Zorn og Nerdrum på Blaafarveverket

De som var med på Kunstnerforeningens tradisjonelle utflukt til Blaafarveverket 29. mai 2011, fikk både en hyggelig dag og en usedvanlig interessant innføring i to kunstnere som i alder, tidsepoke og form er rake kontraster, men som likevel har noe til felles.

I bussen på veien til Blaafarveverket talte formannen om sin erfaring med en annen utstillingskontrast, portrettene til Odd Nerdrum og Ludvig Eikaas, for noen år siden i Eikaas-galleriet i Jølster.

Det var kunsthistorikeren Kari Lien, som vi har hatt stort glede av på tidligere omvisninger, som fortalte om sitt møte med Odd Nerdrum og den bakgrunn hun hadde i studier og opplevelse av Anders Zorns kunst.  Hun innrømmet det var et sjansespill å henge opp bilder i samme rom av to så forskjellige kunstnere, men hun mente at det fungerte selv om enkelte kunstanmeldere måtte mene noe annet.  Forøvrig var det Nerdrum selv som insisterte på at det skulle være slik; beskjedenhet er ikke hans dyd.

Det ble en sanselig krafteksplosjon i nakne kvinnekropper og portretter som røpet alt annet enn troskyldighet og jomfruelighet.  Zorns sans for den frodige og sensuelle kvinne er vel kjent, og Nerdrum er ikke borte han heller.  Men det blir to helt forskjellige verdener og to svært ulike tolkningsmåter.  For mange ble det et overraskende møte, for enkelte kanskje litt provoserende, men Kari Lien klarte med sitt faglige engasjement og fortellerglede å lose oss gjennom de to etasjer med de to kunstnere.

Før dette fikk vi se en av verdens fremste kunstkeramikere, danske Lin Itzon, i Tømmerloven på Nyfossum.  Utzon er en multikunstner som arbeider i forskjellige medier, men alltid inspirert av lyset og av naturen.

Mange benyttet også anledningen til å gjenoppfriske bekjentskapet med Ida Lorentzens kunst. Hun har en fast utstilling på Nyfossum, denne gang med pasteller.  Etter omvisningen nøt deltagerne den tradisjonelle laksemiddag med Blaafarveverkets berømte bløtkake etter på.

Vår ”reiselivsdirektør” Eivind Hjemtveit og busselskapet har alle ære av utflukten som nå er blitt en fast tradisjon i Kunstnerforeningen.

Jahn Otto Johansen
formann