Medlemmene av kunstnerforeningen er inndelt i seks faggrupper

I dag inneholder faguttrykkene, kunsten, og måten kunst skapes på flere nyanser og former enn ved Kunstnerforeningens etablering. Våre medlemmer er både skapende og utøvende kunstnere. Kunst skapes i mange nye skjæringspunkter også mellom uttrykkene. Faggrensene krysses mer enn i 1860. Nyskapende kunst blir til i utforskning på, og i kombinasjon med gamle og nye uttrykk, eller ved å kombinere flere uttrykk.  Skapende kunstnere er eksempelvis forfattere, dramatikere, regissører, komponister osv. Utøvende kunstnere er musikere, dansere, skuespillere, billedkunstnere osv. I gruppen assosierte medlemmer ser vi de som ikke har aktive kunstnerskap, men gjennom deres virke har de stor betydning for både kunstproduksjon og kunstneres virke.

• Arkitektgruppen
    • Gruppen omfatter arkitekter som gjennom sitt virke tydelig viser arkitektur som en kunstform. Mange scenografer er i dag også arkitekt utdannet
  • Billedkunstnergruppen
    • Faguttrykkene omfatter langt mer enn figurative og non figurative billedkunstnere. Her hører blant annet skulptører, tekstil kunstnere og videokunstnere hjemme for å nevne noen