OPPLEVELSESRIK TUR TIL EIDSVOLL OG UTHAUG KUNSTSENTER

images[4]Vi var fulltallig på Kunstnerforeningens vårtur, som i år gikk til Eidsvoll og Uthaug Kunstsenter i Hurdal, søndag 25. mai. Vår sjåfør Erik fra Schaus busselskap, stilte med flunkende ny og behagelig buss. Det var bare værgudene som sviktet, men la ikke noen demper på stemningen.

Bjørn Birch ønsket velkommen og fortalte litt om Eidsvollbygningen og restaureringen, og snakket om sitt samarbeid med Wergelands Hus i sin tid som teatersjef på Akershusteateret. Det hele ble krydret med festlige og lattervekkende historier.

Karl-Erik Harr fortalte om nordlendingene som ikke rakk frem til Eidsvoll i tide i 1814, og dermed ikke var representert under grunnlovsforhandlingene. Henny Moan bidro med diktet «Nordland» av Knut Hamsun.

images[1]Vi fikk en flott omvisning i Eidsvollsbygningen, som fremsto i all sin prakt med friske farger, tapeter, tidsriktige møbler og tekstiler. Og vår entusiastiske omviser ga en grundig innføring i hva som skjedde under grunnlovsforhandlingene i 1814.

images[2]Etterpå var det kaffepause og tid til å besøke museumsbutikken, spasere i parken eller se jubileumsutstillingen i Galleri Festiviteten, før bussen gikk videre til Hurdal.

For info om Eidsvoll1814, klikk her.

bilde (2)

10382343_745582858798119_2562114716057508153_o[1]På Uthaug Kunstsenter ble vi tatt i mot av Geir og Marianne, som sammen med Gro-Ann Uthaug har realisert Kunstsenteret over Jørleif Uthaug og hans kunst.

Vi måtte deles i flere grupper og mens noen hadde omvisning i skulpturparken, så andre en film med om om Jørleif Uthaug og hans kunstnerliv. For info klikk her.10296487_745586208797784_3205831755538244654_o[1]

Appetitten var på topp da serveringen kom, med deilig spekemat med tilbehør og medbrakt drikke, og vi satt både ute (under telt) og inne. Og som om ikke dette var nok spilte Morten Røhrt ”Støv”, av Ivo de Figueiredo, om Wergelands liv. En stor opplevelse! Før vi måtte vende nesa hjem, ble det servert kaffe og hjembakte terter.

Alt i alt en meget vellykket tur!

bilde (5)

10333328_745584532131285_2927241129870182751_o[1]