Torill Nøst stiller ut i Kunstgarasjen, Bergen

TORILL NØST

PÅ LYSVERKET 23.11.18 – 13.02.19

Kunstgarasjen har gleden av å presentere nye arbeider av Torill Nøst. Kunstneren  arbeider hovedsakelig med fotografi og installasjoner. Hun er kjent for sin evne til å formidle vare stemninger og nyanser av lys og mørke, både i våre omgivelser og i menneskene selv. Torill Nøst henter gjerne inspirasjon i naturen, i litteraturen og fra møter med mennesker og dyr.

Inngangen til kunstverkene som vises på Lysverket, var et opphold i Paris våren 2018. Det florerte med rytterstatuer over hele byen, helst menn, fremstilt som seierherrer eller i kamp. Bortsett fra Jeanne d´Arc, så kunstneren ingen kvinner til hest. Nøst begynte å fotografere alle rytterstatuene, og etter alle fremstillingene av bronseblanke hester, søkte hun den varme, pustende og prustende lukten av levende hest.

En inspirasjon til fotografiene er sitatet fra ”All the Pretty Horses” av forfatteren Cormac McCarthy: ”If a person understood the soul of the horse then he would understand all the horses that ever were.”

Torill Nøst er utdannet ved Jan van Eyck Academie, Den Kgl Danske Kunstakademi, Vestlandets Kunstakademi og Kunstskolen i Trondheim. Hun har deltatt på flere separat- og gruppeutstillinger i Norge og i utlandet, og er innkjøpt blant annet av Bergen Kommune og Norsk Kulturråd.

For mer informasjon kontakt Kunstgarasjen v/daglig leder Heidi Jaeger,

tel 957 56 659 eller heidi@kunstgarasjen.no

KUNSTGARASJEN

Kunstgarasjen er Vestlandets største galleri og visningssted for samtidskunst, og holder til i lyse, industrielle lokaler i Møllendalsveien 15. Våre åpningstider t.o.m 21. desember er onsdag – søndag kl 12 – 17.

Foreningen Kunstgarasjen er kunstnerstyrt, og representerer 120 lokalt baserte profesjonelle kunstnere fra 17 land. I galleriet har vi 8 hovedutstillinger hvert år, i tillegg til at vi til enhver tid viser en bredde av kunst som skapes lokalt. Kunstgarasjen viser også utstillinger på Restaurant Lysverket og kulturhotellet Opus XVI.

Vi ønsker å løfte frem de gode kunstnerne som har sin base på Vestlandet, og bidra til en økt kunnskap om, interesse for og kjøp av samtidskunst på Vestlandet.

Kunstgarasjen tilbyr kunstveiledning,  og kan gjerne komme på besøk til bedrifter og private og foreslå kunst til ulike miljøer.

Publisert i Billedkunst

Karl Seglem med stor suksess med sin nye CD «Nunatak.

Gode folk

Eg er i ferd med å landa etter ei spelferd eg vil kalla eventyrleg. Saman med eit suverent band drog eg 12 konsertar i Norge og Tyskland i november, etter å ha motteke strålande tilbakemeldingar på det nye albumet Nunatak. Solid opptur. Overveldande. Vi hausta også nokre fantastiske konsertkritikkar i Tyskland, og fleire av konsertane var utsolgt. Takk til alle som kom på konsertane, som kjøpte vinyl og cd og til alle som har begynt å følga meg på Spotify. Vi er igang med booking for 2019 og 2020. Dersom du gjerne vil høyra lyden av Nunatak-bandet på ei scene nær deg, ikkje nøl med å ta kontakt. Første lansering av stadfesta konsertdatoar 2019 kjem 18. desember. Sjølv om du no kan høyra songane på albumet via strøymetjenestar framsnakkar eg fysisk format, ikkje minst fordi lyden er betre, men også fordi eg har laga ulike variantar av songane og redigert digitalversjonane. Eksklusivt på iTunes ligg heile albumet som 1 spor – identisk med cd´en som har nesten 60 minutt med musikk. Eg jobbar med å finna ein plattform der eg kan legga ut høgkvalitet-lyd 24 bit.

Nunatak på Spotify – digitalt album
Nunatak (full story) på iTunes/Apple – heile cd-versjon og eksklusiv booklet

Det viktigaste i dette brevet kjem no: LAURDAG 15.desember frå klokka 13. til klokka 15., opnar eg opp mitt studio/kontor midt i Oslo sentrum. Eg byr på advent-snacks og gjev gode tilbod på det eg har skapt/produsert/gitt ut for salg: CD, VINYL, BØKER, – og bilder. I tillegg finst mange av dei tidlegare utgjevingane mine som eg gjev gode tilbod på. Er du interessert i gåver som ikkje er heilt A4 – ta ein tur! Eg tek bankkort og Vipps. Dette skjer i Kongens gate 16, Oslo  – 7 etasje – NORCD. Oppretta arrangement på FB – her (klikk!)

