3+1 utstilling i Tegnerforbundet
På 1980-tallet dominerte det ekspressive figurative maleriet den norske kunstscenen. Terje Roalkvam (f. 1948), Paul Brand (f. 1941) og Dag Skedsmo (f. 1951) jobbet alle innenfor det ikke-figurative språket, et formspråk det var liten interesse og forståelse for i Norge på denne tiden. De tre kunstnerne tok dermed skjeen i egen hånd og dannet gruppen 3+1 i 1986. De fant sine referanser i det konstruktive formspråket utenfor Norge, hos minimalistene og konseptkunstnerne i USA, og bestemte seg for å invitere til samarbeid med utenlandske størrelser som var vesentlige for det de selv arbeidet med. På denne måten laget de interessante kunstneriske samtaler og hentet banebrytende kunstnerskap hjem til den norske kunstscenen. Gruppen tok direkte kontakt med blant andre Carl Andre, Sol LeWitt og Richard Long som alle svarte ja til samarbeid. Samarbeidet 3+1 varte i seks år (1986- 1992), og det er altså 30 år siden oppstarten i år.
Tegnerforbundet presenterer herved en utstilling som er viet gruppens samarbeid med Sol LeWitt. Sol LeWitt tegnet Wall Drawing #582 spesielt for gruppen 3+1 og Drammen Kunstforening i 1988, og er det eneste av LeWitts veggtegninger som er spesialtegnet for en norsk sammenheng.
Tegnerforbundet har fått tillatelse fra LeWitt Foundation til å utføre dette verket på nytt i Tegnerforbundets lokaler i 2016. LeWitt Foundation har sendt en av sine tekniske tegnere for å utføre arbeidet i samarbeid med assistenter fra Norge. Wall Drawing #582 vises sammen med nye verk av Terje Roalkvam, Paul Brand og Dag Skedsmo.
Sol LeWitt (1928-2007) har hatt en betydelig påvirkning på utviklingen av tegnebegrepet og for tegning som selvstendig uttrykksform. Det er derfor svært interessant for Tegnerforbundet å presentere dette arbeidet og belyse LeWitts påvirkning på tegnekunsten og på norske kunstnere.
For LeWitt var tegningen den fundamentale disiplinen. Det var i sine veggtegninger han realiserte sin idé om det helt todimensjonale arbeidet. I veggtegningene presenterte LeWitt et nytt forhold; tegning som ‘touch’ og tegning som intellektuelt innhold. LeWitt transformerte tegningen fra en privat, intim handling til en engasjerende offentlig handling.
Velkommen til åpning i Tegnerforbundet lørdag 5. november kl. 13. Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, 0158 Oslo. www.tegnerforbundet.no