Kunst og kultur i Berlin

Den kanskje mest vellykkede i serien av populære utenlandsturer i Kunstnerforeningens regi gikk til Berlin 28.september-5.oktober 2008. Som vanlig hadde Evind Hjelmtveit ansvaret for opplegget, i samarbeide med Norske Turistbusser og supersjåfør og faktotom Erik, og formannen og Siv Kirsten Johansen holdt for sjette gang foredrag om kunst og kultur underveis.

På nedturen ga Siv Kirsten et Skåne-kåseri med helt nye og overraskende opplysninger for de fleste, og deretter gikk det tur i tur med foredrag om  tysk samfunns- og kulturliv, kunstmuseer og kunstgallerier i Berlin, minner fra de to diktaturer i det berlinske bybilde, opera og musikkliv, det norske Berlin osv. ved formannen og hans darling companion. De mange spørsmål og kommentarer fre deltagerne viste at interessen var på topp og mange hadde forberedt seg godt.

Alle museene på Museumsøya gikk inn i programmet, likeledes Neue Nationalgalleri, Gemäldegalleri, Hamburger Bahnhof og Det jødiske museum. Med så individuelle deltagere var det ingen kollektiv omvisning, men hver og en kunne ta imot inntrykkene på egen hånd og velge det man selv ville. Vi hadde imidlertid bussen til vår disposisjon hele tiden så ingen behøvde å gå seg bort.
To av høydepunktene var «Barberen i Sevilla» på Staatsoper Unter den Linden og  en konsert i Berliner-filharmioni med Strauss` «Eine Alpensinfonie op.64  » og den britiske samtidskomponist Detlev Glanerts «Theatrum bestiarum», med den verdensberømte russiske Semyon Bychkov som gjestedirigent. Å få billetter til disse forestillinger var ikke enkelt, men Hjelmtveit klarte det.
Det ble også tid til kulturelle Berlin-rundturer og besøk på en typisk tysk husmannskostrestaurant, Schildkröte, og en klassisk kneipe, Dicke Wirtin, der formamnnen hilste oss fra veggene og passet på at vi alle representerte Norge og Kunstnerforeningen på en god måte. Likeledes spiste vi på Berlins og Tysklands eneste norske resturant, Munchs Hus, der restauratøren selv, Kenneth Gjerrud, hilste velkommen. Han nikket gjenkjennende da formannen fortalte om den gang han holdt en miniforelesning om lutefiskens tyske opprinnelse for kronprins Haakon og de høye gjester fra den tyske regjering.
Underveis til og fra Berlin var det kunsteriske innslag ved Kirsti Hopstock (lyrikk), Ørnulf Boye-Hansen (plystrekonsert), Sigrun Enge (opplesning) og ikke minst Marit Bockelie med drikkeviser. Hun hadde laget en helt ny drikkevise i anledning turen, et innslag der hun ironiserte mildt over hvilken stor ære det var omsider på bli opptatt i Kunstnerforeningen. Vi gjengir den her:
Hurra, hurra, vi er så gla
fordi vi kom med i Foreninga.
Det tok sin tid
og vi gjorde oss flid,
men så nådde vi vårt mål.
Derfor roper vi Skål!
Når vi drog ut på Kunstens tornefulle vei
da ropte alle sammen NEI
det der er ikke no for deg
Man må jo ha et kjempe-kjempestort talent
og så bli veldig, veldig kjent
og lite penger får du tjent.
Tenk på alle de store
tenk på alt de sa og gjorde –
det var så vakkert og nydelig
og vi er så ubetydelig.
Likevel så kom vi med
og gudskjelov og takk for det.
Hurra, hurra, nå er vi gla
fordi vi kom med i Foreninga.
Vi strevet jo fælt
men det var ærlig verdt
for vi nådde jo vårt mål,
så nå roper vi Skål!