Johanne Marie Hansen-Krone og Terje Roalkvam i Galleri Dobloug

 

Publisert i Billedkunst

«ODA – STATANS KVINNE!» med Eva von Hanno

Publisert i Film- og scenekunst

Nyhetsbrev fra Lars Strandh

NEWSLETTER February 2019                                                      www.larsstrandh.no

If the newsletter looks strange please click her

Dear Friends,

I am pleased to invite you to the art fair:

Art Karlsruhe, Germany (at Messe Karlsruhe)

February 21 – 24, 2018 (VIP preview February 20)

Represented by Galerie Renate Bender (Munich), Halle 2, # C08

Untitled 2017. 100×100 cm.

 

 

 

 

 

 

 

 

***

I am happy to announce that Galerie Nanna Preußners, Hamburg, from now on

represents me in the Hamburg area, Germany.

***

Best regards

Lars Strandh

Publisert i Billedkunst

Nye kurs i gamle grafiske teknikker

Publisert i Billedkunst

Per Hess stiller ut i Lydgalleriet i Bergen

Publisert i Billedkunst

Lunsj med kultur og konserten «La follia»

Foto: Tom Henning Bratlie/ Berre.

Velkommen til Lunsj med kultur og konserten «La follia». Prosjektet er et samarbeid mellom barokkensemblet Christian IV Consort og barokkdanseren Elizabeth Svarstad.

Konserten utforsker dansen og komposisjonsformen «la follia», som var populær over hele Europa i barokken.

Dansen kom fra Spania, og etter hvert (særlig med den franske komponisten Lully) etablertes en fast akkordprogresjon som man improviserte eller skrev variasjoner over. Ved å framføre varianter fra ulike land og generasjoner vil ensemblet og Svarstad by på en forestilling som viser fram barokkens ulike stiler i en forståelig og tilgjengelig form.

Etter konserten blir det samtale med danser Elizabeth Svarstad om «Information i Dandsingen» på Scene HumSam, Universitetsbiblioteket (1. etg).

Hun vil snakke om hvordan hun har arbeidet med historiske kilder i sin forskning på det som en gang var en levende praksis av dans og bevegelse, men som nå ligger bevart som dokumenter i arkivesker. I tillegg før vi høre om hvordan man skulle stå, gå og hilse på riktig måte, samt bruke vifte, lommetørkle og snusdåse.

Svarstad har skrevet doktoravhandling om dans som sosial dannelse i Norge på 1700- og 1800-tallet. Med 15 norske dansebøker som hovedkilder har hun behandlet repertoar, danseundervisning, ball og selskapsliv, dans som del av den militære utdannelsen og dannelse i form av etikette og regler for korrekt oppførsel.

Program

11:30: Konsert med Christian IV Consort og Elizabeth Svarstad, Vestibylen GSH.

12:15: Foredrag med Elizabeth Svarstad, SceneHumSam, Universitetsbiblioteket GSH.

Om ensemblet

Christian IV Consort ble startet i 2012 av musikerne Gunnhild Tønder (cembalo), Caroline Eidsten Dahl (blokkfløyte), Daniel Sæther (kontratenor) og Ingrid Økland (barokkfiolin). Alle medlemmene har spesialisert seg innenfor tidligmusikk, og er blant landets mest aktive utøvere på feltet.

På konserten 1. februar medvirker også barokkcellist og gambist Anna Carlsen Waldingbrett og luttisten Jadran Duncumb, som er med som vikar for Gunnhild Tønder.

Christian IV Consorts hjemmeside.

Om Lunsj med kultur

Lunsj med kultur er en serie ukentlige, gratis kulturarrangementer for studenter og ansatte ved Universitetet i Oslo.

Lunsj med kultur rullerer på sted, og vil i løpet av våren 2019 foregå i Frederikke spiseri, Georg Sverdrups hus, Eilert Sundts hus, Niels Henrik Abels hus, Kjemibygningen, Helga Engs hus, Professorboligen, ZEB-bygningen, Harald Schjelderups hus og i Geitmyrsveien 69/71.

På programmet for våren 2019 finner du teater, dans, performance og slam-poesi. Det blir også konserter med blant andre Darling West, Konradsen, Matonas Afdahl group og Mariama Ndure.

Programmet er med forbehold om endringer.

