Ny utstilling i Galleri Briskeby – åpner torsdag 15. februar kl 19

Henny Moan og Frode Barth har laget et fellesprosjekt

Frode Barth har laget musikk til 4 dikt av Andre Bjerke.  Henny Moan og Barth har vært i studio og spilt inn materialet, som et prøveprosjekt. Dette gikk så bra at Moan kontaktet NRK P2 som vil intervjue oss og kringkaste de aktuelle 4 diktene i programmet «Spillerom». Dette kommer allerede den 30. Januar, på Bjerkes 100 års dag. Programmet starter kl. 11.03.

Publisert i Forfattere, Musikk

Marianne Blankenborg deltar på tegneutstilling i Riga

André i 100. Urpremiere18. januar i Teaterkjeller’n

En hyllest til André Bjerkes diktning

Den skarpe, vittige, kloke ordkunstneren André Bjerke (1918-1985) har 100-årsjubileum i 2018.
I den anledning vil Wenche MedbøeLars Klevstrand og Ivar Anton Waagaardhylle ham fra scenen.

Barthold Halle står for manus og musikken er av Kåre Grøttum.

Urpremiere 18. januar i Oslo Nye Teaterkjeller’n

Les mer ›

Publisert i Film- og scenekunst

Solveig Aalberg og Martine Linge stiller ut.

Publisert i Billedkunst

Vårt kjære æresmedlem Jahn Otto Johansen har gått ut av tiden!

Det var med sorg vi i Kunstnerforeningen mottok budskapet om at vårt kjære æresmedlem og tidligere formann Jahn Otto Johansen har gått ut av tiden. Jahn Otto var en mann med er stort hjerte for rettferdighet og toleranse. Han var et vandrende leksikon, ikke minst fordi han ervervet kunnskap gjennom direkte møter med mennesker, ikke bare gjennom historiebøker. Livsnyterens sanselighet fikk nye dimensjoner når han skildret møter og mennesker og deres historier i sine over seksti bøker. Hans elskov til bordets gleder skapte da også stor fryd og munterhet i kretsen rundt ham. Berlin er full av kneiper, cafeer og restauranter der bilder av ham kaster glade blikk ut over lokalene. Hvem husker ikke sitt første møte med Ratzenputsen på Die Dicke Wirtin, der alt han behøvde var å gå gjennom døren så stod latter og glede i taket, og omsorgen vibrerte i hele lokalet. Alle skulle kose seg.

Gjennom sitt virke har han revolusjonert fjernsynsjournalistikken der han brakte verden til oss, det være seg fra Moskva eller Washington. Jahn Otto satte en standard det er opp til oss å føre videre. Hans skarpe blikk og varme hjerte vil bli dypt savnet. Tankene går nå til hans elskede Siv Kirsten og familien. Hvil i fred nå kjære venn.

Bjørn Birch, styre- og foreningsleder

Publisert i Forfattere

Høstens aktiviteter 2017

EN LITEN OPPSUMMERING AV HØSTENS BEGIVENHETER!

Høsten er alltid en travel tid for foreningen. Søknader til Engebret Kunstnerstipend, Blomstipend og Thaulow atelieret har frist 1. september, og etter det er komiteene i gang med sine vurderinger og prioriteringer, før styret tar den endelige avgjørelsen. Dette en ansvarsfullt og vanskelig oppgave, med mange relevante og gode søknader. Det er klart at man skulle ønske at «pengesekken» var utømmelig, men alt er avhengig av hvilke midler som er til rådighet, dvs hvilken avkastning våre plasseringer viser.

I år ble det utdelt 1 Engebret kunstnerstipend på kr 20.000,-. Dette er Engebrets eget stipend, som gis til en ung nyetablert kunstner, som har vist og viser et synlig og talentfullt kunstnerskap.

Stipendet gikk til Liv Joelle Barbosa Blad 26 år, en ung filmskaper, som bl.a. vant 1. pris på Amandautdelingen for beste kortfilm i år. Mentor var vårt medlem og Bent Hamer.

5 Blomstipend gikk til Hanne Borchgrevink, Geir Harald Samuelsen og Marit Bockelie, alle billedkunstnere; Gro-Ann Uthaug, film- og scenekunstner, Alf van der Hagen, forfatter, hadde ikke anledning til å være tilstede. Se bilder under. Stipendene ble utdelt på medlemsmøtet 28. oktober på Engebret.

Så ble året avsluttet med juleball på Continental Hotel, for øvrig et gledelig gjensyn, med utdelinger av Pareliusprisen til Terje Mærli for sitt store engasjement og arbeid innen film- og scenekunst, og Steenbergprisen til komponisten Synne  Skouen for sitt hørbare engasjement ikke bare for musikken, men for kunstnernes situasjon og kår generelt, som hun formidler med en uredd stemme.

