Tur i høst til Paris – Lens – Lille!

paris-lensParis – Lens – Lille, høsten 2016

Opplegg og guiding sivilarkitekt mnal Ricard Engelbrektson

Vi skal se på noen av modernismens mesterverk.

Vi skal se det aller nyeste innen billedkunst og arkitektur – Fondation Louis Vuitton av Frank Gehry.

Vi skal se internasjonal samtidskunst.

Vi skal spise fransk på historiske steder rundt en god samtale.

Tidlig i det 20. århundre var det intellektuelle grunnlaget lagt for utviklingen av vår moderne arkitektur og billedkunst – det vi benevner som modernismen. Picasso malte sitt første kubistiske bilde i 1906 og Braque året etter. Så startet det hele med Manifest des Peintres Futuristes av 11.4.1910.

Vi fikk futurismen som ble etterfulgt av

–        Dadaistene fra 1916 -24

–        Surrealistene som brøt med Dadaistene

–        De Stilj i Holland fra begynnelsen av 20-tallet

–        Bauhaus fra 1919

Vi skal besøke bygninger som ble banebrytende, av Pierre Chareau, Auguste Perret og Robert Mallet-Stevens; og senere noen av arvtakerne blant annet   Frank Gehry; alle de som formet byens ansikt, om mulighetene de teknologiske nyvinningene ga. Paris var på mange måter byen som var først ute med det nye, og samtidig klippefast forankret i sin historie. Vi trekker linjene fra glasskonstruksjonen på Grand Palais i 1900 til Frank Gehrys Fondation Louis Vuitton i 2014.

Vi skal besøke og spise lunsj der Henry Miller i sin tid bodde og følge litt i hans fotspor.

Pris kr 10.500  eks. fly til eurokurs 9.20. Prisen omfatter:

– Hotell 4 netter – 4 lunsjer og en middag – Buss og tog – Guiding + Kompendium – Alle inngangsbilletter Frist for påmelding: 25. juni

Ta kontakt:

Richard Engelbrektson sivilarkitekt mnal, Skovveien 7 0257 OSLO,   richard@engelbrektson.no

+4724119095 – +4791809739,

www.engelbrektson.no