Eg satsar også på ein signeringstime på Big Dipper før jul. Mulig bukkehorn-spel kan oppstå. Kjem attende til dato. Her er også ei lenkje til bilder knytt til Nunatak-utgjevinga. Dei er for salg 15.12. til musikken (Sjøvaag og Bringslimark) klikk !
Konsertvideoen «Rindabotn» klikk!
Les Aftenposten som trillar 6 ! klikk!
Les denne: 6 på terningen frå Trond Erikson klikk!

Kunstutstilling på Ekely

KUNSTUTSTILLING I EDVARD MUNCHS ATELIER PÅ EKELY

Ekelykunstnerne med inviterte kunstnere:

Marianne Bratteli,  Marianne Heske,  Ingrid Book og Carina Hedén

Åpning  onsdag  5. desember  kl. 19

Åpning ved kunstsosiolog dr. philos Dag Solhjell

Musikalsk innslag ved saksofonist Kristin Sevaldsen

Åpningstider:  5 – 30 desember 2018.  Lørdag og søndag  kl. 12 -16

Program:

1.12 lørdag kl. 19. Halvard Haugerud og Don Alvaro Manninos orkester spiller til dans. Kr. 100

8.12  lørdag kl. 19. Konsert med Myrull. Kr. 250

11.12 tirsdag kl. 19. Ekelyden synger julen inn. Enkel servering. Fri entre

17.12  mandag kl. 19. Konsert med Svein Tang Wa og Johan Egdetveit. Kr. 250

Sted: Edvard Munchs Atelier, Jarlsborgveien 14, trikk 13 til Hoff eller Abbediengen

Støttet av ”Obos gir tilbake”

Ansvarlig for utstilling og konserter:  Lene Midling-Jenssen og Kirsti Grotmol

Nyhetsbrev fra Lars Strandh

www.larsstrandh.no

Dear Friends,

I am pleased to invite you to the upcoming group exhibitions:

«It was one Christmas» Kunstnerforbundet,
Oslo, Norway
November 30 – December 23, 2018

Untitled, 2018. Acrylic on linen canvas, 110 x 110 cm (43 1/3 x 43 1/3/ inches)

***»Small is beautiful» Radial Art Contemporain, Strasbourg, France
December 1, 2018 – mid January, 2019

Still on show:

«ALLE*» (group show) Galerie Wenger, Zurich, Switzerland

Until January 12, 2019

Best regards Lars Strandh

Ny utstilling på Soli Brug Galleri

Reddy for Resell, Rygh og Raadlund?

Kari Bremnes på åpningen lørdag 24.11 kl. 13.00.
24.11 – 09.12.
Alle dager 13-18. Aagaardveien 177, 1719 Greåker https://www.soli-brug.no/

Magne Rygh

Christopher Rådlund

Hanne Tyrmi på Glasslåven Kunstsenter

Hanne Tyrmi: Alt er fanget i en forestilling

Utstillingsåpning: lørdag 24. nov 2018, kl. 13.00.

Utstilling i Glasslåven Kunstsenter på Granavollen, 24. november 2018 – 20. januar 2019.

Her presentert av Lotte Konow Lund:

tlf: 957 57 493, www.lottekonowlund.com

Alt er fanget i en forestilling

I Hanne Tyrmis nyproduserte utstilling for Glasslåven lar hun objektene stille spørsmålstegn ved sine omgivelser. To store objekter i løftestropper over gulvet speiler seg i hverandre og trekker alt de omgir seg med inn i overflaten. Ved første øyekast kan formene oppfattes som lette fordi de forandrer seg i takt med lyset i rommet, men industrielle lastestropper, kjettingtaljer og løftekroker avslører stor tyngde. Objektenes overflate og strenghet får en til å tenke på arkitektoniske motsetningsforhold i moderne byer; harde, blanke og vakre overflater på dyre biler og bygninger som speiler og avviser sine omgivelser, lukkede byggverk som både uttrykker økonomisk makt og som sluker kroppene våre når vi passerer.

Det andre verket i rommet er en trestamme som henger fra taket, men som ser ut til å berøre gulvet. Overflaten er matt og i en jevn farge, som om det er laget av et annet materiale enn tre. Ved nærmere ettersyn er det ikke et tre du ser, men et skall av bly som er slått om en stamme. Det myke metallet har tatt formen det dekker. Etterhvert vil det også ta livet av det det omslutter – for den som kjenner materialet vet at bly både er giftig og heller ikke har evnen til å puste.

