2024 ESKIL HALFDAN BAST – Separatutstilling i Sarpsborg Kunstforening

Sarpsborg Kunstforening åpner årets første utstilling lørdag 2. mars 2024 og presenterer med dette Eskil Halfdan Bast for Østfolds kunstinteresserte publikum. Dette er hans første, større separatutstilling der han viser en vakker, men mørk og ettertenksom utstilling.

Eskil Bast har arbeidet og reflektert rundt tematiske begrep som; tap, sorg, minner og affeksjon. Han tar oss med inn i et rom som er knyttet til hans barndoms landskap, der sårhet møter naturens og livets brutalitet. Motivene i utstillingen viser nærbilder og utsnitt fra naturen, øyeblikksbilder og hverdagslige, mer og mindre komponerte scener.

I kunstforeningens galleri møter vi flere bilder av avdøde fugler, en serie som knyttes sammen med naturlandskap, interiør og detaljbilder, der Bast sin personlige tilnærming til steder, ting og tilstander – forsøker å kommunisere og tematisere menneskets forhold til verdi og følelser.

Handlingen å fotografere er et forsøk på å bevare og ta eierskap til det vi ser og situasjoner vi opplever. Men fotografiet i seg selv fungerer kanskje mest som en påminnelse om alt som har vært og som ikke lenger er.

I likhet med det som er forgjengelig og oppløses etter tid, og nærmest som et paradoks til verkene, viser Eskil Halfdan Bast med sin utstilling at dersom mennesket og alt hva det foretar seg, opplever og tenker har en betydning – kan det bli misvisende å tillegge kun enkelte øyeblikk i livet avgjørende tyngde, mot andre øyeblikk som trivielle og mindre viktige.