Spennende, variert og vellykket sommertur!

Årets innenlandstur gikk av stabelen søndag 18. juni med fullsatt buss! Værgudene var på vår side! På vei til Drammen og Svelvik fikk vi en grundig leksjon i opprinnelse til stedsnavn og muntre historier rundt, av vår alltid opplagte og oppegående styreleder Bjørn Birch! Turen mellom Drammen og Svelvik gikk langs Drammensfjorden, en vakker kystvei, som er en liten glemt og gjemt perle, i våre motorveidager! Kan anbefales!

Første stopp var Fossekleiva og Berger Museum, hvor man fikk en grundig omvisning i den gamle tekstilindustrien med vev tradisjoner av pledd i jacquard teknikk, som har eksistert fra 1880-tallet og frem til 2002.  Produksjonen er nå er flyttet til Latvia. Les om Berger Museum og historien på www.bergermuseum.no

Vi fikk også omvisning i årets kunstutstillinger, les på www.fossekleiva.no

Den gamle industribygningen er i dag et kunst- og kultursenter, som er vel verdt et besøk, bare en times tid fra Oslo. Her er det stor aktivitet i løpet av sommeren med kunstutstillinger, konserter etc.

Før vi dro videre ble det tid til et veldig fint møte med vårt medlem billedhugger Marit Wicklund, som har sitt atelier på Fossekleiva. Alltid spennende med et atelierbesøk og treffe kunstnerne i sitt rette element! Her skulle vi gjerne ha vært lenger, men tidsplanen viste avreise videre til Fossesholm Herregård, en times kjøring langs Eikern, også et vakker veistrekning. På Fossesholm ble vi møtt av Hedda, en ung og svært engasjert og morsom guide! Omvisningen var i hovedhuset, 50 meter langt, gjennom alle rom. Vi ble fortalt om familien Cappelen som bygget herregården i 1770-årene og frem til siste eier familien Fossesholm. Godset ble drevet frem til 1973 da Eiker Historielag tok over. Siden den gang er mye av interiørene tilbakeført til Cappelens storhetstid, og det er lagt ned et imponerende arbeid. Selve gårdsanlegget er også stadig under restaurering. Og vi hadde litt tid til å spasere og nyte de vakre omgivelsene på Vestfossen. Les mer på www.fossesholm.no

Siste stopp på turen var Vestfossen kunstlaboratorium for samtidskunst, etablert av kunstneren Morten Viskum i 2003, i gamle Vestfos Cellulosefabrik (1886-1970).

Her fikk vi omvisninger i årets utstillinger: Nordic Contemporary Art Collection, Synnøve Anker Aurdal og Thomas Husago. Les mer på www.vestfossen.com

Så avsluttet vi det hele med et deilig måltid i Café Cellulose, og etter en hel dag på tur var det helt nødvendig og deilig.

Litt ”leskende” på bussen hjem, gir alltid god stemning!

En liten billedkavalkade:

Grunnleggeren Jens J. Jebsen, utført av Marit Wicklund