Alt er fanget i en forestilling som handler om motsetningsforhold – lett og tungt, vertikalt og horisontalt, hardt og mykt, overflate og kropp, levende og dødt – erkjennelsen av at kunst og mennesker først finnes i møtet med en annen.

Hanne Tyrmi (f. 1954) er utdannet ved SHKS i Oslo (1981-85). Tyrmi arbeider innenfor et mangfold av skulpturelle uttrykk og teknikker som ofte kombineres med film, foto og tekst. I hennes kunstnerskap har det kroppsnære og sanselige en framtredende plass. Den eksperimenterende utforskingen av ulike medier forenes med skulpturelle håndverkstradisjoner, hvor objektene drives fram av en tiltro til materialenes særegne kvaliteter.

Tyrmis arbeider tematiserer spørsmål omkring samfunnets fremmedgjørende mekanismer relatert til identitet, kjønn, konsum og klima.

Ta kontakt for spørsmål: Hilde Nyeggen Martinsen, Daglig leder Glasslåven Kunstsenter, Direkte tlf: 416 66 326, Adr: Granavollen 26 b, 2750 Gran Tlf: 913 46 633

www.glasslaven.no

Elisabet Norseng – artist talk – Sølvberget galleri

Ny CD fra Ruth Wilhelmine Meyer

VOX HUMANA: Ny Cd med den fantastiske organisten, komponisten og ferske Nordisk Råds musikkprisvinneren Nils Henrik Asheim og multivokalist Ruth Wilhelmine Meyer.

På basis av sakral musikk fra ulike kulturkretser og steder søker vi med dette prosjektet å finne felles klanglighet mellom orgelet og stemmen.  https://www.nilshenrikasheim.no/61-voxhumana

Vi spilte inn musikken på et 300 år gammelt Hildebrandt orgel i Paslek i nærheten av Gdansk i Polen i august og CDen ble gitt ut på Kirkelig Kulturverksted i oktober 2018 med Erik Hillestad som produsent.

Hør på stykket: De profundis, hvor orgelklangen går i dialog med strupesang:

Albumet kan lastes ned : http://phonofile.link/vox-humana?fbclid=IwAR1aFHeUo8lOtqBsJ650Gu7qyQkqOlaR9E3_B648uIJeJv1_ORi19FBSouE,

Eller bestilles direkte fra Kirkelig Kulturverksted eller fra Ruth Wilhelmine: ruth@wilhelmine.no

Eva von Hanno inviterer

Publisert i Film- og scenekunst

NY LYD – KARL SEGLEM NUNATAK

Gode folk

Då er oppfølgar-albumet til Som spor (Tingingsverk Vossa Jazz, Årets verk NOPA 2012) ute. Det er basert på eit konsertopptak gjort på Riksscenen i Oslo, samt nokre nye komposisjonar. Utgjevinga inneheld omlag ei times lang forteljing (Eine Erzählung) på cd, i eit karakteristisk kraftfullt musikalsk landskap utvikla gjennom mange år. Mitt plateselskap NORCD er utgjevar og albumet blir distribuert av Musikkoperatørene og Galileo. Eg framsnakkar fysisk format: Bestill den lekre vinylen (180 gr) her: Big DipperSignert. Bestilling av cd gjer du her – klikk ! I tillegg kan du også kjøpa frontbilder (Sjøvaag)  og bilder skapt til musikken (Bringslimark) klikk ! Digital lansering er 9.11.18. Over 40 nye Seglem-minutt på Spotify  (følg meg – klikk !) Eksklusivt på iTunes/apple kjem heile CD´en ut som 1 spor. Desse spelfolk gjer det muleg:
Karl Seglem, ten.sax, bukkehorn, stemme
Håkon Høgemo, hardingfele
Sigrid Moldestad, hardingfele, vokal
Andreas Ulvo, piano, synths
Lars Jakob Rudjord, orgel, rhodes, synths
Sigurd Hole, bass
Kåre Opheim, trommer

Eg gler meg til å gjera 13 konsertar i Norge og Tyskland. Detaljert turneliste finn du på mine artistsider på Fjesbok. Eg har sjølvsagt med cd´ar og vinyl på spelferd. Konsertvideoen «Rindabotn»  må du gjerne ta ein titt på som oppvarming til konsert. Billettar er å finna på alle konsertane.
Albumet får fantastisk kritikk: 6 på terningen frå Trond Erikson klikk !