Torill Nøst stiller ut i Kunstgarasjen, Bergen

TORILL NØST
PÅ LYSVERKET 23.11.18 – 13.02.19
Kunstgarasjen har gleden av å presentere nye arbeider av Torill Nøst. Kunstneren  arbeider hovedsakelig med fotografi og installasjoner. Hun er kjent for sin evne til å formidle vare stemninger og nyanser av lys og mørke, både i våre omgivelser og i menneskene selv. Torill Nøst henter gjerne inspirasjon i naturen, i litteraturen og fra møter med mennesker og dyr.
Inngangen til kunstverkene som vises på Lysverket, var et opphold i Paris våren 2018. Det florerte med rytterstatuer over hele byen, helst menn, fremstilt som seierherrer eller i kamp. Bortsett fra Jeanne d´Arc, så kunstneren ingen kvinner til hest. Nøst begynte å fotografere alle rytterstatuene, og etter alle fremstillingene av bronseblanke hester, søkte hun den varme, pustende og prustende lukten av levende hest.
En inspirasjon til fotografiene er sitatet fra ”All the Pretty Horses” av forfatteren Cormac McCarthy: ”If a person understood the soul of the horse then he would understand all the horses that ever were.”
Torill Nøst er utdannet ved Jan van Eyck Academie, Den Kgl Danske Kunstakademi, Vestlandets Kunstakademi og Kunstskolen i Trondheim. Hun har deltatt på flere separat- og gruppeutstillinger i Norge og i utlandet, og er innkjøpt blant annet av Bergen Kommune og Norsk Kulturråd.

For mer informasjon kontakt Kunstgarasjen v/daglig leder Heidi Jaeger,
tel 957 56 659 eller [email protected]
KUNSTGARASJEN
Kunstgarasjen er Vestlandets største galleri og visningssted for samtidskunst, og holder til i lyse, industrielle lokaler i Møllendalsveien 15. Våre åpningstider t.o.m 21. desember er onsdag – søndag kl 12 – 17.
Foreningen Kunstgarasjen er kunstnerstyrt, og representerer 120 lokalt baserte profesjonelle kunstnere fra 17 land. I galleriet har vi 8 hovedutstillinger hvert år, i tillegg til at vi til enhver tid viser en bredde av kunst som skapes lokalt. Kunstgarasjen viser også utstillinger på Restaurant Lysverket og kulturhotellet Opus XVI.
Vi ønsker å løfte frem de gode kunstnerne som har sin base på Vestlandet, og bidra til en økt kunnskap om, interesse for og kjøp av samtidskunst på Vestlandet.
Kunstgarasjen tilbyr kunstveiledning,  og kan gjerne komme på besøk til bedrifter og private og foreslå kunst til ulike miljøer.