Kunstnerforeningen ble stiftet i 1848 av maleren
Hans Gude, fiolinisten Ole Bull og deres venner.

Kunstnerforeningen

– Splendet In Orbe

Kunstnerforeningen ble stiftet i 1848 av maleren Hans Gude, fiolinisten Ole Bull og deres venner. Helt fra første dag var Kunstnerforeningen en tverrfaglig medlemsforening. Norske kunstnere reiste mye ut i Europa, og det ble liten aktivitet i foreningen hjemme. I 1860 var de fleste kommet hjem på grunn av den politiske uroen i Europa. I 1860 ble både Grieg og Ibsen sentrale i å gjenopplive Kunstnerforeningen, som dermed ble stiftet for andre gang. Bjørnstjerne Bjørnson, som da var sjef ved Den Nationale Scene i Bergen, ble foreningens første æresmedlem. Han er den dag i dag et symbol på våre verdier og vår etikk. Vi er i dag Norges eldste forening av vårt slag, og en meget aktiv forening til tross for høyt fremskreden alder.

Kunstnerforeningen er en frivillig organisasjon bestående av 5 kunstnergrupper:

– Arkitekter
– Billedkunstnere
– Film- og scenekunstnere
– Forfattere
– Musikere

Vi har også en gruppe for Assosierte medlemmer. Dette er kulturarbeidere, som ikke har et aktivt skapende eller utøvende kunstnerskap, men som er våre gode mesener.

Vi teller i dag rundt 700 medlemmer. Her finner du mange av våre betydningsfulle kunstnere i alle aldre. Medlemslisten er ikke tilgjengelig for andre enn medlemmene.

Org. Nr. 975 504 247