KUNSTNERFORENINGEN PÅ STUDIETUR TIL PARIS!

raspail_montparnasse_5[1]Kunstnerforeningens utenlandstur gikk i år til Paris, med siv. ark. Richard Engelbrektson som ansvarlig for programmet og guiding. ”Historie, arkitektur, musikk, kunst, litteratur og mat”var temaer for turen; et tettpakket program over 4 dager!

Det var til sammen 26 deltakere fordelt på to turer, og vi bodde sammen sentralt på Montparnasse, et godt utgangspunkt for Metro, spasering i kjente kunstneres fotspor og besøk på deres historiske stamrestauranter! 1660

Dag 1 startet med felleslunsj på la Rotonde; som var samlingspunkt for de fleste kunstnere på 20- og 30-tallet, og som har beholdt både sin posisjon og sitt interiør. Og med østers og hvite asparges innabords, var løpet lagt! Første stopp på programmet var Biblioteque Nationale de France og Massenaområdet. Arkitekt: Dominique Perrault. Her fikk vi en meget flott guidet tur i det enorme komplekset; med innføring om historikken, huset, samlingene, bruken, og ble noen erfaringer klokere!

Videre gikk turen til Den Islamske paviljong i Louvre. Arkitekter: Mario Bellini and Rudy Ricciotti. Nybygg som et nomadisk «telt» i en av Louvres lysgårder. Ferdigstilt i 2013.

1690Fredagen startet vi kl 08.30 med besøk på: Philharmonie de Paris og La Villette /Pantin; Arkitekt Jean Nouvel, Place de la Republique, Picassomuseet (Gjenåpnet i oktober 2014 etter å ha vært under ombygging i 5 år). Da smakte lunsjen i Marais ekstra godt! Etter lunsj sto Maison de verre; Arkitekt Pierre Chareau, på programmet. Vi fikk en omvisning av en eminent guide, i vår tids mest gjennomtegnede hus, et hus som ble tilholdssted for mange av datidens kunstnere – med Stravinsky ved flygelet. Huset sto ferdig i 1931.

Vår eminente guide på Maison de verre

Så fikk vi et besøk i Kunstnerforeningens Frits Thaulow atelier på Cité des Arts Internationale med noen bobler i glasset, før man vandret rundt hjørnet til restauranten Belcanto. De som hadde valgt å bli med dit, fikk en enestående opplevelse, med avgangselever ved Operahøgskolen som serverte og underholdt!

Busstur på lørdag ble redningen for såre føtter og slitne bein! Turen gikk ut av Paris til Slottshagen og parken i Sceaux. Arkitekt: Le Nôtre; barokkhage og park fra 1662. Som en av seks barokkhager rundt Paris. Parken er restaurert i forbindelse med feiringen av le Nôtres 400-årsdag i 2013. En fantastisk hage og park, som nå er en offentlig folkepark!

Neste stopp Maison Luis Carré; Arkitekt: Alvar Aalto. Eneste bygning av Aalto utenfor Skandinavia.Her fikk vi en entusiastisk guide som ga en god innføring i huset og dets flotte detaljer, både i eksteriør og interiør.

Videre til Villa Savoye Arkitekt: le Corbusier. Bygget som sommerhus i 1928.

20150410_134750Så dagens høydepunkt LVMH – Fondation Louis Vuitton Arkitekt: Frank Gehry. Fondation pour l’art et creation. Innviet i oktober 2014 og er på sin måte enda mer spektakulær enn Guggenheimmuseet i Bilbao.

I tillegg til det fantastiske bygget, var det nylig åpnet en stor utstilling med mesterverk, bl.a Munchs ”Skrik”, samt at det var 3 andre utstillingsrom med kunst fra samlingen.

Om kvelden var det felles middag på Closerie des Lilas/Brasseriet, Hemmingways stamsted. Nok et herlig måltid, med morsomme mennesker, stor stemning og gode samtaler om egne og felles opplevelser!paris2015 033

Søndagen åpnet med spasertur på Montparnasse, forbi interessant arkitektur, gammelt og nytt; den nye tilpasningsarkitekturen hadde et godt grep og gled inn i det eksiterende. Ellers er Montparnasse preget av byutviklingen fra 1880-årene og fremover. Vi vandret til kirkegården og besøkte gravstedet til Jean Paul Sartre og Simone de Beauvoir, videre med Metro til et matmarked før vi spaserte til Villa Seurat; arkitekt André Lurcat, hvor første stopp var Atelier og samlingen til Chana Orloff; Arkitekt: Auguste Perret. Orloff var Ukrainskfødt fransk-israelsk billedhugger som slo gjennom i 1913 som en av kubismens/modernismens fremste billedhuggere. Det ble en stor opplevelse å komme inn i hennes atelier, som var helt inntakt, med alle gisp, tre- og bronsemodeller. Det føltes som hun var bare ute en tur!

_DSC8409Og i samme gate nr. 18 ligger Richards atelierleilighet, hvor han sjenerøst hadde laget og serverte en herlig lunsj! Etter lunsj dro noen tilbake til hotellet for å reise hjem, mens de noen besøkte Fondation Cartier, Arkitekt: Jean Nouvel, åpnet i 1994.De som ble igjen til mandag kveld hadde en flott, solrik dag i Paris. Turen og opplegget var helt strålende og overgikk alle forventninger. Så en stor takk til vårt medlem siv. ark. Richard Engelbrektson, og ”April in Paris” er ikke å forakte!

For dem som hadde lyst, men ikke anledning til å være med på denne turen, byr anledningen seg i høst. Richard arrangerer da en tilsvarende tur, se www.parisarkitektur.no for program og priser.

En liten billedkavalkade:

_DSC8267

Vandring på Montparnasse

Lunsj på La Rotonde

En pust i bakken!

Lunsj hos Richard

_DSC7839

Finn Graff, Tor Winsnes, Frederica Miller og Arne Eggen

Marit Bockelie og Annemor K. Berg i Picassomuseet

Marit Bockelie og Annemor Kværnum- Berg i Picassomuseet

Gruppebilde

I Chana Orloffs atelier