Strålende høsttur til Bogstad!

IMG_827718. oktober arrangerte Kunstnerforeningen søndagstur til Bogstad gård. Bussen gikk fra Universitetsplassen, og på veien opp til Bogstad, fikk vi et tilbakeblikk på«bondelandet» i Christiania, ved vår styreleder Bjørn Birch. Wergelandsveien med Grotten, Hegdehaugsveien, oppkalt etter husmannsplassen Hegdehaugen under Store Frøen. Forbi statuen av Bokken Lasson, over Josefinegate og Homansbyen; opp Bogstadveien, som før var en del av Sørkedalsveien, over Røa, som er norrøn flertallsform av ruð, som betyr «rydning», altså betyr … Rød eller Røed er også navnet på gårder som har ligget i Røa-området. Og med litt i glasset var alle i god gammeldags stemning for å ta fatt på Bogstad gårds 300-års historie, med Morten Røhrt som omviser.

Værgudene viste seg fra sin beste side, med sol og et fantastisk høstlandskap i alle sjatteringer av gul-grønn- og rødfarger, som speilet seg i det blikkstille vannet.002

Morten Røhrt med sin store kunnskap og enestående formidlingsevne tok oss inn i Bogstad gårds lange og rike historie, fra sommersted for familien Leuch på 1600-tallet og frem til storhetstiden 1700 og 1800-tallet, hvor Peder Anker anla gårdsanlegget som det fremstår i dag. Omvisningen gikk fra rom til rom gjennom historien. Godset ble privat eiendom i 1649 og tilhørte slekten fram til 1955, da familien donerte anlegget som museum åpent for almenheten. Det enestående med Bogstad gård er at alt er inntakt fra familien overdro gården til Oslo kommune, med interiør, malerier og andre vakre kunstgjenstander.

IMG_8264De fleste kjenner vel i store trekk til historien om Bogstad, men gå inn på www.kulturpunkt.org, Bogstad gård. Der ligger alt om gården og parkanlegget; også med filmer og lydfiler, hvor bl.a. Morten Røhrt formidler historien.

Etter omvisningen inne gikk vi en tur i parkanlegget med det nyoppførte lysthuset, som ble innviet til 1814-jubileet i fjor. Avslutningsvis fikk vi servert deilig varm suppe og brød i Festsalen på ”låven”.

Publisert i Innenlandstur