Gabriella Göransson på TØYSentralen 1.-19. september

Gabriella Göranssons arbeidsområde er skulpturobjekter til utstillinger, utsmykkinger og installasjoner. Hovedmaterialet er håndlaget papir som produseres av forskjellig fibermateriale på eget verksted. Papirmassen farges og formes, gjerne kombinert med med materialer som aluminium, tre, stoff og bivoks. I uttrykket har kunstneren de siste årene vært opptatt av organiske «urformer» som kan virke sammen i bevegelige konstellasjoner.

Göransson er en kunstner som uttrykker seg fullt og helt gjennom papir. Slik har det vært i en årrekke. Papir er hennes virkefelt, hennes pasjon. Det er selve omdreiningspunktet, det sentrum hvor alt springer ut fra. I fibrene ligger kimen til det skjøreste fragment og det røffeste objekt. Gabriella Göranssons papir er røft og umiskjennelig håndlaget, og det har noe sart og sårbart ved seg. De ujevne, gjennomskinnelige papirkantene forsterker dette inntrykket. Det er som om de ytterste fibrene fløt ut fra papirets solide sentrum i en rekke bølgebevegelser, og dannet en egen skjør innramming for selve flaten. Hun er kjent for å jobbe med papir på en skulpturell måte. Papiret er i hennes hender mer kroppslig enn nøytralt, og uventede hendelser som har oppstått underveis i prosessen har gjerne plass i det ferdige resultatet. Til og med såkalte «feil».

Medlemskap: NBK, NBF, NTK, NK og BOA

Link til kunstnerens hjemmeside HER