Parelius- og Steenbergprisene

Kunstnerforeningen har gjennom generasjoner mottatt både gaver og arv. Dette danner i dag grunnlaget for vår portefølje. Slik formålsparagrafen (§2 i vedtektene) krever, skal Kunstnerforeningen bidra til å fremme kunstnernes interesser. Dette skal også gjøres økonomisk, om enn ikke med så store summer.

Pareliusprisen ble opprettet basert på en stor gave fra Signe og Fredrik Parelius. Arven etter Liv Hazel og Odd Kristian Steenberg danner grunnlaget for den prisen vi opprettet i deres navn. Avkastningen av de respektive fondene som bærere disses navn, er øremerket priser som skal gå til “fortjente kunstnere”. Styret avgjør, etter vurderingen av størrelsen på avkastningen, om det skal deles ut en pris hvert år. Alle utdelinger skjer på juleballet, som holdes så nær stiftelsesdagen 8. desember som mulig. 8 desember er også vårt første æresmedlem; Bjørnstjerne Bjørnsons fødselsdag.

Man kan ikke søke verken Pareliusprien eller Steenbergprisen. De enkelte gruppers stipend komiteer kan foreslå kandidater for styret. Det er styret som avgjør tildeling. Premissene for begge prisene tilsier at de skal gå til kunstnere som har utmerket seg spesielt, eller har gjort en stor innsats for foreningen. Se forøvrig vedtektene.

Blomstipend

Blomstipender blir utdelt på medlemsmøte i oktober/november. Søknadsfristen er 1. september hvert år. For å søke må man ha vært medlem i minst 2 år. Søknadene må inneholde et relevant prosjekt eller en studiereise. Stipend komiteene avgjør hvem som skal få stipend innenfor de rammene styret setter. Det utdeles 5 – 10 stipender hvert år.

Prosjektstøtte

Kunstnerforeningens prosjektstøtte er ment å bidra til medfinansiering av tverrfaglige prosjekter som strekker seg ut over den enkelte kunstners selvstendige virke. Prosjektet må i hovedsak falle inn under en av Kunstnerforeningens fem medlemskategorier. Kunstnerisk ansvarlig for prosjektet må være medlem av Kunstnerforeningen. Gruppene som søker kan bestå av andre utøvere enn de som er medlem i Kunstnerforeningen. Vi oppfordrer særlig til at kunstnere utenfor institusjonene søker.