TemaTeater viser «Tre Kvinner» – Jenny – Sigrid – Kristin

tre kvinnerHVA HANDLER FORESTILLINGEN TRE KVINNER OM?

TRE KVINNER er en forestilling der all tekst er hentet fra Sigrid Undsets forfatterskap, men satt sammen på ny måte av skuespillerne selv. Forestillingen er et møte mellom forfatteren Sigrid Undset og hennes romanfigurer Jenny og Kristin Lavransdatter. I møtet rundt diktet Var det jeg, som omhandler det å ikke la sjanser og muligheter gå forbi, får publikum et innblikk i Kristin og Jennys dilemmaer, i forhold til å være tro til egne følelser, den dyptgripende kjærligheten, anger og svik både overfor seg selv og sine nærmeste. Gjennom Undsets essays og artikler setter vi søkelyset på flyktninge-krise, ungdom og det 4. bud, og kvinners kamp for rettigheter. Romanfigurene Jenny og Kristin Lavransdatter er svært forskjellige personligheter. Men de har fellestrekk som er spennende å oppdage gjennom denne forestillingen. Sigrid Undset forteller oss hvorfor hun skrev. Tre Kvinner gir dermed et mer utfyllende portrett av Undset selv – som en sterk samfunnsengasjerte kvinne!

MEDVIRKENE:

Manus: Helena Klarén, Eline Holbø Wendelbo og Gro Ann Uthaug
Koreografi: Mai Elin Løkken Kostymer: Line Maher

Skuespillere: Helena Klarén, Eline Holbø Wendelbo og Gro Ann Uthaug

Produksjon: Tema Teater 2016®

Varighet: ca. 65 minutter

Forestillingen er produsert med støtte fra Oppland fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Stiftelsen FRITT ORD og Norsk Skuespillerforbund.

NÅR SPILLER VI?

Forestillingene hadde premiere 25de mai 2016:

De neste forestillingene er:

lørdag 13.august kl. 18:00 – Uthaug kunstsenter, Hurdal (inkludert foredrag om Undset av Tordis Ørjasæther kl.16:30) eBillett

torsdag 1. september kl. 18:00 – Bjerkebæk, Lillehammer eBillett

tirsdag 11.oktober kl. 19:00 – Bygdestua Østre Toten (billetter ved inngangen)

fredag 21.otober kl. 19:00 – Litteraturhuset, Oslo eBillett

Publisert i Film- og scenekunst