Arrangør

Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt

 

Publisert i Dans, Musikk

Terje Nicolaisen har gitt ut ny bok

Terje Nicolaisen har gitt ut en ny bok med over to hundre tegninger og malerier, på det tyske forlaget Kerber. Boken kan erverves på Tronsmo eller Kunstnernes Hus i Oslo

No More Jokes presenter en stor samling tegninger og malerier av Terje Nicolaisen, som spenner over et tidsrom på mer enn 20 år. Her vektlegges en personlig formsterk og visuell interessant åre hos en stadig friere kunster. Nicolaisen har et rikt og mangfoldig kunstnerskap bak seg med konseptuelle arbeider som omhandler alt fra institusjonell kritikk, forslag til prosjekter i det offentlige rom til installasjoner, performance og musikk, ofte formidlet med et ironisk sideblikk.

I boken No More Jokes vektlegges en annen og mer oppriktig åre av Nicolaisens kunstnerskap, hvor et vel av hans særegne portretter av kjente og fiktive karakterer utgjør hovedåren. Gjennom stemninger, fargebruk, linjer og maleriske kvaliteter møter vi Nicolaisens sterke talent for form, farge og figurativ billedrikdom.

No More Jokes inneholder en biografisk tekst om Nicolaisens kunstnerskap av kunsthistoriker Tina Rigby Hansen, samt en analyse av kunstnerens portrettarbeider av kunstkritiker Kjetil Røed. Boken er redigert av kritiker, kurator og redaktør Johanne Nordby Wernø, og designet er ved Ulf Carlsson.

Boken er utgitt av Kerber Verlag (Berlin) og er den første internasjonalt publiserte boken om Terje Nicolaisens kunstnerskap. Kunstner og redaktør vil være tilstede på lanseringen.

Terje Nicolaisen (1964) bor og arbeider i Oslo. Han er innkjøpt av bl.a Nasjonalmuseet, Munchmuseet og KODE Bergen Kunstmuseum og har hatt separatutstillinger ved blant annet Henie Onstad Kunstsenter, Galleri Riis og Kunsthall Oslo.

Johanne Nordby Wernø (1980) er kritiker, kurator og redaktør bosatt i Oslo. Hun har publisert tekster i norsk og internasjonal presse siden 2000. I årene 2013 til 2016 var hun leder for Unge Kunstneres Samfund (UKS). Hun har også jobbet for det norske generalkonsulatet i New York og i redaktørposisjoner for tidsskriftet Kunstkritikk.

Tina Rigby Hanssen (1971) er kunsthistoriker, skribent og kurator. Hun har en doktorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo og et kuratorstudie fra Konstfack i Stockholm. For tiden er hun akademisk rådgiver på samtidskunst for Store Norske Leksikon. Hun har publisert artikler om kunst og lydkunst i bl.a. International Journal of Performance Art and Digital Media, The Soundtrack of for Soundeffects.

Kjetil Røed (1973) er kritiker og skriver om kunst, film og litteratur i en rekke magasiner og aviser. Han har vært kunstkritiker for Aftenposten (2010 – 2017) og skriver for øyeblikket for Vårt Land. Røed er redaktør for fagtidsskriftet Billedkunst og gir ut to bøker i 2019; Working Through The Past (Skira Forlag 2019) og Kunsten og livet: en bruksanvisning

(Flamme Forlag 2019)

Publisert i Billedkunst

Hanne Tyrmi – kunstnersamtale på Glasslåven

Glasslåven H Tyrmi 2019 foto Øystein Thorvaldsen.

Hanne Tyrmi: Alt er fanget i en forestilling

Kunstnersamtale og finissage i Glasslåven kl. 14.00 den 20. januar 2019

Vi har gleden av å ønske velkommen til en kunstnerisk begivnehet i Glasslåven kunstsenter på Granavollen:

Glasslåven inviterer til et møte mellom kunstneren Hanne Tyrmi og kurator Silja Leifsdottir fra Norsk Billedhoggerforening. Silja har nylig kurert utstillingen Bare mennesket lager rette linjer hos Billedhoggerforeningen i Oslo, hvor verk av Hanne Tyrmi ble vist. Samtalen vil ta utgangspunkt i utstillingen på Glasslåven, men vil også sette verkene i en større sammenheng med Hanne Tyrmis omfattende kunstnerskap.

