Gabriella Göranssson i Bodø kunstforening

gabriSTRUKTURELLE SAMMENFALL GABRIELLA GÖRANSSON OG HANNE MAY SCHEEN
UTSTILLINGSÅPNING I BODØ KUNSTFORENING FREDAG 5. JUNI KL. 18
Gabriella Göransssons fiberobjekter og Hanne May Scheens maleriske og grafiske komposisjoner går i direkte dialog med hverandre. Arbeidene i utstillingen veksler mellom å gi et innblikk i formasjonsmønstre på mikronivå til oppblåste strukturer; oversiktsbilder som kan minne om utstrakte og snirklete avtrykk i et større landskap. Gjennom insiterende repetisjoner av organiske formasjoner oppstår innviklede nettverk og spor for betrakteren å følge.
Gabriella Göransson viser organiske papirobjekter fremstilt av lingarn hun har overtatt etter sin mor, billedveveren Eli Marie Johnsen (f. 1926). Garnet males i en hollender – en maskin som kverner tekstil og plantefiber til papirmasse – og som deretter bearbeides av kunstneren. Fremfor å bli vevd til tekstile billedvever blir den kvernede blandingen av garn og vann formet til flerfoldige stive sirkelformer i forskjellige farger og størrelser. De ulike fragmentene opptrer som flyttbare elementer innenfor overlappende og åpne komposisjoner på veggen – eller som detaljrike konstellasjoner på gulvet.
Tekst: Jenny Kinge, Kunsthistoriker

www.goransson