STRÅLENDE 17. MAI PÅ PARELIUS’ GRAV.

CDocuments and SettingsASUSProgramdataFUJIFILMFinePixViewerSTemp0520-084410IMG_0394Værgudene var på vår side i år og bidro til en flott opplevelse på Vor Frelsers Gravlund kl 07.45. Alle rekorder er slått med ca. 30 fremmøtte!

Styreleder Bjørn Birch la ned den vakre kransen (den fineste på hele gravlunden!) og skjenket Amontillado i de små glassene, en tradisjon som ble innført i fjor. Og det var bra vi hadde vært forutseende nok til å medbringe to flasker! Så var det en unison skål for vår store velgjører og hans hustru Signe, med de bevingete ord: ”Amontillader De Herr Reparelius”.CDocuments and SettingsASUSProgramdataFUJIFILMFinePixViewerSTemp0520-084410IMG_0395 (2)

Deretter holdt han dagens tale om Fredrik Parelius og hans liv og levnet, og her er en liten del av den:

Fredrik Arnoldus Parelius – Født i Kristiania 25. mars 1879, død 25. juli 1970

Vi tenker lettest på Olaf Bulls ord: Amontillader De Hr Reparelius? På en festdag som denne er det lett å forbinde dette ordtaket med festmennesket Parelius.

Men historien er lengre enn at vi bare kan starte og slutte med denne skålen, om de Amontillader, Hr Reparelius.

Overført til denne gyllne morgenstund, kan man derfor spørre seg: Hva med grunnen til at man havner i Reparelius modus, slik som Fredrik Arnoldus? Jeg tenker det må ha noe med inntak av noe annenslags på et tidligere tidspunkt, f eks noe jeg husker min egen far omtalte som en PJOLTER

Ordet PJOLTER må akkurat som ulven ansees å være utrydningstruet.

CDocuments and SettingsASUSProgramdataFUJIFILMFinePixViewerSTemp0520-084410IMG_0396Historien vil ha det til at ordet PJOLTER stammer fra Grand Hotel. Hovmester Holter skal i begynnelsen av 1920 årene ha vært en ivrig servitør av denne gyllne drikken. Siden fornavn på den tiden i svært liten utstrekning ble brukt når man som kunde ville tiltrekke seg hovmesterens oppmerksomhet, brukte man hans etternavn. Imidlertid var hans fornavn på skranken opplyst til å være P. J. Legger man så til Holter, går kabalen opp.

Men selve drikken var funnet opp før P J Holter. Uansett om den var lagd på Cognac eller whisky, var den allerede på 1870 tallet iblandet Fabrikkeier Annæus Parelius’s mineralvann.

Her håper jeg alle fulgte godt med! Språkforskere har nemlig kunnet påvise at ordet PJOLTER oppstod omkring; nettopp 1879! Tør jeg igjen henlede oppmerksomheten på Fredrik Arnoldus fødselsår?!

Her er nemlig forbindelsen dere venter på. Fredrik Arnoldus Parelius far, var nemlig fabrikkeier Annæus Benedictus Parelius. Han var ikke gift med Fredriks mor. Hun var tjenestepike.” … og så fortsatte det med morsomme anekdoter om Parelius’s opphav, oppvekst, utdannelse, arbeid og forfatterskap, samt den eventyrlige reisen og oppholdet i Belgisk Kongo, og om rikdommen som kommer oss til gode den dag i dag.

Etter kransenedleggelse, tale, Pareliushymne og skåling var det ”gravhopping” til de andre store; Wergeland, Bjørnson og Ibsen, alt veldig høytidelig og stemningsfullt. CDocuments and SettingsASUSProgramdataFUJIFILMFinePixViewerSTemp0520-084410IMG_0399 (2)

Noen av oss fortsatte til Christ kirkegård bak Deichmanske bibliotek, hvor oberst Krebs blir minnet hver 17. mai, med hele garden og gardemusikken til stede.

Under krigshandlingene høsten 1814 ledet oberst Krebs styrkene som slo svenskene i Kongsvinger-området. Hans seirer var de eneste i et ellers mistrøstig felttog og skaffet de norske utsendingene et verdifullt utgangspunkt for forhandlingene som førte til at svenskene godtok eidsvollsgrunnloven.

Så marsjerte vi etter gardemusikken til sentrum og inntok 17-mai frokost på Engebret Café, en opplevelse til etterfølgelse!

Publisert i Arrangementer