Medlemmene av kunstnerforeningen er inndelt i seks grupper

På grunn av den teknologien som er tilgjengelig i dag, inneholder faguttrykkene flere nyanser og former enn ved Kunstnerforeningens etablering. I dag skapes kunst i mange nye skjæringspunkter mellom uttrykkene. Faggrensene krysses mer enn i 1860. Nyskapende kunst blir til i utforskning på, og i kombinasjon med gamle og nye uttrykk, eller i å kombinere flere uttrykk. Alle faggruppene har både skapende og utøvende kunstnere. Skapende kunstnere er eksempelvis forfattere, dramatikere, instruktører, komponister osv. Utøvende kunstnere er musikere, dansere, skuespillere, billedkunstnere osv. I gruppen assosierte medlemmer ser vi de som ikke har aktive kunstnerskap, men gjennom deres virke har de stor betydning for både kunstproduksjon og kunstneres virke.

• Arkitektgruppen
    • Gruppen omfatter arkitekter som gjennom sitt virke tydelig viser arkitektur som en kunstform. Mange scenografer er i dag også arkitekt utdannet
  • Billedkunstnergruppen
    • Faguttrykkene omfatter langt mer enn figurative og non figurative billedkunstnere. Her hører blant annet skulptører, tekstil kunstnere og videokunstnere hjemme for å nevne noen