Så var det utnevnelser av nye og verdige æresmedlemmer i Kunstnerforeningen:

Arkitekt Niels Torp, http://kunstnerforeningen.no/wp-content/uploads/2017/12/aeresmedlem-niels-torp-10.docx, billedkunstnerne Nina Sundbye, http://kunstnerforeningen.no/wp-content/uploads/2017/12/aeresmedlem-nina-sundbye.docx, og Finn Graff, http://kunstnerforeningen.no/wp-content/uploads/2017/12/finn-graff.pdf, film- og scenekunstnere Bente Børsum, http://kunstnerforeningen.no/wp-content/uploads/2017/12/kunstnerforeningen-aeresmedlemsskap-bente-borsum.doc, og Anne Marit Jacobsen (som  dessverre forhindret til å være tilstede, og vil få sin tildeling på Torskemiddagen), og sist men ikke minst til pianisten Liv Glaser, http://kunstnerforeningen.no/wp-content/uploads/2017/12/liv-glaser-nytt-aeresmedlem.docx, og operasangeren Knut Skram, http://kunstnerforeningen.no/wp-content/uploads/2017/12/skram-for-kunstnerforeningen.docx

Midt opp i alt dette har vi flyttet og fått nytt kontor i Riddervolds gt. 4 B; mer info kommer i 1. medlemsbrev 2018, som sendes ut i januar.

Bilder av Blomstipendiatene:

Publisert i Medlemsmøte

Desemberutstilling på Ekely

Foto: Kirsti Grotmol

DESEMBER UTSTILLING I EDVARD MUNCHS ATELIER EKELY

Minneutstilling med tidligere Ekely kunstnere i det store rommet

Bård Breivik, Arne Breidvik, Else Hagen, Ragnhild Langmyr, Ada Madsen, Terje Moe, Jan Thomas Njerve,

Eva Koller Orud, Anne Raknes, Jon Strand, Tom Sandberg, Per Ung, Frans Widerberg, Nils Aas,

Salgsutstilling i det lille rommet

Nåværende Ekelykunstnere viser små bilder og skulpturer, salg rett fra vegg

Onsdag 6. desember kl. 18

Åpning av utstillingen. Musikalsk innslag: sang Sean Bell

Torsdag 7. desember kl. 19 – 21.30

Fotokurs på mobiltelefon med Hanne Jonassen.

Lær å ta foto og redigere foto med din mobiltelefon. Kr. 150

Onsdag 13 . desember kl. 20

Konsert med Bendik Hofseth, Sidiki Camara, og Jacob Young. Kr. 250

Tirsdag 19. desember kl. 19.30

Ekelyden synger julen inn. Enkel servering etterpå – Julegløgg og hjemmebakst

CROQUIS

Mandag 4, 11 og 18 desember kl. 19-21

Adresse: Gråbrødreveien 7. Ta med egne tegnesaker, kr. 70 pr. gang

Åpningstider: Fredag, lørdag og søndag kl. 11 –16 t.o.m. 31. desember

Adresse: Jarlsborgveien 14

Julia Vance – nytt alter i Hønefoss nye kirke

Innvielse og vigsling av nye Hønefoss kirke:
Søndag 10. Desember kl 11
(dørene åpner kl 10)
Omvisning av den kunstneriske utsmykningen:
ved kunstnerne kl 14

Julia har den glede å innvitere deg til innvielse og presentasjon av hennes arbeider for nye Hønefoss kirke. Hun har løst de liturgiske møblene på en skulpturell måte, og med sitt forsmspråk. Nytt alter, font og prekestol er hugget i den vakreste italienske hvite marmor. Alteret har hun gitt en åpen form – en visuell transparens, der marmoren ser ut som den er bøyd og henger i løse luften med all sin tyngde. De tre liturgiske møblene kan minne om store penselstrøk frosset i luften. Hun har også formet en gulvutsmykning i kirkens inngangparti.
Kunstner Peter Sutton har skapt en fantastisk utsmykning i Fondveggen.
Kunstkonsulent er Angela Barco Barón.
Kirken er tegnet av René de Groot, LINK Arkitektur.

Velkommen!

Kransen og Kronen – ny forestilling fra Tema Teater

Ny forestilling fra Tema Teater. Premiere 4.desember på Gjøvik. På turné i 2018

Forestillingen er en hyllest til våre tre Nobelprisvinnere i litteratur, Bjørnson, Hamsun og Undset. Fire korte monologer der vi treffer Maria Stuart, Kristin Lavransdatter, Victoria og fiskerjenten Petra, flettet sammen gjennom fiolinmusikk av Johan Sebastian Bach.

Forestillingen varer ca. en time. Med Marieke Bettman og Gro Ann Uthaug

Ta kontakt med Tema Teater for bestilling av forestillingen, eller mer informasjon.

pressefoto: David Leithe (Dynamis Design)

Publisert i Film- og scenekunst