Praha og Dredsen

KUNSTNERFORENINGEN PÅ KULTURELL LANGFART

Kunstnerforeningen arrangerer ikke bare interessante dags- og helgeturer i Norge, men har de siste årene også dratt på kulturell langfart – til Berlin, Amsterdam, St. Petersburg. I mai 2006, gikk turen til Praha og Dresden. Formannen i Økonomisk Råd, Eivind Hjelmtveit, har hatt det praktiske opplegget, mens Jahn Otto Johansen og Siv Kirsten har holdt foredrag underveis om historie, kulturhistorie og kunstneriske severdigheter. Dessuten har Kunstnerforeningens medlemmer bidratt med opplesning, sang og musikk, slik at turene, som foregår med buss, blir en sammenhengende kulturell opplevelse.

På Praha-Dresden-turen holdt Siv Kirsten inspirerende foredrag om bl.a. skånsk kultur og historie, om Pragerforfatterne og om Alma Mahler og formann Jahn Otto kåserte om Dresden, Tyskland i dag, Meissen og om Prahas historie og kultur.

Det var en opplevelse å se Dresden, gjenoppstått som den kulturelle perle byen var før den meningsløse og tragiske bombingen i 1945. Noen av deltagerne fikk også med seg en konsertgudstjeneste i den fantastiske Frauenkirche, som ble gjeninnviet for ikke lenge siden.
Før Dresden overnattet vi i den lille, men betydningsfulle kulturbyen Meissen, som blant annet er berømt for sitt porselen. Flere av deltagerne fikk med seg hvordan de tradisjonstro porselensmalere fortsatt arbeider.

I Praha fikk deltagerne oppleve Borgen (Hradcany) med Slottet og St. Vitus-katedralen, så vel som Gamlebyens og Nybyens (nesten like gammel som Gamlebyen!) kulturelle severdigheter. Vi gikk opp sporene etter Franz Kafka, og var innom steder som i sin tid ble flittig besøkt av berømte diktere som Max Brod, Jaroslav Hasek, Jan Neruda, Franz Werfel, Gustav Meyrink og Vaclav Havel (minst like betydningsfull som forfatter som president).

De som tok seg tid til å besøke den jødiske bydel Josefov og den gamle gravlunden, der blant annet den legendariske rabbi Löw ligger, vil ikke glemme det. Og intet sted opplever man Golem-legenden så sterkt som i Praha, men enkelte turdeltagere skal også ha støtt på Dr. Faust og andre Praha-spøkelser i de sene nattetimer.

De tilhører ”Det magiske Praha”, som den italienske kulturhistoriker, professor Angelo Maria Ripellino er så opptatt av. Formannen fortalte han stod i spesiell takknemlighetsgjeld til Ripellino, som inspirerte ham til å skrive en kulturguide-bok, som nå er kommet i fire opplag. Formannen sa han ikke hadde tall på alle de ganger han hadde besøkt Praha siden 1950-tallet. Det var først og fremst kulturen som trakk ham til denne by.

Mange benyttet seg av det enestående konserttilbud som Praha normalt har og særlig i Mozart-året, og de fleste fikk med seg fine forestillinger på Laterna Magica og Statsoperaen. Museer og gallerier ble flittig besøkt, men det var også tid til å ta en leskende øl på Prahas tradisjonsrike kneiper der Soldat Svejk går igjen.

En kulinarisk opplevelse var det å spise middag på Kampa-etablissementet til den norske restaurantkongen Nils Jebens. Han ga også en meget generøs 17.mai-lunsj på tradisjonelt norsk vis, med laks og jordbær og de beste viner, og med opplesning, sang og musikk av foreningens medlemmer Anne Beate Odland, Oddvar Kvam, Helge Reiss, Marit Bockelie og Lasse Kolstad.

Generøs var også ambassadør Peter Raeder som åpnet den norske ambassaden for alle våre turdeltagere. Her traff flere av våre medlemmer gamle tsjekkiske venner og forbindelser, bl.a. musikere som hadde fremført Arne Nordheims og Oddvar Kvams musikk. Ambassadørparet ble overrakt en originaladresse, tegnet av Ulf Aas, og fikk signerte bøker av foreningens medlemmer.

Etter 17.mai-mottagelsen ga den norsk-tsjekkiske kulturhistorikeren Ladislaw Reznicek oss en interessant innføring i de tsjekkisk-norske kulturelle forbindelser før og nå. Reznicek har blant annet arbeidet mye med Bjørnstjerne Bjørnson og Tsjekkoslovakia, og han har fått St. Olav for sin innsats for norsk kultur i utlandet. Reznicek er gjerne behjelpelig når norske kunstnere ville stille ut eller opptre i Tsjekkia og Slovakia.

På hjemturen fikk reisegruppen noen timer med omvisning i Berlin, kulturguidet av Siv Kirsten. Det ble en gjenopplevelse og ajourføring for de av foreningens medlemmer som var med på den første store utenlandsturen, til Berlin for seks år siden.

Utenlandsturen i år, mai 2007, går med buss til de spennende byer Warszawa og Krakow i Polen. Fulltegnet liste og venteliste tyder på at tiltaket er svært populært blant våre medlemmer.

Image

Mange av kunstnerforeningens medlemmer fant denne skulpturgruppen svært interessant
Image

Arne Nordheim lytter til søt musikk. Fløytisten er billedkunstneren Marit Bockelie.

Kommentarer overflødig!
Image

Skuespilleren Helge Reiss leser Bjørnson på 17.mai-lunsjen for nordmenn i Praha. Vår forhendværende formann,komponisten Oddvar S. Kvam lytter andektig.
Image

Vårt æresmedlem,tegneren Ulf Aas. Her sammen med Tordis Hjelmtveit, gift med formannen i Økonomisk Råd. Eivind Hjelmtveit. Tordis er aktivt med på å tilrettelegge våre arrangementer.
Image

En av de mange hyggelige middager. Sekretær Rigmor Schulerud skåler med formannen i økonomirådet Eivind Hjelmtveit. Siv Kirsten Johansen til høyre. Hennes kulturkunnskaper kom godt med.
Image

To av våre mest trofaste medlemmer, skuspillerekteparet Lasse Kolstad og Bab Christensen
Image

Eivind Hjelmtveit, eks-kinosjef og leder av Kunstnerforeningens økonomiråd organiserte Praha-turen. Her sammen med Siv Kirsten.

Jahn Otto og Arne Norheim the great
Image

Også enker og enkemenn av tidligere medlemmer er velkomne på våre turer. Eve Uthaug, forhendværende bestyrer av Bildende Kunstenres hjelpefond og enke etter Jørleif Uthaug, i samtale med Bab Christensen og Lasse Kolstad

Fremtredende medlemmer i gatepassiar
Image

Formannen viser komponisten Dresden. Semper-operaen i bakgrunnen.

Nettredaktør
Guri Heinonen er