Hanne L.O. Kristoffersen åpner utstilling

Tegning 152 x 190 cm

Hanne Lydia Opøien Kristoffersens – The Key
Vernissage: Torsdag 26.11. kl. 19 – 21
Sted: Kunstplass [10], Rosteds gate 10 (kart)
Utstillingsperiode: 26.11. – 19.12. 2015
Finnisage og poesievent: lørdag 19.12. kl. 16
Åpningstider: ons – søn 13.00 – 17.00
Velkommen til Hanne Lydia Opøien Kristoffersens utstillingen “The Key” på Kunstplass [10].
Tegningene representerer en forlengelse av portrettet / selvportrettet der spor av tilstedeværelse visualiseres gjennom objekter og tekstiler. Personenes uteblivelse skaper rom for tolkninger som overlates publikum. Alle tegninger er utført i gråskala med farveblyant på sort papir. Tekstene utgjør en prolongasjon av de visuelle verkene og speiler noe ytterligere intimt og tilsynelatende ubetydelig. I videoen ”Mann, søker kvinne 18-99 år” synliggjøres aspekter ved et digitalt møtested. Her tydeliggjøres det gjennom 5 tekster, 4 dialoger mellom to ukjente aktører. Tekstene, som er tatt fra reelle chatroom, er uredigerte. Disse presenteres som samtidsprosa i videoform, såkalt videoprosa.
Tematisk befinner arbeidene seg innenfor områder som kjønn og identitet gjennom medier som tegning, tekst og video. Fokus er på ulike faser i livsløp, primært fra et marginalisert ståsted. Gjennomgående er interessen for det tydelige og offentlige kombinert med det intime.
I utstillingsperioden vil kunstneren lese opp nye, upubliserte tekster fra sin kommende diktbok.
Hanne Lydia Opøien Kristoffersen er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Konstfack i Stockholm. I sitt arbeide fokuserer hun på aspekter ved kommunikasjon eller fravær av dialog. Det tildekkede selvportrettet har vært et tema i flere tidligere prosjekter. En referanse til kroppsfokusering i ulike kulturer og behovet for å tildekke/avdekke kroppen som uttrykk. Hun har fokusert på vold i nære relasjoner, da særlig ettervirkningene av vold. Kristoffersen har en hel rekke utstillinger bak seg og mottatt flere priser for sine arbeider, blant annet Weidemannprisen og Håkon Blekens pris. Hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, Nord Norsk Kunstmuseum, Sparebank 1 stiftelsen, Trondheim Kommune, Trondheim Kunstmuseum blant flere. Hun har gitt ut to diktbøker på forlaget KLOH, Labile dokumenter/Volatile documents (2013) og Beretningen om et varslet brudd/An Account of Predicted Estrangement (2015). Kristoffersen var representert på årets Høstutstilling med hele fem arbeider og viste i februar/mars (2015) utstillingen “My mother was a feminist” ved Tegnerforbundet i Oslo. www.hannelydia.com
Kontaktperson:
Kunstplass [10], Vibeke Hermanrud, mob 90 11 64 93, vibeke@kunstplass.no
Følg med på hva som skjer på facebook .