Nina Bang og per Hess stiller ut i Mellomrommet Sagene 4-24. mars

UNFOLDING EYE

4.03-24.03 2023

MELLOMROMMET SAGENE ligger i Kristiansands gate 1, 0463 Oslo – INNGANG FRA ARENDALSGATA. Det er åpent tirs-sønd 12.00-16.00.Lenke til galleriet HER

Kunstnerne Nina Bang og Per Hess arbeider begge med lys som virkemiddel i sine kunstnerskap, men vektlegger det på forskjellige måter. I utstillingen UNFOLDING EYE har de skapt en i dialog mellom arbeider i forskjellige materialer, som i Nina Bangs reflekterende veggrelieffer i aluminium og Per Hess sine neonarbeider.

Nina Bang (*1956) bor og arbeider i Oslo. bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens Håndverks og kunstindustriskole i Oslo (SHKS), og Kunstakademiet i Oslo (KHIO).

Hun benytter medier som grafiske og digitale teknikker, maleri, neon, skulpturelle objekter og installasjoner.Hennes arbeider har et poetisk uttrykk influert av minimalismen. De siste årene har hun utforsket hvordan naturhistorisk forskning har vært.en del av erobringen av den levende naturen, og hvilke holdninger som har påvirket samtidens økologiske og klimatiske sammenbrudd. Parallellt med utstillinger; f.eks. på Bomuldsfabriken, Trafo Kunsthall, Kunstplass, Atopia Kunstnerforbundet, Tegnebiennalen, Høstutstillingen og Kunstbanken, har Bang  utført en rekke stedsspesifikke kunstprosjekter. For eksempel i Sam Eyde videregående skole i Arendal, Regionsykehuset i Bodø, og Riksrevisjonen i Oslo. Nina Bangs arbeid er kjøpt inn av  Nasjonalmuseet, Oslo Kommunes Kunstsamling, KORO, Norsk Kulturråd  og REV Ocean Art Collection.

Per Hess (* 1946) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Statens Håndverks og kunstindustriskole i Oslo (SHKS), og Kunstakademiet i Oslo (KHIO).Per Hess bruker teknikker som maleri, grafikk, neon og performance. Han setter ofte sine arbeider i en politisk kontekst, som i utstillingen SILVER MIND i Kongsberg kunstforening i 2021. Utstillingen inneholdt også Kongsbergseminaret som stilte spørsmål ved virksomheten Kongsberg Våpenfabrikk.

I 2013 deltok Per Hess på Biennale di Venezia (Eventi Collaterale) på utstillingen Personal Structures, Palazzo Bembo. I Norge har Per Hess stilt ut på steder som Galleri GAD, Galleri LNM, Trafo Kunsthall, Galleri Lynx, Bærum Kunsthall, Lydgalleriet, Kunstplass 10 and Atopia og Statens Høstutstilling.

Arbeider av Per Hess er innkjøpt av KORO, Riksgalleriet (nå Nasjonalmuseet), Universitetet i Stavanger og Kongsberg Kommune. Han har produsert kunstoppdrag i offentlige rom som Rikshospitalet, Oslo, Politihuset, Drammen. Radiumhospitalet, Oslo. Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo.  Hess har også en omfattende aktivitet som kurator for kunst i offentlig rom.