Kunstnerforeningens styre i Berlin

Kunstnerforeningens styre la sitt februarmøte til Berlin, først og fremst for å inspisere og godkjenne vår nye leilighet i den tyske hovedstad. Reaksjonene fra alle styemedlemmene var meget positive – en stor og fin leilighet, nyoppusset, praktisk innredet og meget sentral, men samtidig med rolig beliggenhet.

Samtlige leieboere hittil har vært meget fornøyd, også scenograf  Worm Winther som bodde der da styret kom på besøk. Han tok vel imot oss og var behjelpelig med å innramme og henge opp de siste fire litografiske trykk, gitt av Axel Tostrup. Tidligere er det hengt opp flere trykk av Hilde Vemren og Magne Rygh og et stort trykk av Liv Benedicte Nielsen.

Dette gir ved siden av den etterhvert rikholdige bokhyllen en fin atmosfære. Styret oppfordrer alle medlemmer om å donere bøker av eller om dem selv. Biblioteket vil være til stor glede for foreningens medlemmer og tyske gjester som kommer på besøk. Ingen av de andre kunstnereiligheter i Berlin har noe tilsvarende. Der er også et minibibliotek med bøker om Berlin på norsk, engelsk og tysk, og det er rikelig med kart og museumshenvisninger.

Styret bestemte av hensyn til kvinnelige ønsker å ankaffe et stort speil til gangen, likeledes en radio med CD-spiller og dusjforheng, beskjedne ekstrautgifter til en vel utstyrt leilighet.. Til sommeren kan det også bli aktuelt å kjøpe inn to sykler. Det er plass til sykler i kjelleren, eventuelt i egen bod. Kunstnerforeningen disponerer også parkeringsplass i bakgården som er låst og således beskyttet mot tyveri og hærverk.

Styret oppsøkte noen av  de kneiper og restauranter som formannen har satt sitt bumerke på og var meget fornøyd med mat (tysk husmannskost) og service. Formannen kunne opplyse at det medisinske urtebrennevin Ratzeputz nå også er å få kjøpt på Vinmonopolet i Oslo, men neppe på blå respekt.

Så nå er det bare å melde seg på til vår sekretær Esther. Prisen er den samme som skuespillerforeningen  tar –  kr. 2000.- for uken og kr. 500.- for vask og skifte av sengetøy.

Jahn Otto Johansen
Formann

Stor stemning på en av byens kneiper

Søndag formiddag og tid for montering av bilder