Storartet høsttur i Østerled

Image

Deltagerne utenfor Stadsteatern på Sergels Torg.

Kunstnerforeningens utenlandstur i år gikk til Helsingfors og Stockholm og ble meget vellykket, takket være et grundig forarbeid fra “turgeneral” Eivind Hjelmtveit og Erik Bergren fra busselskapet. Siv Kirsten Johansen og formannen holdt flere kulturhistoriske foredrag underveis. Siv Kirstens foredrag om kvinnelige komponister, som har hatt og fortsatt har det vanskelig, var nytt stoff for de fleste, og hennes Bellmann og Stockholm vakte stor begeistring.

Underveis ga også flere av våre fine kunstnere, som Henny Moan, Sigrun Enge, Sonja B. Lid og Inke Brinkman, sitt beste, og Marit Bockelie, som kommer med en ny illustrert skålbok i høst, spilte fløyte fra begynnelse til slutt og holdt humøret oppe på alle.

Arne C. Carlsen  holdt som vanlig en velformulert tale.

Første stoppested etter båt over Østersjøen var Helsingfors. Der fikk vi en topp interessant sigtseeing med en av de beste guider vi noen gang har møtt. Hun fikk frem Helsingfors` og Finlands spesielle historie og hovedstadens betydning som kulturby. Det gjorde det mulig for deltagerne de neste to dager å velge ut de severdigheter blant museer etc som de selv ønsket.

Men det var fellesbesøk på det nye, imponerende Konserthuset, som nettopp var åpnet. Det gjorde et strerkt inntrykk på detagerne, som var vant til Oslo Konserthus og de kår som Filharmonien har. Et kveldsbesøk på Saslik, som regnes for verdens beste russiske restaurant utenfor Russland, gjorde også stor lykke.

Over Østersjøen på tilbakefarten fikk vi New York-stormen midt i fleisen med 28 sekundmeter og høye bølger, men deltagerne viste seg overraskende sjøvante og beholdt humøret, som steg til nye høyder da vi ankom et  Stockholm der solen tittet frem. Der var det lagt opp til individuelle utflukter, med bringing og henting av bussen – Djurgården med Prins Eugens Waldermars Udde, Nordiska Museet, Wasa-skipet, Nationalmuseet, Moderna museet, Blasieholmen, Hallwylska Palasset, Det Kongelige Slott og mye annet.

Det var også en fin middag i den gamle kunstnerkroen Pelikan på Söder, og to teaterbesøk – Molieres “Den gjerrige” på Dramaten og “Jeppe på Berget” på Stadtsteatern. Det var hypermoderne regier, men skuespillerkunsten var av  den gode, gamle som man forventer å møte i Stockholm. – Johan Rabaeus i hovdrollen i “Den gjerrige”, og Lars Andrèn som Jeppe. Jeppe-regien var ved norske Ole Anders Tandberg, mens Gösta Ekman hadde regien for “Den gjerrige”. Forestillingene satte igang mange og interessante diskusjoner blant deltagerne, og da har teater spilt den rolle det skal ha.

Image

Marit Bockelie spilte lystig på sin fløyte på hele turen.

Image

En sterk jentegjeng foran Storkyrkan og Aleksander II-monumentet i Helsingfors.

Image

Arkitekten Knut Jørgensen inspiserte det nye konserthuset og fant resultatet særdeles godt.

Image

Interiør fra Konserthset med den fantastiske lyskronen.

Image

Henny Moan og Siv Kirsten Johansen foran Sibeliusmonumentet.

Image

Eivind Hjemtveit og Skule Waksvik ved inngangen til Saslik i Helsingfors.

Image

Stor stemning på Pelikan i Stockholm.

Publisert i Utenlandstur