Tegneklubben i Tegnerforbundet

Theoretical, abstract, hygienic, minimal conceptualism meets sensitivity, melancholy and feelings in general

23 August – 24 September 2018

Tegnerforbundet, Oslo, Norway

Curated by Monica Holmen

Som kurator har det vært min fornøyelige oppgave å få lov til å grave i Tegneklubbens arkiv. Med  lave terskler og takhøyde for det meste, har klubben siden 2004 skapt et trygt rom for frihet og faenskap. Klubben diskuterer, kommenterer og setter på spissen en rekke temaer og forhold i umiddelbar nærhet, men også mye annet besynderlig og absurd, ispedd bruddstykker av tekst og onelinere, i form av tegning, maleri, collage – og alltid på A4-ark.

Klubbens omfattende praksis har generert et arkiv på over 10 000 arbeider, og en mangslungen bildeverden som utvilsomt treffer noe i noen og enhver. Den som sier noe annet, lyver. Møt svette yogamenn, Trump, forslag til kunstprosjekter, logoer og museer, ulydige objekter og bananer, malingskladder, egg og elefanter, og ikke minst absurde tekststykker som tilfører mening i et tilsynelatende meningsløst univers.

Fram fra boksenes støvete mørke har jeg plukket fritt verk etter ravende subjektive impulser, tidvis korrigert av mer intellektuelle reflekser. Noen darlings måtte bøte med livet underveis, men sånn er det alltid.

Monica Holmen

Tegnerforbundet

Morten Borgersen med «Et dukkehjem» i Russland

Sceneinstruktør Morten Borgersen, sammen med scenograf Milja Salovaara og lysdesigner Martin Myrvold, har igjen vært i Russland. Denne gang har han satt iscene Ibsens Et dukkehjem. På Maksim Gorkij teatret i Vladivostok. Sist var med Tolstojs Anna Karenina i 2013. Et dukkehjem hadde premiere 29 og 30 juni iår og fortsetter i repertoar til høsten, på et av Øst-Russlands store nasjonale teatre. Reaksjonene fra publikum viser at stykkets tema fortsatt utfordrer og provoserer i et samfunn som setter det nasjonale, kirken og familien i høysetet, til dels uansett generasjon. På bildet Yana Myalk og Sergei Lisinchuk som Nora og Torvald. Foto Martin Myrvold
Publisert i Film- og scenekunst

Kjersti W. Goksøyr og Ragnhild Monsen stiller ut i Galleri Soon

«Kunstnerliv» – utstilling i Galleri Fineart

Ingeborg Stana

Velkommen til utstilling “Kunstnerliv” 23. august kl 18

Torsdag 23. august kl. 1800 åpner Galleri Fineart høstsesongen med gruppeutstilling og boklansering av «Kunstnerliv». Utstillingen består av orginalverker av 19 av våre mest anerkjente samtidskunstnere som samtidlig portretteres i boken ved fotograf Bjørn Wad og tekst/intervjuer ved Anne Marit Muri.

Kunstnerne er:
Sverre Bjertnes
Håkon Bleken
Kenneth Blom
Frank Brunner
Lars Elling
Jan Groth
Liv Heier
Håvard Homstvedt
Svein Johansen
Anki King
Ida Lorentzen
Thorvald Lund-Hansen
Hilde Mæhlum
Martine Poppe
Vebjørn Sand
Tore Bjørn Skjølsvik
Ingeborg Stana
Marie Storaas
Elisabeth Werp

Åpningstalen holdes ved professor i kunsthistorie Gunnar Danbolt og det blir minikonsert med Lars Ellings band «De nærmeste pårørende». Alle kunstnerne vil være til stede på åpningen.

Ønsker dere velkommen!

For flere opplysninger om utstillingen ta kontakt med kurator Tonje Buer:
Tlf: 22 01 24 35 / Mobil: 93 67 67 98

Fineart AS, Filipstad brygge 2, 0250 Oslo
Postboks 1945 Vika

Sommerutstilling i Valdres

Morten Borgersen – teater i Russland

Morten Borgersen, norsk regissør, setter for andre gang opp i Russland.I 2013 var det Anna Karenina av Tolstoj. Nå 29 juni iår er det premiere på Ibsens Et dukkhjem i Vladivostok, på Maksim Gorkij teatret, et teater på størrelse med Det Norske Teatret helt øst i Russland. Ibsens Et dukkehjem har dessverre en sterk relevans her i dette landet.

Publisert i Film- og scenekunst

Jan Digerud med utstilling og bok

Utstillingen i Kongsvinger Kunstforening fra 29. juni og ut sommeren.

Boka på Orfeus forlag

Kirsti Grotmol – sommerutstilling

SEPARAT  UTSTILLING

Kirsti Grotmol viser utstillingen  «Å bli venner med vinden»

Sted: Klevfos Industrimusem, Klevbakken 4, Løten

Åpning 7. juli kl. 12.00.

Utstillingsperiode: 7.7 – 26.8.

Åpningstider: tirsdag  – fredag  kl. 10 – 16, søndag kl. 12 – 16

Arrangør: LØTEN kommune

Jomfrulandutstillingen 2018

Jorunn Steffensen deltar på årets Jomfrulandsutstilling fra 23.Juni – 10.august. Åpent alle dager 11.00-16.00. Velkommen.

Jomfrulandsutstillingen arrangeres i år for 21. gang i den fredede Fyrmesterboligen på Jomfruland, i regi av Kragerø kommune, Kulturkontoret.

Jorunn Steffensen Horisontale striper, akryl, tekstil på finer. To paneler; 122,5 x 153,5cm.

Hilde Mæhlum – Skinnarlandsamlinga

HILDE MÆHLUM
I fjellsida oppom Vierlid på Rauland vart det hausten 2017 avduka ein stor bronseskulptur laga av bilethoggar Hilde Mæhlum. Skulpturen heiter «Vidsyn» og det er ein fin trimtur, 15 – 20 minuttar, opp til denne frå bilvegen. Skulpturen er ei polera maske av bronse på eine sida og eit tilsvarande andlet på andre sida . Eit typisk Hilde Mæhlum motiv. Namnet Vidsyn er ein god karakteristikk av utsikten, men det er også ein eigenskap som skulpturen har. Når du går framom den så fylgjer han deg med augo så han ser deg om du er heilt ut i kanten av synsfeltet på den eine eller andre… Les meir