Vårt æresmedlem Oddvar S. Kvam har gått ut av tiden.

oddvarOddvar S. Kvam  1927-2016

Det var med sorg vi mottok budskapet om at Oddvar S. Kvam brått har gått ut av tiden. Oddvar var formann i Kunstnerforeningen fra 1997 til 2005, og han ble senere et kjært og meget aktivt æresmedlem. Våre varmeste tanker går nå til hans sterke og trofaste livsledsager Marit.

Oddvar gledet seg stort til å gå på juleball med sin Marit. Han var stolt og glad for å være så aktiv sin høye alder til tross. Noen timer før juleballet døde han brått uten smerter.

Oddvar var i sitt hjerte først og fremst komponist med en allsidig og lekende begavelse. Men han var også jurist. Man kan med sannhet si han var en sjelden kombinasjon av ryddig jurist og skapende kunstner. Det kom stadig til uttrykk gjennom hans utrettelige engasjement og store vilje og ikke minst evne til å formidle både kunst og kultur. Dette genuine engasjementet ga ham stor tillit overalt.

Oddvar vokste opp med musikk. Ikke bare spilte han firhendig med sin far på piano som barn, hans morfar var fiolinist i Nationaltheatrets orkester i tillegg til at han var lærer i fiolinspill ved Musikkonservatoriet i Oslo. Oddvar tok eksamen artium i fredsdagene i 1945. Så ble det juridisk embetseksamen ved Universitetet i Oslo allerede i 1949. Han fikk raskt jobb i Justisdepartementet, kun avbrutt av ett år på Brynjulf Bulls advokatkontor. Den nysgjerrige Oddvar ville stadig mer. I 1957–58 studerte han ved Institute of Comparative Law, New York University, og fikk sin Master i 1958. Etter to år hos Regjeringsadvokaten ble han høyesterettsadvokat og åpnet egen advokatforretning.

I 15 år var Oddvar sensor i opphavsrett ved Universitetet i Oslo. Han var også medlem av Justisdepartementets opphavsrettsutvalg til revisjon av åndsverkloven.

Utenfor jusen var Oddvar spesielt opptatt av musikk, men også av håndball. I 1995 spilte han sin håndballkamp nr. 1000 for Nordstrand IF. Når han fikk ros for det, sa han med sitt sedvanlige glimt i øyet; jeg understreker at det var på oldboyslaget…

Det var både som komponist, og gjennom sine sentrale verv i kulturlivet, at Oddvar var aller mest synlig. Fra 1943–48 studerte han klaver og teori ved Musikkonservatoriet i Oslo, og komposisjon bl.a. med David Monrad Johansen. Sitt gjennombrudd som komponist fikk han 1966, da han vant 1. premie i en konkurranse med et verk for mannskor og orkester. Han skrev senere mye for kor, og han vant flere priser bl.a. for korverk i NRKs årlige komposisjonskonkurranser.

Oddvar har skrevet en rekke klaververker, flere kammermusikalske verker, bl.a. fire strykekvartetter og en del verker for stort orkester, herunder to symfonier, og en opera (Den 13. time) som er oppført av Den Norske Opera. Da Oslo Konserthus åpnet i 1977, ble hans verker Prolog og Opening prisbelønnet, og det sistnevnte åpnet Oslo-Filharmoniens innvielseskonsert.

Listen over Oddvar S. Kvams posisjoner i kulturlivets organisasjoner var svært lang. Her nevnes de mest sentrale: formann i Filharmonisk Selskaps styre, president i Ny musikk, medlem av Statens kunstnerstipendkomité, leder av Norsk Kulturråd, leder av TONOs styre, formann i Foreningen Norske Kordirigenter, formann i Komponistenes Vederlagsfond og styremedlem i Kunst i skolen. Han satt flere år i Kulturdepartementets sakkyndige råd for åndsverker. I tillegg deltok Oddvar også i den løpende kulturdebatt, som kronikør, artikkelforfatter og foredragsholder.

Oddvar S. Kvam var ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden. Han hadde storkorset av Kunstnerforeningens Purpurnæseorden, var æresmedlem av Norsk Komponistforening, Norges Landssangerforbund og ikke minst hos oss i Kunstnerforeningen.

Oddvar og hans Marit var et sterkt to-spann i ordets beste forstand. De bestemte seg i 2015 for å gi to stipender til to voksne fortjente kunstnere som en takk til Kunstnerforeningen de har hatt så mye glede av i så mange år. Vi kan forsikre om at den gleden er meget gjensidig!

Minnet om Oddvar S. Kvam vil leve i våre hjerter, og han vil bli dypt savnet.

Vi lyser fred over Oddvar S. Kvams minne.

På vegne av styre og administrasjonen

Bjørn Birch

Styre- og foreningsleder