Styret på studietur til Berlin

STYRETS STUDIEREISE TIL BERLIN 18. – 21. OKTOBER 2012

Formann Jahn Otto Johansen, viseformann Kari-Ann Grønsund, Seppo Heinonen, Bjørn Egner, Britt Juul, Karl Hansen, Tom Lotherington, Guri Egge, formann i programkomiteen Morten Røhrt, Bjørn Birch og sekretær Guri Heinonen. Guri Egge kom etter fredag. Avreise torsdag 18. oktober. Vi ankom  i et praktfullt høstvær, som vedvarte gjennom hele helgen. Dagen gikk med til reise, innsjekking på hotellet. Vi samlet oss til felles lunsj på Wittenberg Platz, og etter noen timer på egen hånd var det felles middag på Dicke Wirtin, en av Berlins kjente ”brune” kneiper, og hvor vi fikk spesialservice. Dette pga formannens gode bekjentskap med stedet fra før

Fredag 19. oktober var det avmarsj fra hotellet kl 10.30 på en 3 timers byvandring med formannen som cicerone. Det ble en fantastisk ”reise” i Berlins historie, kulturhistorie, politikk, kunst, ny og gammel arkitektur.

Seppo og en av Berlins bjørner

Første stopp var ved det Nordiske ambassadekomplekset, som åpnet for noen få år tilbake, og hvor de nordiske land har satt sine særegne preg på bygningene.

Videre busset vi til Riksdagen, hvor den britiske arkitekten sir Norman Foster har prosjektert den nye kuppelen ifm restaureringen i 1997-99. Så videre til Brandenburger Tor, opprinnelig bygget i 1789-91 og restaurert i 2002. Den gamle Berlinmuren er markert i gateløpet, og det er satt opp et minnesmerke over murens ofre. Neste stopp var på Holocaust Mahnmal – Minnesmerke over Europas drepte jøder, en stor plass med mørkegrå, firkantete støtter i varierende høyder, utført av den amerikanske arkitekten Peter Eisenman og ferdigstilt i 2005. Derfra gikk turen over Pariser Platz og nedover Unter den Linden, som alltid har vært en sentral akse i byen. Her ligger Berlins viktigste historiske bygninger, bla Staatsoper Unter den Linden, som er under restaurering og blir ferdigstilt i 2013. Vandringen endte ved Berliner Dom og Museumsinsel som står på UNESCOs verdensarvliste, og er et av verdens viktigste museumskomplekser med store kunstsamlinger og imponerende bygninger.

Formiddagen ble avsluttet med felles lunsj, ute i det varme og vakre været.

Etter lunsj fortsatte man på egen hånd til selvvalgte severdigheter.

Vi møttes til felles middag på Shildkrőte, også en av Berlins kneiper. Guri Egge ankom fredag kveld og møtte oss der. Stor og herlig stemning rundt bordet.

Lørdag 20. oktober var den store møtedagen, først med styremøte kl 11. på holtellet.Etter møtet var vi i Fuggerstrasse 36, hvor vi besiktiget foreningens leilighet og traff og hilste på den nye vaktmesteren Michael Schadow. Styret er meget fornøyd med valg av leilighet og dens sentrale beliggenhet. Vår nye vaktmester ga et meget godt inntrykk.

Guri Egge i samtale med Lars Ramberg

Under lunsjen hadde vi et interessant møte med den norske kunstneren Lars Ramberg, som bor og virker i Berlin, og som har gjort seg bemerket på den internasjonale kunstscenen. Ikke minst med sitt store prosjekt ”Zweifel” (tvil) fra 2005, satt opp på Palats der Republik, som en replikk til diskusjonene omkring1970 – talls bygningen skulle bli stående, eller om man skulle bygge opp igjen slottet etter Friedrich II. Etter 6 års diskusjoner, ble det bestemt at man skulle sette opp en replika av slottet, som nå er under bygging. Rambergs prosjekt, som ble omtalt som Palats des Zweifels, skapte høy debatt og har fått stor oppmerksomhet både i og utenfor Tyskland.

Ikke minst fortalte han om sitt prosjekt i Bjørvika, hvor han vant konkurransen om utsmykning av 4 betongtårn, med en ramme på 15 mill.kr. Hans idé var å fylle tårnene med 72.000 lysdioder, som ville fremstå som lysskulpturer og et nytt landemerke i byen. Men det hele strandet pga typisk, norsk byråkrati og politisk rot, og Veivesenet skrinla hele prosjektet.

På kvelden var vi i Schiller Teater å så operaforstillingen ”Tosca”, en helt fantastisk oppsetning, med store internasjonale operastjerner, den Ukrainske sopranen Oksana Dyka som Floria Tosca, spanske tenoren José Ferrero som Mario Cavaradossi og italienske barytonen Marco Vratonga som Scarpia. Vi fikk en helt enestående og uforglemmelig opplevelse.

Kvelden ble avsluttet med en aftens på Zwiebelfisch , en hyggelig kunstnerkafé på Savignyplatz; også anbefalt av formannen. Det var stor stemning rundt bordene.

Karl Hansen, Britt Juul og Bjørn Egner

Søndagen var satt av til individuelle utflukter, og vi returnerte til Oslo senkvelds.

Konklusjonen må være at dette var en stor, opplevelsesrik og fruktbar studiereise og en inspirasjon for videre styreoppgaver, som er basert på frivillig innsats.Det er sjelden styrets medlemmer får anledning til diskusjoner på tvers av faggruppene, og her var det tid til interessante og fine samtaler og meningsutveklinger.

Kari-Ann, Jahn Otto og Britt i en hyggelig passiar

Ref. Guri S. Heinonen