Inger Sitter Minneutstilling

U.T, Inger Sitter
U.T. Inger Sitter (Litografi)

Kunstverket Galleri presenterer: Inger Sitter Minneutstilling 07.04 – 14.05
Torsdag 7. april åpner Kunstverket Galleri en omfattende minneutstilling viet grafikkmediet slik Inger Sitter utviklet det fra 1950-tallet og frem til 2014. På åpningen vil det i tillegg lanseres en 400 siders ouvrekatalog over Sitters samlede grafiske arbeider. En praktbok som formidler hennes sterke innflytelse, kunst og posisjon.
Det har gått over seksti år siden Inger Sitter vakte oppsikt med sin separatutstilling ved Oslo Kunstforening i 1948. Sitter har siden den gang etablert seg som en av våre store mestre innen maleri og grafikk, og er en sentral skikkelse innen kunstnergenerasjonen som banet vei for den abstrakte modernismen i Norge. Som Sitters faste galleri for grafikk gjennom tyve år er det med stor glede vi åpner denne minneutstillingen. Utstillingen presenterer et bredt utvalg litografi og monotypi fra de tre siste tiår, samt enkelte etsninger.
Sentralt i Sitters praksis står en livslang og kontinuerlig undersøkelse av grunnleggende billedelementer som form, linje, farge og energi. Uansett referanse er hennes egenartede og abstrakte former uendelig i sine fortolkningsmuligheter.
I utstillingen presenteres hovedsaklig litografi og monotypi, men også enkelte etsninger. Tallmessig er det litografiet som dominerer utstillingen. En teknikk der motivet tilegnes eller males direkte på en porøs kalkstein med fettholdig kritt eller tusj. Monotypiteknikken er også presentert av fire kraftfulle verk. Her males motivet på en glatt plastplate før den kjøres gjennom trykkpressen. Begge teknikkene krever at man behersker å slippe kontrollen. Det er de grafiske tilfeldighetene sammen med Sitters spontane utførelse som gir arbeidene dets endelige karakter. Sporene fra arbeidsprosessen får alle sin rolle i det ferdige verket, enten det er omrisset fra stenen, eller arr i platen. Sitters arbeid er basert på en lang kunstnerisk erfaring og et grunnleggende behov for å skape – og det merkes på kroppen i det man møter verkene. Man kan si at hennes erfaring er så manifestert i henne at utførelsen går nærmest på ren automatikk – som å puste, det kan virke som hun aldri gjør en feil. Selv sier Sitter om sitt arbeid: “Det å arbeide med grafikk blir mer konkret. Alt du gjør får større konsekvenser. Når du jobber med et maleri kan du male over og begynne på nytt, men hvert strøk du gjør på litosteinen får konsekvenser. Siden et grafisk blad nødvendigvis blir mindre i format enn maleriene mine, blir jeg også tvunget til å tenke komposisjonen på en annen måte. Grafikken blir derfor bevisstgjørende, og det å arbeide i mindre formater blir akkurat  like utfordrende som å jobbe i stort. Og jeg liker utfordringer!”