og innhold reduseres til enkle geometriske felt. Hun er opptatt av fargens energi og dens langsomme oppbygging, lag på lag og strøk for strøk, gjennom flere stadier med forskjellige farger og valører. Det handler om å finne formatet, flaten, formen og deretter fargen, overskridelsen og spillet. Hun limer tekstil på finerplater som bearbeides før selve malerprosessen. Komposisjon av plater og farger er en utfordrende og tidkrevende prosess. Fargene og formene skaper sammen en illusjon av tredimensjonalitet i flaten.

Jeg arbeider med ulike tema, som i utgangspunktet kan være arkitektur, kunst eller et visuelt inntrykk som berører meg. Dette året har Fargen, Flaten og Illusjon av rom dannet utgangspunkt for mitt billeduttrykk.

Jorunn Steffensen vil vise en stedspesifikk installasjon på SOFT galleri. Bildene vil i hovedsak være satt sammen av flater av finer, i tillegg viser hun skisser hentet fra sitt eget daglige liv. Tegningene er små raske skisser som beskriver hennes hverdag frem mot utstillingen. De gir et innblikk i noen små øyeblikk,  observasjoner, noe som er uferdig. De små raske skissene står i skarp kontrast til de store fargeflatene som det tar lang tid å bygge opp, men de handler om det samme. De handler om formene, flatene og rommet som er rundt oss til enhver tid.

Jorunn Steffensen er født i 1950, bor og arbeider i Skien. I 1973 gikk hun ut med diplom i tekstil/strofftrykk fra Statens håndverk og kunstindustriskole (SHKS). Steffensen har mottatt mange stipend inkludert statens garantiinntekt for kunstnere. Hun har hatt flere separatutstillinger, blant annet på Kunstnerforbundet, Skiens Kunstforening og Telemark Kunstsenter. Hun har deltatt på mange gruppe og kollektivutstillinger i inn- og utland som Sørlandsutstillingen og den 14. Internasjonale Tekstil Triennalen i Lódz i Polen. Steffensen har også en omfattende kunstnerisk konsulentvirksomhet bak seg samt flere kunstfaglige tilltsverv. Hennes verk er innkjøpt til flere offentlige samlinger.
Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond og Billedkunstnernes Hjelpefond.
www.jorunnsteffensen.no

Elisabet Norseng og Pål Vigeland stiller ut

MÅ RUSELØKKA SKOLE RIVES? – NY BOK

Gro Lauvland, førsteamanuensis ved arkitekturutdanninga ved NTNU, har i samarbeid med forfatter, lektor og tidligere elev ved den gamle byskolen, Elisabeth Aasen, gått sammen i et siste forsøk på å bevare skolebygget. Aasen jobber dessuten med et prosjekt om Vika og Ruseløkka med støtte fra Selskabet for Oslo Byes Vel og Fortidsminneforeningen.

MÅ RUSELØKKA SKOLE RIVES? er nå å få kjøpt både på Tronsmo og på Norlis antikvariat i Universitetsgata. Prisen er kr. 200,-

Publisert i Arkitektur

Familiedag på Siljustøl under Festspillene i Bergen

Søndag 28 mai spiller Rune Alver en serie kortere konserter på Siljustøl, se lenke.

Kransenedleggelse på Parelius’ grav 17. mai 2017

Tradisjonen tro var det oppmøte på graven kl 07.45, og til tross for litt ruskevær var det 21 fremøtte, og så stoppet regnet! Signe og Fredrik Parelius ble behørig hyllet med krans, flott og morsom tale ved Bjørn Birch, og dertil fikk de sin fortjente skål i Amontillado, med Olav Bulls replikk fra Blom «Amontillader De Herr Reparelius».

Deretter var det Wergeland, Bjørnson og Ibsens graver med taler og kransenedleggelser. I år var det vårt medlem Per-Kristian Ellefsen som holdt en glimrende Henrik Ibsen tale.

Videre vandret entusiastene til Christ kirkegård bak Deichmanske bibliotek for å overvære tale og kransenedleggelse på Oberst Krebs grav, hvor hele Gardemusikken og drillkorpset starter sin 17. mai marsjering til Universitetsplassen. Og når Gardemusikken starter med å spille og synger «Norge i rødt, hvitt og blått», da blir det litt vått i øyekroken.

Per Kristian Ellefsen med venner

Så avsluttet det hele med herlig champagnefrokost på Engebret, hvor man også får med seg barnetoget som går fra festningsplassen. En skikkelig 17. mai feiring og stemning!

Publisert i Arrangementer

Kunstnerforeningen tar farvel med Bjørn Gjerstrøm

Det er med sorg vi mottok meldingen om at vårt mangeårig styremedlem komponisten Bjørn Gjerstrøm, er gått ut av tiden. Etter en tids sykdom gikk han bort søndag 7. mai, bare en måned før han skulle fylt 78 år. Vi minnes ham i takknemlighet for hans innsats for Kunstnerforeningen. Han vil også bli husket som komponist og pianist. Gjerstrøms verkliste består bl.a. av filmmusikk, orkesterverk, kammermusikk med varierte instrumentkombinasjoner samt solomusikk for fløyte, obo, gitar og akkordeon. Gjerstrøm har også skrevet sanger til dikt av bla. Peter R. Holm, Stein Mehren, Arnulf Øverland og Elsa Gjerstrøm. Vi lyser fred over hans minne.

Bjørn G. Gjerstrøm, biografi