Kunstnerisk sett er det en milepæl for vårt unge kunstsenter at Hanne Tyrmi har skapt helt nye verk til det store høyloftede rommet vårt; en utstilling som utnytter og kommuniserer med arkitekturen i rommet. To store objekter i løftestropper over gulvet speiler seg i hverandre og trekker alt de omgir seg med inn i overflaten, også omgivelsene utenfor vinduene. Det andre verket i rommet er en trestamme som henger fra taket, men som ser ut til å berøre gulvet. Overflaten er matt og i en jevn farge, og skal vise seg å være laget av et annet materiale enn tre. Det handler om motsetningsforhold – lett og tungt, vertikalt og horisontalt, hardt og mykt, overflate og kropp, levende og dødt – og erkjennelsen av at kunst og mennesker først finnes i møtet med en annen.
«Tyrmis arbeider tematiserer spørsmål omkring samfunnets fremmedgjørende mekanismer relatert til identitet, kjønn, konsum og klima.» – Lotte Konow Lund

Hanne Tyrmi (f. 1954) er utdannet ved SHKS i Oslo (1981-85). Tyrmi arbeider innenfor et mangfold av skulpturelle uttrykk og teknikker som ofte kombineres med film, foto og tekst. I hennes kunstnerskap har det kroppsnære og sanselige en framtredende plass. Den eksperimenterende utforskingen av ulike medier forenes med skulpturelle håndverkstradisjoner, hvor objektene drives fram av en tiltro til materialenes særegne kvaliteter. Les mer om kunstneren her: www.tyrmi.no

Silja Leifsdottir er kurator ved Norsk Billedhoggerforening i Oslo. Hun studerte kunstfotografi ved The Glasgow School of Art (2005–2008) og Kuratorpraksis ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2015–2017). Leifsdottir er nestleder i Norsk Kuratorforening og var med å starte U.F.O. – Utstillingsguide for Oslo som hun også er daglig leder for. Hun bor og arbeider i Oslo.

Ta kontakt for avtale om besøk og spørsmål: Hilde Nyeggen Martinsen

Daglig leder Glasslåven Kunstsenter. Direkte tlf: 416 66 326

Adr: Granavollen 26 b, 2750 Gran, Tlf: 913 46 633

post@glasslaven.no

Publisert i Billedkunst

Marte Aas stiller ut i Kunsthall Trondheim

Marte Aas – Francine (was a machine)
Utstillingsåpning
Torsdag, 17. januar, 18.30

Marte Aas: Francine was a Machine, 2019. © Marte Aas & BONO 2019

Kunsthall Trondheim kan med glede invitere til åpning av årets første utstilling; Francine (was a machine) av filmskaper og fotograf Marte Aas, torsdag 17. januar kl. 18:30 – 20.00.

Gratis adgang og enkel servering på åpningen.

“Jeg vil fortelle en historie” – slik starter filmen som har gitt navn til denne utstillingen. Historien Marte Aas forteller, er den om René Descartes’ mekaniske datter, en fabel om den rasjonelle vitenskapsmannen som skaper en menneske-lignende maskin som erstatning for sin døde datter, Francine. Under en stormfull sjøreise oppdaget besetningen dukken i Descartes’ lugar og kastet den redselsslagne over bord.

Francine var en maskin, en automat, en tidlig slektning av dagens Sophier, snart i ferd med å bli normale elementer av hverdagen – som kjøleskapet, som kanskje allerede er nokså intelligent og møter oss med et stivt smil, om vi bare tar oss bryet med å legge merke til det? I Marte Aas’ arbeider er det hverdagslige levendegjort med et blikk som tilbyr oss noe som
er velkjent, men udefinert – på en måte som kan minne om den fremmedes troskyldige blikk i møte med et nytt sted, eller det forvirrede øyeblikk vi kan oppleve før fortolkning slår inn. Gjennom hele kunstnerskapet bruker hun dette blikket, et blikk som også innebærer en tillit til bildet og til kameraet. Gitt tid – hva vil dukke opp? Hva kan sees? I det tilsynelatende ordinære og hverdagslige dukker nye lag og nye betydninger overraskende opp.

Francine (was a machine) kombinerer film, fotografi og objekter. Utstillingen vises fra 17. januar – 28. april i kunsthallens første etasje, og er i samarbeid med Minimalen Kortfilmfestival.

Takk til Kulturrådet og Billedkunstneres Vederlagsfond.

Kunstnersamtale med Marte Aas

Les mer om utstillingen

Publisert i Billedkunst

Nils Aasland stiller ut i Hamar Kunstforening

Utstillingen åpner lørdag 26.januar og varer til søndag 10.februar.

Den viser et stort antall skulpturer i tre og stein fra min produksjon de senere årene. Flere av disse inngår i et prosjektarbeid med tema «Forskyvninger». Her er det en nærmest minimalistisk form som er behandlet med små forskyvninger.

Hamar Kunstforening  Kirkebakken 12 2317 Hamar

Publisert i Billedkunst

Informasjon

Velkommen til nettsidene til Kunstnerforeningen. Guri Heinonen er nettredaktør. Klikk Kontakt oss i menyen over ved henvendelser. Bildet på forsiden er et foto av Per Krohgs maleri på Grand Café, som vi har fått tillatelse til å bruke.

Arkiv