Finn Graff i Tegnerforbundet

GraffGraff2Velkommen til åpning av Finn Graff – avistegneren! Lørdag 20. februar kl. 14.00!

Kunstneren, illustratøren, portrettegneren, karikaturisten og den politiske tegneren Finn Graff har i over femti år vært i tegnekunstens frontlinje som avistegner.

Fra en litt tilbaketrukket posisjon følger han nøye med på alle aktualitetsområder fra storpolitikk til hverdagslivets små hendelser referert i media. Hver dag tar han inn over seg urett, maktarroganse, overgrep samt all verdens elendighet og konflikter. Hans våpen er intellektuelt vidd og et bredt spekter av kunstneriske virkemidler for å uttrykke sine daglige kommentarer så presist og variert som mulig, til glede for avisens lesere.

Finn Graff har et arkiv der alle tegningene er sirlig registrert på dato fra tiden i Arbeider­bladet på tidlig 60-tallet og helt frem til i dag. En utrolig krønike over et halvt århundres hendelser fra inn- og utland i et antall på over 10 000 tegninger i A4 format – originaler, kopier og digitale trykk. Bildene til denne utstillingen er for det meste hentet fra dette arkivet.

Finn Graff er født i Nord-Tyskland på den flate øya Wangerooge i 1938 og het opprinnelig Finn Wöhlecke. Moren, Margit Graff, som var halvt norsk, flyktet i 1946 til Norge med Finn og hans tre brødre.

Mens han studerte under Chrix Dahl på SHKS (1959-1963), begynte han som tegner i Morgenposten årene 1960-63. Han ble tilknyttet Arbeiderbladet (1963-88) og begynte fra ca. 1974 å lage politiske tegninger til lederen hver dag. Der skrev han avishistorie. Han begynte i Dagbladet i 1988 og er fortsatt avisens udiskutable politiske tegner med frittstående tegninger til journalistenes tekster på side 3, og med portretter og karikaturer til Magasinet i helgene.

Graff har illustrert en rekke bøker, holdt separatutstillinger i inn- og utland. Graff er representert i flere større offentlige samlinger i Norge bl.a. Nasjonalmuseet, og i flere utenlandske som Samlung Karikaturen & Cartoons, i Basel. Han har fått en rekke priser i inn- og utland bl.a. Oslo kommunes kunstnerpris i 2004 og Humanistisk kulturpris i 2006. Han ble ridder av 1. klasse St. Olavs orden i 2006.

(Utdrag fra kuratortekst av Holger Koefoed).

Samtale mellom kurator Holger Koefoed, utstiller Finn Graff og tegneserieskaperne og illustratørene Steffen Kværneland og Lars Fiske søndag 21. februar kl. 15.00.

Publisert i Billedkunst