Torskeaften på Grand

REKORDFISKE OG REKORDFREMMØTE

Årets skreifiske ser ut til å slå alle rekorder, og det gjorde også Kunstnerforeningens torskeaften på Grand 26. februar 2012 med ca 170 påmeldte og forventningsfulle deltagere. Det ble servert torskeskiver med lever, rogn  og Gøsta Hammarlunds lovpriste sandefjordsmør to ganger, og alt var varmt og elegant. Det er en kulinarisk og serveringsmessig innsats det står respekt av, og Grand Hotel fikk da også behørig ros av formannen, Jahn Otto Johansen, som allerede innledningsvis anla det evige perspektiv da han, som han en gang gjorde på amerikansk TV, sa at “In the beginning was God and Cod” (fritt omskrevet Genesis).
Festdeltagerne samlet seg innledningsvis i Palmen der de også kunne nyte sin  kaffe avec etter  middagen. Selv  om mange ønsker borddplassering under selve middagen, er det viktig at folk får røre på seg og snakke med andre enn dem de har til bords. Mange forteller at Kunstnerforeningens sammenkomster er blitt de eneste ganger de nå går ut i en hovedstad der mat og ikke minst drikke er blitt alt for dyrt. Kunstnerforeningen er dessuten blitt det sted der de treffer venner og kollegaer.
Innledningsvis ønsket formannen velkommen kveldens æresggjest, den polske ambassadsør Wojciech Kolanczyk og hans sjarmerende hustru Halina. Ambassadørparet ble hyggelig overrasket da formannen ba alle som hadde vært i Polen i kunstnerisk ærend om å reise seg. Ca. 85 prosent av de fremmøtte stod opp, hvilket viste hvilken enorm betydning Polen har hatt for norsk kulturliv.

Jahn Otto Johansen med den polske ambassadøren
Æresmedlem Oddvar S.Kvam
Formannen ønsket som vanlig velkommen æresmedlemmer og “æresenker” velkommen: Oddvar S. Kvam med Marit, Else Kolstad, Rigmor Schulerud og ikke minst Solveig Levin som har hatt en meget alvorlig hjertesykdom. Formannen ønsket henne vekommen i “pacemakernes klubb”. Han nevnte spesielt også Bab Christensen og Randi Hedberg, enker etter to særdeles viktige medlemmer av foreningen, likeledes Ole Bøhn  som er musikkprofessor i Australia og var kommet den lange veien for å nyte lofottorsk og treffe gamle venner.
Ole Bøhn, Håkon Austbø og Guri Egge
De kunstneriske innslag var like mange og frodige som serveringen. Morten Røhrt holdt et fornøyelig minikåseri om karnevalstradisjonen i Kunstnerforeningen og introduserte Bentine Holm som akkompagnert av  Roy Hellvin fremmførte en strålende Lalla Carlsen-vise.
Bentine Holm og Roy Hellvin
Morten var medlem av karnevalskomiteen, foruten formannen Kari-Ann Grønsund, Bjørn Birch, Hilde Vemren, Worm Winther og Finn Schjøll. De gjorde en enestående innsats for et karneval det dessverre ikke ble noe av på grunn av sviktende oppslutning. Formannen ville ikke bebreide medlemmene for det. Han siterte Brecht s uttalelse om at de østtyske partilledere fikk velge seg et annet folk. Formannen ville absolutt ikke velge seg noen annen kunstnerforening.Før torsken ble servert holdt Karl-Erik Harr et ramsalt lite kåseri om lofottorsken, etterfulgt av Thorbjørn Egners klassiske “En liten lofottorsk jeg er.”
Forsangerne til  «Lofottorsken» av Torbjørn Egner
Mellom torsken og desserten var det denne gang Dagens Bilde og Dagens Dikt – disse to innslag flyttet på siden man ikke kunne la torsken vente. Det er formannen ufravikelige prinsipp at det er bedre at gjestene venter litt på maten enn at maten  må vente på gjestene.Men innslagene ble ikke dårliigere av den grunn – Marit Tusviks fine dikt introdusert av Tom Lotherington, og  billedkunstneren Gunnar Aune, presentert av Britt Juul. Alle fikk stor applaus. Formannen sa at Dagens Dikt og Dagens Bilde er en fin mulighet til å bli kjent med alle de interessante og fine kunstnere i foreningen.
Marit Tusvik med Dagens Dikt
Gunnar Aune med Dagens Bilde
Såvidt vites kom alle hjem i god behold, uten å ha satt fiskeben i halsen. Formannen mistet ikke engang sin spesielle sløyfe som var laget av torskeskinn og fiskeben. Den sparer han til neste torskeaften om et år.
Publisert i Medlemsmøte