Marianne Blankenberg deltar på «Drawing now» i Paris.

I perioden 22. - 26. mars, stiller Marianne Blankenberg ut med tegnegruppen  "Acroma ", som er en internasjonal sammensetning av 50 billedkunstnere i i 3 Cite Dupetit Thouard

Eevahenna Aalto stiller ut i Adde Zetterquist kunstgalleri

Kine Hellebust på Frogner Hovedgård 5. mars kl 13

Publisert i Film- og scenekunst

Reidun Askeland i marmorsalen på Sentralen 22. mars

Velkommen til en kveld med ord og toner fra et liv som pianist.En kontrastfylt stund med verker av bl.a. Dutilleux, Bach, Mozart, S.Skouen, M. Sõnstevold, R.Strauss, Grieg.

Konserten starter kl.19. Baren åpner kl.18.

Medvirkende: Reidun Askeland, piano, Ann-Helen Moen, sopran, Atle Sponberg, fiolin, Torgeir Koppang, piano

Publisert i Musikk

Eivind Hjelmtveit er gått ut av tiden.

Det var med sorg vi mottok budskapet om Eivind Hjelmtveits bortgang. Eivind var en betydelig pådriver når Kunstnerforeningen skulle sikre sine fond og midler. Som leder av Økonomisk Råd bidro han med sin innsikt til den formuen vi i dag forvalter.

Eivind var teatersjef for Riksteatret, og bidro til det som førte til at Norge fikk sine mange velfungerende regionteatre. Hans ledelse av Oslo kinomatografer var også fremsynt, han delte noen av de store salene opp i mindre, og slik økte tilbudet.

Eivind var innehaver av Storkorset i Purpurnæseorden. Han vil bli dypt savnet.

Bjørn Birch, styre- og foreningsleder

Publisert i Informasjon

Finnskogutstillingen 2017

Hvem har æren? Premiere på Centralteatret 23. februar

Foto: Fredrik Arff

To opphissede fedre har innkalt til familieråd fordi de mener familien er blitt vanæret. Den enes datter er tvangsgiftet med den andres sønn. Nå har hun vært utro og har stukket av med elskeren. Hun protesterer mot sitt ufrie liv under streng sosial kontroll ved å flykte ut av ekteskapet. På grunn av sin handling må hun dø for å gjenopprette familiens ære. Men hvem er mann nok til å skyte henne?

Komedien Hvem har æren? er skrevet av den syriske forfatteren Ibrahim Amir. Modig setter han fingeren på et prekært tema og utleverer idealer om ære og mandighet.
Forestillingens tema er høyaktuelt med utgangspunkt i en ukultur som er mer utbredt enn vi liker å tro, også her i Oslo, hvor unge kvinner utsettes for sterk sosial kontroll, tvangsekteskap og utstøtelse fra sine egne familier, fordi de vil bestemme over sitt eget liv. Men stadig oftere tar modige røster til motmæle og setter ukulturen på dagsordenen.

Medvirkende: Terje Strømdahl, Helle Haugen, Petter Vermeli, Ine Marie Wilmann, Trond Høvik, Pål Rønning, Marius Næss, Kari-Ann Grønsund, Helle Haugsgjerd og Henriette Faye-Schjøll.

Norgespremiere 23. februar 2017 på Oslo Nye Centralteatret

Les mer ›

Publisert i Film- og scenekunst

Årets skreiaften på Engebret!

Samarbeidet med Engebret Café har ført med seg en strålende tradisjonen. Kunstnerforeningens medlemmer og ledsagere inntar alle saler på Engebret for å nyte årets skrei. I år gikk festen av stabelen den 13. februar, med store forventninger til kveldens servering av skrei m/alt tilbehør!

Men først var det velkomstskåler til Æresmedlemmene Erna Skaug, Espen Skjønberg og Jahn Otto Johansen. Derpå selvfølgelig til livsledsagere Ranveig Getz, Marit Kvam, Rigmor Schulerud og Solveig Levin. Så var tiden inne for servering av skrei til nærmere 200 sultne gjester som serveres rykende varmt på 25 minutter til alle!

Praten senket seg og man bare nøt, og ovasjonene lot ikke vente på seg; til og med nordlendingene skrøt av skreien!

Når alt var fortært var det tid for overraskende underholdning av: Tiril Heide-Steen med bassisten Kay Hartvigsen som fremførte 2 svingende jazzlåter, Nicolai Huse på sekkepipe, Ari Bajgora (12 år) som rappet med høyaktuell snert i tekstene, og til slutt men ikke minst så kom Mikkel Gaup med joik. Han kurset gjestene i å lære en joik, for så til slutt å joike i kor! Latter og moro!

Styret hadde vedtatt å tildele to tverrfaglige Prosjektstøtter som skal realiseres i 2017. Under desserten ble tildelingene presentert: Barthold Halle og medvirkende i prosjektet «André i hundre», en cabaret basert på André Bjerkes tekster til Kåre Grøttums musikk. Cabareten skal fremføre i høst.

Det andre prosjektet som ble tildelt støtte var «Annen hvert sekund», en cd-utgivelse av og med Hege Tunaal og mange kjente medvirkende.

Prosjektstøtten deles ut en gang i året og søknadskjema ligger på vår hjemmeside, med søknadsfrist 1. desember. Et viktig kriterium er at det skal være tverrfaglig og at det er realiserbart senest 12 mndr. etter tildeling.

Kvelden fortsatte utover med de gode samtalene blant kjente og noen mindre kjente!

Vi gleder oss allerede til neste år!

En liten billedkavalkade:

Styreleder opp og ned trappen for å skåle og hilse

Nicolai Hus med sekkepipe

Mikkel Gaup joiker

Tiril Heide-Steen med sin bassist

Rapperen Ari Bajgora

Publisert i Medlemsmøte

TID FOR TALENT- i kveld kl 19.

oslo kamerata

Publisert i Musikk