Purpurnæse Ordenen ble innstiftet t i 1873, mens Johan Svendsen var formann. Det var i høy grad han som tok initiativet til det som etterhvert ble både en munter, men også en ærefull orden. Den var ment som en parodi på St. Olav, som ble innstiftet av Kong Oscar i 1847. Purpurnæse Ordenen har etter hvert blitt en svært eksklusiv og høythengende æresbevisning både i og utenfor Kunstnerforeningen, fordi den deles ut som tegn på høyt kunstnerskap.

Navnet kommer av de første ironiske, eller om man vil; satiriske «statuttene». Der het det at Purpurnæse Ordenen var «til belønning av Toddydrikking etter klokken fem på lørdager». Derav den røde nesen.
I dag deles ordenen ut til kunstnere som har gjort en ekstra stor innsats for Kunstnerforeningen, eller til de som har markert seg betydelig i norsk eller internasjonalt kunst- og kulturliv. Mange store kunstnere har mottatt Ordenen. Blant annet kan vi nevne både Charlie Chaplin, Liv Ullmann og Vanessa Redgrave for å nevne noen få.

Man blir først Ridder av Purpurnæse Ordenen. Gjør man seg ytterligere fortjent gjennom sitt kunstnerskap, kan man forfremmes til Kommandør. Den aller høyeste utmerkelsen er Storkorset.