Dag Bredal – ny bok

Les mer på https://giutbok.no/gud-spiller-hjemme/

Publisert i Forfattere

Morten Røhrt har gått bort.

Det var med sjokk og stor sorg vi mottok budskapet om at Morten Røhrt brått og uventet døde av et massivt hjerteinfarkt mens han sov. Morten ble bare 64 år, men han rakk å sette så dype spor i så mange mennesker. Det er ett ord som beskriver ham best; «varm». Han var varm når han var glad. Når han ble begeistret. Når han var redd, eller ble urettferdig behandlet. Da var han også varm. Humoren strakk seg fra burlesk til mildt sorgmunter, men alltid varm. Han etterlot aldri en venn eller kollega uten at man merket varmen. Han kunne slenge seg på et fly for å være sammen med en syk venn noen timer eller dager. Han rakk det vi andre drømmer om.

Morten ble utdannet ved Statens Teaterhøgskole i 1977. Han har stått på mange av landets scener. Rogaland Teater, Den Nationale Scene og Nationaltheatret foruten sitt lange engasjement ved Oslo Nye Teater for å nevne noen. Han spilte også flere roller i radio og TV og film, blant annet husker vi ham fra «Hotel Cæsar».

Mortens rollefag strakk seg fra Shakespeare og Dostojevskij til Oscar Wilde, det favnet musikaler, one-man-show og ny norsk drama­tikk. Han behersket tragedien like godt som komedien. Morten studerte og spilte Shakespeare ved The Globe, hvor han også representerte Norge under OL-kultursesongen. Han ga skarpt og nådeløst liv til Thénarier i Les Misérables, til Presten i De Tause Heltene på Grini, og ikke minst til Brambani i forestillingen med samme navn i Sandvika så sent som i fjor sommer. I det siste har han skapt varme og glede som snekker Andersen i dukketeateret på Trikkestallen på Torshov, og «Deilige gamle teater», som han hadde laget selv sammen med Bentein Baardson og musikk av Kari Stokke. Her fortalte han om Centralteatrets historie. En gang i tiden overnattet han der mens han kjempet for å restaurere prismekronen i salen. Det var slik Morten var.

Morten har gjort enormt mye for Kunstnerforeningen. I to omganger satt han i styret. Der satt han også nå. Han bar Storkorset i Purpurnæseordenen, og alle husker ham fra alle hans bidrag gjennom mange år. Mortens historiske kunnskap var enorm. Hans interesse for det smale kunstuttrykket var perfekt. Han behersket språk og replikk bedre enn de fleste. Så var også stemmen hans unik. Morten var full av anekdoter. Det er ikke en av de store skuespillerne han ikke kunne parodiere hjertevarmt, mens han fortalte om både snertne replikker og situasjoner så tårene trillet av latter. Han ga alle anekdotene liv. Nå er Morten selv blitt en anekdote. Et helt liv er levd, selv om vi alle sørger over at vi fikk låne ham så kort. Det var mer å gjøre. Men siste ord er sagt selv om stemmen vil høres lenge gjennom lydbøker, film og TV opptak. Morten har lært oss noe selv med sin bortgang; Kom litt nærmere hverandre. Vær hos. Vær del av. Vær rettferdig. Vær varm. Vi er stolte av å ha vært del av ditt liv, Morten. Takknemlige for alt du ga. Nå skal du bli en av våre historier. Vi kommer til å huske deg så lenge, lenge. Det er i dyp sorg men med stor stolthet vi lyser fred over ditt minne.

Bjørn Birch

Styreleder

Publisert i Informasjon

Sidsel Westbø, utstiller i Kunstverket Galleri

Sidsel Westbøe. sort resonans, 2019, Koldnål og høytrykk, 74×35 cm

Kunstverket Galleri presenterer

Sidsel Westbø

Skyer over landskap

11.04.-19.05.2019

Kunstverket Galleri ønsker velkommen til utstilling med grafiker Sidsel Westbø.

Skyer over landskap presenterer hennes nyeste koldnålsarbeider, et medium som Westbø primært har arbeidet med siden 1990-tallet. Utstillingen formidler Westbøs geometriske nonfigurative billedspråk preget av hennes sterke referanser til både arkitektur og natur. De komplekse arbeidene er utført i koldnål, høytrykk og serigrafi, ofte preget av monokrome fargefelt og artikulerte tynne, systematiske eller kaotiske sorte linjer i bildet. Westbøs elegante arbeider appellerer til sansene, ikke bare visuelt, de inneholder også sterke referanser til både poesi og musikk. Bildene kan også representere en stemning. Farge, linjer og felt kan leses som en konkret fortelling om kaos og rytme, støy og stillhet, det ubegripelige og det gjenkjennelige i våre omgivelser.

