2025 Se BIRGITTE SIGMUNDSTADS film om DET NYE NASJONALMUSEET på Høstutstillingen

DET NYE MUSEET 110 min / 2025) tar for seg tilblivelsen av det nye Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Gjennom observerende filmopptak gjort over 8 år tar Birgitte Sigmundstad oss med inn i møterommene og på byggeplassen. Vi møter menneskene som arbeider med kunsten, ser verk og gjenstander som forberedes til flytting og de gamle museumsbyggene som nå er blitt historie. Uten å forhaste seg tar filmen oss med i diskusjoner og planlegging og vi følger arkitektens opp- og nedturer. Det nye museet gir et innblikk i prosessen og forventningene bak byggingen av museet, og resultatet er en nær og ofte fornøyelig film som stiller spørsmål om hva et museum skal romme og hvem det lages for.

Filmen vises den i kinosalen på Kunstnernes Hus hver tirsdag og fredag klokken 15:00. 
Man kan kjøpe eller ta ut billett til Høstutstillingen så får man plass i salen.
Lenke til Høstutstillingen HER