Bente Finserås stiller ut på Ørje Brug – Kanalmuseet

Annes Dukketeater i Frognerparken

Annes Dukketeater i Frognerparken spiller ” Sinnataggen vil ha ferie ”

Vigeland-museet har invitert Annes Dukketeater i Frognerparken til å spille forestillingen «Sinnataggen vil ha Ferie» som en del av feiringen av Gustav Vigelands 150 års-jubileum i 2019. Forestillingens handling kretser rundt den mest kjente statuen i Vigelandsparken, Sinnataggen.

I vårt teaterstykke er Sinnataggen lei av å stå på et bein og være sinna. Han vil rett og slett ha ferie. Men hvem kan erstatte selveste Sinnataggen? Det byr på en utfordring å finne noen som kan overta for han. Figurene i forestillingen er påmeldt til en utlyst konkurranse om å få bli Sinnataggens vikar. Når de skal vise hva de kan, viser de også mange ulike karaktertrekk og ulike følelsesuttrykk. Når kandidatene skal vise hva de kan og leter etter sinnet sitt, kommer et stort spekter av ulike følelser og reaksjoner frem. Slik handler forestillingen om mer enn bare sinne. Vi blir kjent med mer enn primærfølelser som sinne og glede, også mer avanserte følelser som sjenanse, sjalusi og skyldfølelse. Det vil vise seg at mange av deltakerne av ulike grunner slett ikke lever opp til Sinnataggens uttrykksform, og barna blir nok vel så sjarmert av de mange som ikke helt får det til. Barna får også selv bidra i forestillingen, når de får komme frem og stemme på hvem de synes skal få være vikar for Sinnataggen.

Ved å rette oppmerksomheten mot følelser, med utgangspunkt i Sinnataggen, vil barna også kunne bli oppmerksom på følelsesuttrykk i statuene i Vigelandsparken. Forestillingen kan også være et bidrag til å høyne barns bevissthet om egne og andres følelser, og til å sette ord på følelser.

Forestillingen er rettet mot barn fra ca 4 til 8 år, men kan sees av familier og alle aldersgrupper fra 4 år. Den er også  ideell for barnehagegrupper og småskolen.

Premiere Torsdag  13 juni kl 11.00

Fredag    14 juni kl 11.00

Lørdag    15 juni kl 13.00

Søndag   16 juni kl 13.00

Mandag  17 juni kl 11.00

Tirsdag   18 juni kl 11.00

Onsdag   19 juni kl 11.00

Torsdag   20 juni kl 11.00

Fredag     21 juni kl 13.00

Lørdag     22 juni kl 13.00

Søndag    23 juni kl 13.00

Billetter kr 125,- pr person.  Barnehager / Skoler kr 100,- pr person Billetter bestilles på tlf : 92821575 og anne@annesdukketeater.no

www.annesdukketeater.no

Anne Stray og Cecilie Fanget

Publisert i Film- og scenekunst

Lars Strandh stiller ut i Nashville

«Untitled». Ink drawing, 10,5×16 cm.

«Xanadu» – Zeitgeist 25 year»
Zeitgeist Gallery
Nashville, Tennessee, USA

July 6 – August 31, 2019

Sommerutstilling – Holmsbustuene

Gunnveig Nerol stiller ut i Eidfjord

Gunnveig Nerol mottok i 2019 Eidfjord kommunes kunstnerstipend.
Hun stiller ut malerier og tegninger  i
Galleri N.Bergslien, i Eidfjord 20.juni – 18.august.

Kine Hellebust i Fjæragalleriet

Sommerutstilling på Akershus kunstsenter

Sommerutstilling på Eidsfos Hovedgård

Gjennom et utvalg malerier og grafikkarbeider i ulike teknikker som har fått tittelen «Skjulte skatter», ønsker Yttredal å bringe en hyllest til natur – og kulturlandskap  som har preget mennesker gjennom generasjoner. Utstillingen er blitt til etter hennes gjentatte besøk ved Eidsfoss, hvor hun lot seg berøre av tanken på de som gjennom årenes løp har tatt vare på naturmangfoldet, eller at noen fra vikingtiden har utformet et drikkebeger i et inspirasjonsøyeblikk. En kortlivet humle glad for at den fortsatt finnes, surrer rundt et eiketre som har levd i flere hundre år. Som i H.C. Andersens eventyr om eiketreets siste drøm, begeistres vi i et øyeblikks fullkommenhet, idet vi minnes det som kan gå tapt.

Hovedgården er verdt et besøk, et stykke kulturarv i Vestfold fylkeskommune med nyrestaurerte stuer fra 1700-tallet og barokkhage. I det andre gallerirommet i Kavalérfløyen vises det et utvalg ulike arbeider av Hans Normann Dahl, som gikk bort tidligere i år.

Etter vernissagen inviteres du kl.14 til omvisning i de staselige stuene til Eidsfos Hovedgård, fredet siden 1923. Vi nyter musikk og lunsj fra samme periode som Eidsfos Jernverk startet opp, og blir underholdt av Paulus barokkensemble. Er vi heldige får vi celebert besøk av selveste jernverkseier Caspar Herman Hausmann og hans halvbror, stattholder i Norge og innehaver av Fritzøe jernverk, Ulrik Fredrik Gyldenløve. Lunsjen serveres kl 1430 og må forhåndsbestilles.

Gabrielle Göransson stiller ut i Asker Kunstforening

«FRA HÆL TIL HIMMEL» – Verdenspremiere 6. juni kl 20