Kunstverket Galleri AS
Kirkegata 5, 0153 Oslo

Faks: 23 23 41 51
Email: gallerist@kunstverket.no

ÅPNINGSTIDER

Man Stengt, Tirs, ons, fre.10:00 – 17:00, Tors.10:00 – 18:00, Lør.12:00 – 16:00, Søn.12:00 – 16:00*

Tone Hellerud deltar på utstillingen ArteLagunaPrize i Venezia

Folding Textile

\ MARCH 30th at 5pm

Saturday, March 30th, the Arte Laguna Prize will open the doors of the Venice Arsenale with the grand opening event of the 13th edition.
Program of the evening:
5.00 pm Opening and live Performances
6.45 pm Awards ceremony
7.45 pm Free cocktail
The exhibition will be open every day until April 25th. Free entrance.
On line the calendar of talks, guided tours, kids labs.

OPENING INVITATION

Håkon Gullvåg stiller ut i Jordans Nasjonalgalleri

Geir Harald Samuelsen stiller ut på Galleri Semmingsen

_____________________________________________________
To maleriprosjekter vil bli vist samtidig i denne separatutstillingen.
«The optimal Grip» fra 2010, 230×230, magnesiumpulver på papir og
«Tracing Gravity» fra 2016, 150×160, pastellkritt på lerret.
Geir Harald Samuelsens maleri befinner seg i en abstrakt, taktilt og gesturalt
kunstnerisk landskap, med naturen, naturkreftene, den kroppslige utstrekning
og bevegelse som omdreiningspunkter. Han blander gjerne sjangre og henter
inspirasjon fra litteratur, film, filosofi og sport. I denne utstillingen er fjellet og
fjellklatringenes kroppslige og mentale dimensjon og tilstedeværelse viktige
referansepunkter. Samuelsen er også initiativtaker og prosjektleder for et større
kunstnerisk forskningsprosjekt ved Kunstakademiet, Universitet i Bergen, som
tar opp møtepunkter mellom kunst og arkeologi. Prosjektet heter Matter,
Gesture and Soul.
Samuelsen har stilt ut på steder som Trondheim Kunstmuseum, Henie Onstad
Kunstsenter, Galleri Wang i Oslo og Galleri Boulouh i Bergen. Han er innkjøpt av
blant annet Stortinget og Oslo Kommunes kunstsamlinger.
Han har skrevet i bøker og for magasiner som Morgenbladet, Billedkunst,
Harvest og senest i boken «Artistic Practice, and Archaeological Research»,
Archaeopress, London 2019.
Det er med glede og stolthet vi kan for første gang presentere Geir Harald
Samuelsen for vårt publikum.
Ønskes det mer informasjon eller en forhåndsvisning så ta kontakt med
undertegnede.
Astrid Hilde Semmingsen
mob 90594117 ah@gallerisemmingsen.no
Følg oss på Instagram og Facebook

Nyhetsbrev mars – Lars Strandh

Untitled, 2017. 120 x 120 cm (39 3/8 x 39 3/8 inches) (Galerie Renate Bender)

I am pleased to invite you to the group show:

«How white is only the wise know» (Wie Weiss ist wissen die Weisen)

Galerie Renate Bender, Munich, Germany

March 14 – May 11 2019

www.larsstrandh.no

Berit Overgaard stiller ut i Ski Kunstforening

«Et tekstilt miljøprosjekt»

Berit Overgaard 2010-2019

Åkleveving er en gammel norsk husflidstradisjon som har sitt utspring i gårdene på bygdene våre. Ordet Åkle kommer fra det gammelnorske ordet áklæethi, om betyr sengeteppe. Et åkle er en vevnad med geometrisk, ornamentalt mønster, anvendt som sengeteppe og veggteppe. De ble vevet med materialer som ull og lin. Teppene var verdifulle, og ble ofte gitt som gave i forbindelse med religiøse seremonier som dåp, konfirmasjon og bryllup.

Den nasjonal-romantiske bølgen som gikk gjennom Norge i 1840 til 1865, vekket interessen for disse åklærne, og de finnes nå i muséer over hele Norge.

Ved å veve ruteåklær i plast, markerer Berit Overgaard hvordan tiden har påvirket vårt materialbruk.  De siste 50-60 år har oljebaserte materialer fått en dominerende plass i alle industrier. Materialet som vi først så på med begeistring, har vist seg å bli en miljømessig global katastrofe. Vi vet nå at ingen mikroorganismer bryter ned plast. Havene er fulle av plast og plastbiter, på strendene finner vi dunker, flasker, bøtter, fiskegarn mm. av plast. I fisker, fugler og dyr finnes også denne plasten.

At plast som materiale er kommet for å bli, er det ingen tvil om. Men vi har alle et ansvar for å hindre at plastavfall kveler vår klode. Så lenge plast er bruk- og kast fenomen, vil dette ikke la seg gjøre. Overgaards bidrag er å fange plasten i store dekorative tekstiler.

