Lars Roger Furnes på Galleri Lista Fyr og Nordberg Fort

Skoglys

Lars Roger Furnes viser malerier, akvareller og litografier.
Utstillingene åpnet 14. juli og  varer til 1. oktober 2013.                                   . Inspirert av sin lærer fra studiene på Atelier 17 i Paris, hos professor Stanley William Hayter (1901-1988), presenterer Furnes sin pariserserie innen grafikk: lito og monotypier. Hayter ble berømt for sin utvikling av viskositetfargetrykk, og kunstnere som Chagall og Picasso arbeidet ofte i Atelier 17.
Harlekin spiller opp til dans

Lars Roger Furnes ble tidligere i år tildelt arbeidsopphold for 2013 på velrenommerte Fritz Thaulows Atelier på Cite des Arts, Paris.
Utstillingen på Galleri Lista Fyr er viet Furnes’ surrealistiske serie «Harlekinsonaten», der 6 motiver går igjen: korset, kvinnen, musikeren, harlekinen, Pegasus og båten.
På Nordberg Fort har Lars Roger Furnes en rekke landskapsmalerier i tillegg til flere malerier med fuglemotiv, inspirert av egne naturopplevelser og impulser fra den berømte, franske komponist, organist og ornitolog, Olivier Messiaen (1908-1992), som transkriberte fuglesang til pianomusikk. Noen titler fra «Fugleserien» til Lars Roger Furnes: «Sjalu aftentur med hund og bakvaskelser», «Herr og fru Fuggel danser» og « Inspektør Fuggel finner et spor.»
Lars Roger Furnes (1948) fra Ålesund er utdannet billedkunstner fra de statlige kunstakademier i Berlin, Paris og Oslo, til sammen 8 år. Furnes har hatt 50 separatutstillinger i inn- og utland, har deltatt på Statens Høstutstilling og er innkjøpt til en rekke institusjoner. Han er også forfatter, medlem av Den norske forfatterforening, med i alt 9 utgivelser på Cappelen, Solum og Den norske Samlaget.
For nærmere informasjon: Lars Roger Furnes, 97190619.