2023 BRITT FUGLEVAAG utnevnt til Ridder 1. Klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden

Hans Majestet Kongen har utnevnt professor og tekstilkunstner Brit H. Fuglevaag til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Vi gratulerer Brit H. Fuglevaag, som ble hyllet 2. september på Hovedøya kunstsal for sitt kunstneriske virke med en seremoni. Fuglevaag deltar på en gruppeutstilling med 8 nye kunstverk i Hovedøya kunstsal. Utstillingen har tittel «Sender våre hylster tilbake til elementene.»

Ansvarlig for utstillingen Ingrid Aarvik Berge ønsker velkommen. 2 min Programansvarlig Maria Fuglevaag Warsinska-Varsi introduserer programpostene. Tenor Thomas Ruud fremfører «Nessun Dorma» fra operaen Turandot av Puccini. 3 min

Seremonien startet ved at Kansellisjef, Mette Tverli leste opp begrunnelsen for tildeling før Brit Fuglevaag slås til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Talere om Brit Fuglevaags kunstneriske virke; Professor Franz Petter Schmidt, KHiO, Marthe Y.M Hansen Norwegian Craft, Norwegian Craft, Senior kurator Drew Snyder, KORO, Direktør Ingrid Lunnan Nødseth, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum

Arrangement av WV-Productions & Hovedøya Kunstsal

Om Utnevnelsen til St. Olavs Orden

BRITT FUGLEVAAGS CV

Brit Haldis Fuglevaag, Født i Kirkenes 1939.
Tekstilkunstner og professor

Utdannet ved kunstakademiet i Warszawa, Polen
Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo

Separatutstillinger;
Albin Upp, Oslo Nyksund Art Gallery
Soft Galleri, Oslo Kunstnerforbundet Galleri Vera, Drøbak Nyksund ART Gallery Gamvik Kunstforening Galleri Dobag
Vadsø Kunstforening Murmansk
Galleri Albin Up, Oslo Galleri Ismene, Trondheim Galleri Hermetikken, Vadsø Kunstmuseet Murmansk Nesodden Kunstforening Bærum Kunstforening Varangerfestivalen, Vadsø Aalesund Kunstforening Molde Kunstforening
Maine du XI arr, Paris
Galleri J.M.S., Oslo
Centre Culture, Wladimir Dormesson, Fr.
Bodø Kunstforening
Bildfang Galleri, Berlin
Savio-museet, Kirkenes
Artistes à Bastille, Ateliers ouverts Bastille, Paris Oslo Kunstforening