Njål Sparbo – utgivelser

Njål Sparbo utgir i disse dager del to av en CD-antologi med norske sanger.

«QCD9409 – Norwegian Songs, Vol 1 – NORGE MITT NORGE!» inneholder sanger av Ludvig Mathias Lindeman, Christian Sinding, Eyvind Alnæs, Rikard Nordraak, Halfdan Kjerulf, Alfred Paulsen, Sigurd Islandsmoen, Adolf Thomsen, Ole Olsen, Johan S. Svendsen, Edvard Grieg i arrangementer for sang og strykekvintett av Knut Nystedt.

Medvirkende: Njål Sparbo (sang), Atle Sponberg (fiolin), Christina Dimbodius (fiolin), Jon Sønstebø (bratsj), Mihai Fagarasan (cello), Magnus Söderberg (bass), Gerhard Hertzberg (lydmester) og Bente Elisabeth Finserås (cover design).

SE: http://quattro.no/katalog/qcd9409.html

«QCD 9410 – Norwegian Songs Vol 2 – NATT OG DAG» inneholder sanger av Alf Hurum, Sigurd Lie, Eivind Groven, David Monrad Johansen, Carl Gustav Sparre Olsen, Edvard Fliflet Bræin, Pauline Hall, Maj Sønstevold, Sverre Bergh, Klaus Egge, Geirr Tveitt, Øistein Sommerfeldt, Antonio Bibalo, Arne Nordheim, Ragnar Söderlind, Edvard Hagerup Bull, Terje Bjørklund og Magnar Åm i arrangementer for sang, harpe og strykekvintett av Njål Sparbo.

Medvirkende: Njål Sparbo (sang), Ellen Bødtker (harpe), Bjarne Magnus Jensen (fiolin), Vegard Johnson (fiolin), Jon Sønstebø (bratsj), Maria Alejandra Conde Campos (cello), Steinar Haugerud (bass), Cato Langnes (lydmester) og Bente Elisabeth Finserås (cover design).

SE: http://quattro.no/katalog/qcd9410.html

Publisert i Musikk

Norgespremiere – Gisle Kverndokks kirkeopera

NORGESPREMIERE

Søndag 24. mars kl. 20.00 – Trefoldighetskirken – 500, –/350, –/100,–
Varighet: ca. 1 time og 40 minutter

KIRKEOPERA: UPON THIS HANDFUL OF EARTH
GISLE KVERNDOKK, KOMPONIST OG LIBRETTIST
AKSEL-OTTO BULL, LIBRETTIST OG REGISSØR
GJERMUND ANDRESEN, SCENOGRAF

OSLO DOMKIRKES GUTTEKOR, DAVID MAIWALD (dir.)
TREFOLDIGHET JENTEKOR, EDLE STRAY-PEDERSEN (dir.)
OSLO DOMKOR
OSLO SINFONIETTA
VIVIANNE SYDNES, DIRIGENT

En opera om klimaendringer og naturkatastrofer

Opplev norgespremieren på kirkeoperaen Upon This Handful of Earth som omhandler en av vår tids absolutt største utfordringer: klimaendringer og naturkatastrofer. Operaen forteller historier om menneskeliv som er blitt rammet av miljørelaterte katastrofer. Nærmere 100 musikere bidrar under norgespremieren og fyller kirkerommet med lyd og visuelle inntrykk i en fullverdig operaoppsetning.

Gisle Kverndokk

2019-festivalens storsatsing, Upon This Handful of Earth, er komponert av Gisle Kverndokk. Librettoen er skrevet av Aksel-Otto Bull og Kverndokk selv, inspirert av tekster av den katolske presten, filosofen og naturvitenskapsmannen Pierre Teilhard de Chardin. I tillegg er det brukt et 3500 år gammelt Veda-skrift på sanskrit, kilder fra den amerikanske urbefolkningen samt miljørelaterte avisartikler om bl.a. Tsjernobyl-ulykken, Shells oljekatastrofe i Nigeria og frackingindustrien. Operaen er skrevet for gutte- og jentekor, blandet kor, kammerorkester og seks sangsolister, der en av hovedrollene fremføres av guttesopranen Philip Weiss-Hagen, alle under ledelse av Vivianne Sydnes.

Vi har lenge ønsket å belyse vårt felles ansvar for menneskeskapte klimaendringer i festivalen, og har siden 2014 vært i dialog med komponisten om en opera som med sitt innhold naturlig kan høre hjemme i et symboltungt kirkerom. På tross av sin dystre tematikk uttrykker operaen også et optimistisk syn på veien videre etter de menneskelige og miljømessige tragediene. Operaen ble urfremført av New York Opera Society i Church of St. Ignatius Loyola i New York i februar 2017 til minne Teilhard de Chardin, som bodde i kirkens kloster de siste fem årene av sitt liv.

Publisert i Musikk