Sommerutstilling på Eidsfos Hovedgård

Gjennom et utvalg malerier og grafikkarbeider i ulike teknikker som har fått tittelen «Skjulte skatter», ønsker Yttredal å bringe en hyllest til natur – og kulturlandskap  som har preget mennesker gjennom generasjoner. Utstillingen er blitt til etter hennes gjentatte besøk ved Eidsfoss, hvor hun lot seg berøre av tanken på de som gjennom årenes løp har tatt vare på naturmangfoldet, eller at noen fra vikingtiden har utformet et drikkebeger i et inspirasjonsøyeblikk. En kortlivet humle glad for at den fortsatt finnes, surrer rundt et eiketre som har levd i flere hundre år. Som i H.C. Andersens eventyr om eiketreets siste drøm, begeistres vi i et øyeblikks fullkommenhet, idet vi minnes det som kan gå tapt.
Hovedgården er verdt et besøk, et stykke kulturarv i Vestfold fylkeskommune med nyrestaurerte stuer fra 1700-tallet og barokkhage. I det andre gallerirommet i Kavalérfløyen vises det et utvalg ulike arbeider av Hans Normann Dahl, som gikk bort tidligere i år.
Etter vernissagen inviteres du kl.14 til omvisning i de staselige stuene til Eidsfos Hovedgård, fredet siden 1923. Vi nyter musikk og lunsj fra samme periode som Eidsfos Jernverk startet opp, og blir underholdt av Paulus barokkensemble. Er vi heldige får vi celebert besøk av selveste jernverkseier Caspar Herman Hausmann og hans halvbror, stattholder i Norge og innehaver av Fritzøe jernverk, Ulrik Fredrik Gyldenløve. Lunsjen serveres kl 1430 og må forhåndsbestilles.