Kunstnerforeningen og Bjørnstjerne Bjørnson av Tom Lotherington

Kunstnerforeningen og Bjørnstjerne Bjørnson

Den tradisjonsrike Kunstnerforeningen feirer hvert år Bjørnstjerne Bjørnsons fødselsdag 8. desember i den tro at foreningen ble stiftet på samme dato i 1860. Legenden vil ha det til at det nettopp var Bjørnson som tok initiativ til innstiftelsen. Begge deler viser seg å være i strid med historiske kjensgjerninger. Kunstnerforeningens forhistorie dateres til året 1848, da kameratene Tidemann og Gude stiftet en klubb for kolleger i Christiania, helt uten den unge Bjørnsons medvirkning. Den foreningen døde ut, og ble gjenopplivet i 1860. Heller ikke da spilte Bjørnson noen rolle i foreningsdannelsen. Det var det en annen dikter som gjorde.

Artikkelen fortsetter under, og ble presentert i St. Hallvard, tidsskriftet til Oslo Bys Vel, nr. 3 2019.

Historikk-1

Publisert i Forfattere